هاشمی طبا: به بهانه کرونا مانع حضور زنان در استادیوم ها می شوند/ احتمال حذف ایران از جام‌جهانی قطر



هاشمی طبا،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
سید مصطفی هاشمی طبا ییس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره برخورد با زنان تماشاگر فوتبال در مشهد و رویکرد فیفا به این رخداد گفت: با توجه به وقایع پیش آمده در حاشیه بازی ایران و لبنان این احتمال وجود دارد که فدراسیون جهانی فوتبال مانع حضور کشورمان در جام‌جهانی شود.

به گزارش دیده‌بان ایران، حوادث پیش آمده در بازی ایران و لبنان در مشهد و برخورد قهری با بانوانی که قصد ورود به استادیوم را داشتند بار دیگر این موضوع را مشخص کرد که هیچ نهادی در کشور به صورت مستقیم حاضر نیست مسئولیت حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال را بر عهده بگیرد.

 

منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حالی به یک مسأله سیاسی - اجتماعی تبدیل شده که بسیاری بر این باورند یک جریان تندرو تنها برای اعمال نظر خود بر اکثریت جامعه تصمیم گرفته ضمن هزینه تراشی برای ورزش ایران، به نوعی برای برخی جریانات سیاسی نیز خط و نشان بکشد.

 

در همین رابطه رییس اسبق سازمان تربیت بدنی تأکید کرد؛ کسانی که به نام دین تلاش می‌کنند مانع حضور زنان در استادیوم‌ها شوند، افرادی نفوذی هستند و تصمیم دارند ایران را یک کشور با تفکرات طالبانی معرفی کنند.

 

او می‌گوید؛ حاکمیت موظف است به صورت کاملا شفاف نظر خود را درباره قوانین مرتبط با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را اعلام کند تا بیش از این برای کشور و مردم مشکل ایجاد نشود.

 

ابعاد حادثه استادیوم مشهد نامشخص است

سید مصطفی هاشمی‌طبا رییس اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با سایت «دیده‌بان ایران» درباره وقایع رخ داده برای بانوان و در حاشیه بازی تیم‌های ایران و لبنان در مشهد، اظهار داشت:

 

متاسفانه در خصوص وقایع رخ داده در بیرون از ورزشگاه مشهد هیچکس جواب روشنی ارائه نمی‌دهد و ابعاد این اتفاق همچنان مبهم است و نمی‌توان قضاوت درستی درباره آن داشت.

 

هاشمی طبا گفت: باید مشخص شود چه کسانی بلیت تقلبی به مردم فروختند و فراتر از آن؛ چه کسی به خود اجازه داده تا از گاز فلفل استفاده کند. 

 

روایتی از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در دوران اصلاحات

هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان مدیریت وی در دوران اصلاحات نیز چنین اتفاقاتی بر سر حضور بانوان در مسابقات ورزشی رخ می‌داد، بیان داشت: در آن زمان نیز برخی از افراد مخالف حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال بودند، اما حضور بانوان برای تماشای سایر رشته‌های ورزشی همچون والیبال و تنیس منعی نداشت.

 

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی تأکید کرد: گاهی در دوران اصلاحات برخی مسئولان استانی از طریق «نیروی انتظامی» مانع حضور بانوان در اماکن ورزشی می‌شدند، اما با انجام رایزنی به سرعت این مشکلات حل می‌شد و بانوان می‌توانستند برای تماشای برخی رشته‌ها وارد سالن‌های ورزشی شوند.

 

باید مشخص شود چه کسی در مشهد گاز فلفل استفاده کرده است

وی با انتقاد شدید از برخوردهای صورت گرفته با بانوان در مشهد، اظهار داشت: اگر بنا بود بانوان در استادیوم حاضر نشوند، نباید به آنها بلیت می‌فروختند. نکته تأمل برانگیز ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که برای ممانعت از حضور بانوان در استادیوم از گاز فلفل استفاده شده که این عمل بشدت ناپسند و خلاف قانون است.

