خطیر: حسینی شرط گذاشت که رحمتی برود و گلر خوب هم نگیریم



اخبار,اخبارورزشی ونتایج <p style=جدایی 10 بازیکن استقلال از این تیم در ابتدای فصل جاری، موضوعی است که ناکامی‌های آبی‌ها را به آن ربط می‌دهند. همین موضوع منجر به درگیری وریا غفوری و علی خطیر هم شد، ماجرا به صحبت‌هایی مربوط می‌شود که وریا پس از دربی عنوان کرد و گفت کسی که باعث جدایی 10 بازیکن استقلال شد، استعفا کرده و رفته و او باید پاسخگو باشد. خطیر اما یک روز بعد پاسخ غفوری را داد تا کاپیتان استقلال، معاون ورزشی پیشین این باشگاه را تهدید به شکایت کند. خطیر حالا در سوئیس حضور دارد و از آنجا اخبار را دنبال می‌کند. به بهانه اتفاقاتی که این روزها برای آبی‌ها رخ داده، با معاون سابق آبی‌ها همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علی خطیر را بخوانید.

برخی اعتقاد دارند جدایی چندین بازیکن از استقلال منجر به ضعیف شدن این تیم شد، می‌خواهیم در این گفت‌وگو دلایل جدایی بازیکنان را به تفکیک بگویید. ابتدا دلیل جدایی ایسما را بیان کنید.
ایسما با قراردادی به مدت یک فصل و نیم و یک سال قابل‌تمدید به استقلال آمد. مبلغ قرارداد نیم‌فصل اول او 200 هزار دلار و قرارداد این فصل او نیز 500 هزار دلار بود؛ بنابراین او قرارداد سنگینی داشت و از سوی دیگر هجمه‌ها به او و حمله هواداران به دلایلی مثل چاقی باعث شد او را از دست بدهیم. ضمن اینکه ایسما سه ماه از باشگاه هیچ پولی دریافت نکرده بود و شرایط فسخ را داشت، بنابراین در پایان فصل تصمیم به جدایی گرفت و این تصمیم دوطرفه بود.
 
و احتمالا یک شکایت دیگر به سایر شکایات از فوتبال ایران اضافه شد.
این مشکل فوتبال کشور است، من یک‌بار به فتحی گفتم با سلطانی‌فر صحبت کن که استقلال و پرسپولیس هیچ بازیکن و مربی خارجی نگیرند، زیرا منابع مالی لازم را برای تامین هزینه‌ها نداریم.
 
آیاندا پاتوسی، فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان استقلال بود، اما درنهایت به عجمان پیوست، اتفاقی که واکنش هواداران را هم در پی داشت. واقعا شرایط حفظ او را نداشتید؟
پاتوسی به صورت قرضی به استقلال آمد و بند خرید دائم او 350 هزار دلار بود، اما پرونده مربوط به پروپئیچ با زمانی که پاتوسی برای پرداخت پولش تعیین کرده بود، همزمان شد. باشگاه از فروش اللهیار صیادمنش توانسته بود 400 هزار دلار ذخیره کند، بنابراین یا باید پول پروپئیچ را می‌دادیم یا پاتوسی.

اما فیفا پرداخت پروپئیچ را برعهده گرفته بود.
آن زمان هنوز فیفا این مبلغ را پرداخت نکرده بود، من یک هفته پیش از پایان پرونده پروپئیچ پیشنهاد کردم که فتحی با وزیر صحبت کند و وزیر با تاج هماهنگ کند که من نماینده فدراسیون برای پیگیری پول فدراسیون باشم. در آن یک هفته تمام تلاشم را کردم که فیفا پول را بدهد، از سوی دیگر استقلال پول پروپئیچ را به سفارت ایران در کرواسی فرستاده بود. درنهایت فیفا پذیرفت از طلب استقلال در فیفا، مبلغ را پرداخت کند. در این فاصله فرصت پرداخت پول به پاتوسی تمام شد و وقتی خواستیم با او مذاکره کنیم متوجه شدیم با عجمان مذاکره کرده و به این تیم پیوسته است.

دومین بازیکنی که بسیاری از هواداران از جدایی‌اش دلخور شدند، طارق همام، ستاره عراقی تیم استقلال بود. شنیده‌ایم او تمایل زیادی برای ماندن داشت، اما باشگاه اجازه نداد.
طارق همام 10 ماه حقوق نگرفته بود، او یک وکیل آمریکایی داشت و در تاریخ 13 می‌(یک هفته بعد از اخراج) قراردادش را یکطرفه فسخ کرد. طارق همام در یک سال 30 هزار دلار دریافت کرد، درحالی که قراردادش 200 هزار دلار، مبلغ قرارداد امسالش 250 هزار دلار و قرارداد سال بعد او هم 250 هزار دلار بود و اگر جریمه‌هایش را کسر کنیم، درواقع او می‌توانست با باشگاه الزورا قرارداد ببندد و 650 هزار دلار از باشگاه استقلال دریافت کند. ما به‌واسطه ارتباط با وکیل او، همام را به ایران کشاندیم و او در جلسه هیات‌مدیره شرکت کرد. در همان جلسه که پنجشنبه هم برگزار شد به او قول دادند شنبه طلبش را پرداخت کنند، اما تا دوشنبه در ایران ماند و هیچ پولی دریافت نکرد.
 
اما شکایتی از باشگاه استقلال نکرد، او هم در آینده از این باشگاه شکایت خواهد کرد یا توافقی جدا شد؟
بیان کردن این موضوع یک مقدار بی‌اخلاقی است، اما او آدم ترسویی بود و از سوی دیگر یک نامه سفیدامضا دست من داشت، به‌واسطه همان نامه گفتم بیا قرارداد را فسخ کن، همه پول را برگردان و برو. او همین کار را کرد و حتی گفت من حاضرم دوباره در استقلال بمانم، اما تمام پولم را بدهید. درواقع او برای یک سال مبلغ صفر ریال را از باشگاه استقلال دریافت کرد، من تمایل همام را به بازگشت اعلام کردم، اما ظاهرا هیچ پیگیری‌ای از سوی باشگاه انجام نشده است. اگر او 300 هزار دلار (مبلغ قرارداد سال گذشته و بخشی از قرارداد امسالش) را دریافت می‌کرد، در این تیم ماندگار می‌شد.

شاید جنجالی‌ترین تغییر در استقلال مربوط به جدایی پژمان منتظری و مهدی رحمتی باشد، بازیکنانی که به‌نوعی وزنه این تیم بودند، اما به‌سادگی آنها را از دست دادید.
استراماچونی در اردوی ترکیه اعلام کرد پژمان منتظری و مهدی رحمتی را می‌خواهد. او می‌گفت من برای تیمم بزرگ‌تر می‌خواهم و رحمتی را با بوفون مقایسه می‌کرد. من از دست پژمان دلخور بودم و به همین دلیل به او زنگ نزدم، اما فتحی با منتظری تماس گرفت تا در تیم بماند، اما ظاهرا پاسخگو نبوده، رحمتی هم به‌واسطه فحاشی هواداران ناراحت بود، من چندبار با او صحبت کردم و گفت می‌آیم قرارداد می‌بندیم. نگران نباش، می‌مانم، اما متوجه شدیم با شهرخودرو قرارداد بسته و از استقلال جدا شده است.
 
گفته می‌شود بندی در قرارداد حسینی وجود داشت که به باشگاه اجازه نمی‌داد گلر یک جذب کنند و رحمتی را هم نگه دارند، این موضوع را تایید می‌کنید؟
من نمی‌خواهم بحث حاشیه‌ای بکنم، اما به هرحال این مورد بوده، هرچند نمی‌خواهم به گذشته برگردم و بیش از این درباره آن ماجرا صحبت کنم.
 