 

معاون رییس‌جمهور در دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چرا بحث حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال تبدیل به یک چالش سیاسی  - اجتماعی شده است، بیان داشت: به نظر من برخی نفوذی‌ها به بهانه اعمال خیرخواهانه باعث چنین حواشی در کشور می‌شوند تا بتوانند از طریق آن آبروی ایران را در جهان ببرند.

 

جریان نفوذی به دنبال مخابره تصویر داعشی از ایران است

وی تصریح کرد: این افراد تلاش می‌کنند به نام دین از کشور ایران یک تصویر شبیه «داعش» و «طالبان» به جهان مخابره شود.

 

هاشمی‌طبا گفت: مشخص نیست چرا برخی می‌گویند بانوان نمی‌توانند وارد استادیوم فوتبال شوند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مردان و زنان در جامعه به راحتی در وسایل حمل و نقل عمومی، اماکن گردشگری و بقاع متبرکه در کنار هم قرار می‌گیرند و بدون هیچ حاشیه‌ای روند عادی زندگی خود را پی می‌گیرند.

 

منع حضور بانوان در استادیوم را به فتوای دینی ربط می‌دهند

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به برخی تناقض‌ها در خصوص بحث ورود بانوان به استادیوم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در خصوص منع ورود بانوان به استادیوم نیز نظرات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. برای مثال؛ برخی آن را مرتبط با یک فتوای دینی می‌دانند، برخی دیگر ناهنجاری استادیوم را بهانه قرار می‌دهند و حتی عدم کنترل جایگاه بانوان را نیز مطرح می‌کنند که همه این موارد، علل منع حضور بانوان برای تماشای مسابقات فوتبال را مبهم کرده است.

 

وزارت ورزش منفعلانه عمل می‌کند

هاشمی‌طبا با انتقاد از مسئولان وزارت ورزش و جوانان، گفت: وزارت ورزش به عنوان متولی اصلی ورزش و حضور بانوان در استادیوم‌ها هیچ واکنشی در این خصوص نشان نمی‌دهد و به صورت کاملا منفعلانه، در این رابطه خنثی عمل می‌کند.

 

معاون رییس‌جمهور در دولت اصلاحات در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «دیده‌بان ایران» تأکید کرد: حاکمیت در هر موضوعی باید به صورت شفاف موضع خود را اعلام کند. اما در خصوص منع ورود بانوان به استادیوم‌ها هیچ نظر واحدی از سوی حاکمیت اعلام نمی‌شود.

 

فیفا زیر بار تبعیض جنسیتی ایران نمی‌رود

وی گفت: چندین سال است که با دروغ به مسئولان «فیفا» قول می‌دهیم که زمینه حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال فراهم است، اما در عمل بر خلاف آن عمل می‌کنیم. واقعیت این است فیفا بر اساس معیارهای خود تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیرد و واقعا اگر نمی‌توانیم این نظر فیفا را بپذیریم، با عرض تأسف؛ باید از آن خارج شویم و مسابقات را تنها به صورت داخلی دنبال کنیم.

 

معاون رییس‌جمهور در دولت اصلاحات با هشدار در خصوص احتمال حذف ایران از جام‌جهانی فوتبال، بیان داشت: جام‌جهانی یک فرصت بسیار مهم برای کشورها به جهت معرفی خود به تمام جهان است. اما با وقایعی که در مشهد رخ داده حتی این احتمال وجود دارد که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ایران را از جمع تیم‌های حاضر در قطر خارج کند.

 

به بهانه کرونا مانع حضور بانوان در استادیوم می‌شوند

هاشمی‌طبا در پایان گفت: در چندماه اخیر به بهانه بیماری کرونا از ورود بانوان و تماشاگران به استادیوم‌ها جلوگیری شده بود و اگر واقعا مسئولان عزمی برای صدور مجوز حضور بانوان در استادیوم مشهد را نداشتند، بهتر بود دوباره با همین بهانه بازی را بدون تماشاگر برگزار می‌کردند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------