چرا هیات‌مدیره با جدایی رحمتی مخالفت نکرد؟
هیات‌مدیره از قبل اعلام کرده بود که 6 بازیکن باید از تیم جدا شوند. به همین دلیل چندان هم با جدایی آنها مخالف نبودند.

کدام بازیکنان؟
مهدی رحمتی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، علی کریمی، فرشید باقری و محسن کریمی بازیکنانی بودند که هیات‌مدیره اعلام کرده بود باید در لیست خروج باشند.
 
فرشاد محمدی‌مهر و میثم تیموری هم از امیدهای هواداران استقلال در فصل گذشته بودند، اما انتظارات را برآورده نکردند و درنهایت هم جدا شدند. آنها بند خاصی در قراردادشان نداشتند که منجر به شکایت شود؟
فرشاد محمدی‌مهر و میثم تیموری حدود یک هفته با تیم تمرین کردند و یک روز بدون اطلاع باشگاه نزد استراماچونی رفتند و به او گفتند حق ما خورده شده است، استرا گفت من درباره شما نظر نمی‌دهم، اما اگر خوب باشید، حق‌تان را می‌دهم. تیموری بلافاصله پست می‌گذارد و از گروه تیم لفت می‌دهد. محمدی‌مهر هم چند روز بعد و به محض اینکه وریا غفوری قراردادش را بست، اعلام جدایی کرد و رفت. ما از آنها خواستیم قرارداد قرضی ببندند، اما با التماس، قطعی فسخ کردند و رفتند. هرکدام از آنها نفری 500-400 میلیون تومان از طلب‌شان را بخشیدند و رفتند و این‌گونه نبود که رایگان بروند.
 
آرمین سهرابیان پس از جدایی اعلام کرد استرا او را می‌خواست، روح‌الله باقری هم در شهرخودرو می‌درخشد. به نظرتان این دو بازیکن را به‌سادگی از دست ندادید؟
استراماچونی اعلام کرد که آرمین سهرابیان، رضا کریمی و روح‌الله باقری را نیاز ندارد و آنها را کنار گذاشت. من به خاطر آرمین یک‌بار با استرا صحبت کردم ولی گفت علی در این‌باره با من صحبت نکن. او اعلام کرد تو حق داری بازیکنت را نگه داری و می‌توانی برای او مربی بگیری، اما من نیازی به این بازیکنان ندارم.
 
جدایی یاغی تیم هم اتفاق عجیبی بود، هرچند منشا هرگز نتوانست بازیکنی باشد که در پیکان بود.
منشا حاشیه‌های وحشتناکی داشت. او هم افت فنی کرده بود و هم حاشیه داشت که نمی‌توانم درباره آنها صحبت کنم، اما همینقدر بگویم روزی که خانه او را تحویل گرفتیم، دو تخت دو نفره را از وسط شکسته بود!
 
اللهیار صیادمنش الماس استقلال بود. او می‌توانست یکی از ستاره‌های این تیم در آینده باشد، اما فروخته شد. فکر می‌کنید فروش چنین بازیکنی تصمیم درستی بود؟
اللهیار صیادمنش در 28 فوریه (9 اسفند) مصدوم شد و تحت درمان قرار گرفت. قبل از بازی الهلال گفتند مصدومیتش خوب شده، اما دوباره گفت درد دارم و نتوانست بازی کند. تمام گواهی حرف من، پست اینستاگرامی نوروزی، پزشک استقلال است که مصدومیت او را تایید می‌کند. همه‌جای دنیا یک مدیر خوب را با توانایی‌اش در جذب سرمایه می‌سنجند. صیادمنش تنها بازیکنی بود که از لیگ ایران ترانسفر شد. ما 850 هزار دلار نقد و 50 هزار دلار از کمپ فنرباغچه اعتبار گرفتیم. ضمن اینکه باشگاه 20 درصد مبلغ ترانسفر صیادمنش از ترانسفر اول (از فنرباغچه به هر تیمی) و 18 درصد از ترانسفر دوم او دریافت خواهد کرد. این معادل 3 میلیون دلار ارزشگذاری شده است، هرچند فنرباغچه می‌تواند این دو بند را به ارزش 4 میلیون دلار از استقلال بخرد. باشگاه اگر اللهیار را نمی‌فروخت، به مشکل مالی عجیبی برمی‌خورد و معضل بزرگی پیش می‌آمد.
 
می‌توانید به‌طور دقیق بگویید مبلغ قرارداد صیادمنش را صرف خرید کدام بازیکن‌ها کردید؟
حدود 300 هزار دلار به شفر و دستیارانش داده شد، قسط دوم او به سفارت رفت تا به پاتوسی پرداخت شود، اما درنهایت فیفا طلب پاتوسی را داد و آن پول به باشگاه برگشت. در ادامه من جدا شدم و نمی‌دانم این پول کجا هزینه شد.
 
در همان روزها می‌گفتند شما هافبک تیم ملی را هم به خدمت خواهید گرفت، شایعات درباره سعید عزت‌اللهی بود، این موضوع صحت دارد؟
ما با سعید عزت‌اللهی مذاکره کردیم، زیرا استراماچونی با مدیر ورزشی ردینگ رفاقت داشت و او گفته بود حتما عزت‌اللهی را بخر، زیرا بازیکن باکیفیتی است. استراماچونی با من صحبت و این موضوع را مطرح کرد. من با عزت‌اللهی مذاکره کردم. او دودل بود و به نظرم اگر یک مقدار بیشتر کار می‌کردیم می‌توانستیم او را جذب کنیم، اما متاسفانه نشد.
 
گفتید علی کریمی هم در لیست خروجی‌های استقلال بود، اما درنهایت ماند و پنالتی دربی را هم از دست داد. او چرا جدا نشد؟
نمی‌دانم در جریان این موضوع نیستم، اما به خاطر دارم وقتی در بازی الهلال در ابوظبی با کریمی صحبت کردم، گفت نمی‌خواهم در ایران بمانم و می‌روم.

به نظرم امید ابراهیمی گزینه بهتری برای جایگزینی علی کریمی بود. او جنگنده‌تر است و تقابل‌های یک درمقابل یک را به‌سادگی نمی‌بازد.
من با واسطه با امید ابراهیمی صحبت کردم و آن روزهایی که در استقلال بودم بحث جدایی ابراهیمی از الاهلی مطرح نبود. با خسرو حیدری صحبت کردم و او گفت امید قصد بازگشت ندارد، اما پس از آنکه من از استقلال رفتم ماجرای جدایی ابراهیمی هم مطرح شد و دیر شده بود.
 
در گفت‌وگویی که با دی مارتزیو داشتم، می‌گفت استراماچونی پس از جدایی شما، تصمیم به جدایی گرفت، ظاهرا پشتگرمی او بودید. چرا از این تیم جدا شدید؟
استراماچونی از دست من ناراحت است، زیرا من او را به ایران آوردم، اما حاضر نشدم به خاطر سختی شرایط در این تیم بمانم. من به او حق می‌دهم، اما برای رفتن خودم دلایل خاصی داشتم. من همان روز که وارد ایران شد، گفتم می‌خواهم بروم، اما گفت یک ماه بمان و بعد برو. من ماندم و راس یک ماه رفتم، زیرا احساس می‌کردم آدم بد داستان من شده‌ام و آنها که باید پاسخگو باشند، از این تیم رفته‌اند.
 

واکنش علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال به مصاحبه جنجالی که به تازگی از او منتشر شده

 

اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,علی خطیر
 
 روزنامه فرهیختگان
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------