رکوردهای فوتبالی با حضور زنان



اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,حضورزنان درورزشگاه

 چهار سال پیش، برای تقابل خانگی ایران با تیم‌هایی همچون گوام، ترکمنستان و هندوستان در انتخابی جام جهانی حتی با بلیت رایگان، کمتر از پنج هزار تماشاچی به ورزشگاه رفتند. اما این بار برای بازی با کامبوج تاکنون حدود ۵ هزار سکو پر شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت سه جایگاه دیگر نیز تکمیل شود. این میزان سکو از سوی زنان پر شده است. اتفاقی که در رویدادهای قبل ممکن نبود. با توجه به اطلاعات سایت بلیت‌فروشی و معرفی جایگاه‌های غیرقابل فروش سهم مردان حدود ۲۳ هزار سکو برآورد می‌شود که تاکنون تعداد اندکی فروش رفته است.


رکوردهای فوتبالی با حضور زنان
شاید هرگز، هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج تبدیل به یک مبدأ مهم تاریخی در ورزش ایران شود، اما این اتفاق در شرف وقوع است. ایران و کامبوج روز پنج‌شنبه در مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت و این مسابقه از آن جهت حائز اهمیت است که برای نخستین بار در یک مسابقه رسمی ملی، شاهد حضور آزادانه و غیرگزینشی زنان خواهیم بود. فدراسیون جهانی فوتبال مخصوصا از زمان روی کار آمدن جانی اینفانتینو سختگیری بسیار زیادی روی فدراسیون فوتبال ایران اعمال کرد تا تابوی حضور زنان در ورزشگاه‌های کشورمان شکسته شود. شدت فشارها به میزانی بود که در مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما از ژاپن، چند صد هوادار زن تحت شرایطی خاص موفق به حضور در استادیوم و تماشای مسابقه شدند. شخص اینفانتینو هم آن بازی را از نزدیک دید و پس از بررسی شرایط، با تمجید از برداشته شدن گام اول، خواهان افزایش حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران شد. در همین حد فاصل و همزمان با فشار روزافزون فیفا، اتحادیه فوتبال اروپا یوفا هم به ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران و عربستان واکنش نشان داد و بازی با نمایندگان این دو کشور را برای تمامی تیم‌های زیرمجموعه‌اش ممنوع اعلام کرد. به این ترتیب تا اطلاع ثانوی ایران مثلا قادر به ترتیب دادن یک بازی دوستانه با تیمی اروپایی نخواهد بود؛ آنچه بیشتر از جنبه‌های فنی، از حیث اعتباری برای ما، فوتبال‌مان و البته مردم‌مان جالب نیست.

مجموعه این اتفاقات باعث شد برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، فروش آزادانه بلیت به بانوان در بازی ایران و کامبوج در دستور کار قرار بگیرد. به این ترتیب جایگاه‌هایی برای زنان در نظر گرفته شد که بلیت تمامی صندلی‌های آن یک به یک و با سرعتی باورنکردنی به فروش رسید. فعلا سقف ۴۶۰۰ بلیت برای بانوان محفوظ مانده که تمامی آنها به فروش رسیده است. استقبال زیاد زنان درحالی تنور یک بازی ملی معمولی را گرم کرده که چهار سال پیش در مرحله مشابه، تقابل خانگی ایران با تیم‌هایی همچون گوام، ترکمنستان و هندوستان حتی با بلیت رایگان هم کمتر از پنج هزار تماشاچی داشت. فعلا استقبال مردان از بازی پنج‌شنبه به اندازه زنان چشمگیر نبوده، اما انتظار می‌رود تا روز پنج‌شنبه و پایان بلیت‌فروشی اتفاقات بهتری رخ بدهد.نکته قابل توجه اینکه برای طبقه دوم ورزشگاه آزادی در این بازی هیچ بلیتی به فروش نمی‌رسد و شش جایگاه از طبقه پایین هم غیر قابل فروش است. در نتیجه فقط حدود ۲۳هزار بلیت این بازی در اختیار مردان است که البته بعید به نظر می‌رسد حتی نیمی از آنها به فروش برسد. طی این چند روز، خبر ورود قریب‌الوقوع زنان ایرانی به استادیوم آزادی بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است؛ به‌طوری‌که غیر از درخواست خبرنگاران بیش از ۲۰ کشور دنیا برای پوشش این بازی، هر روز هم رسانه‌های معتبر بین‌المللی به این مسابقه می‌پردازند. در همین راستا دیروز فاکس‌اسپورت نیز گزارش نسبتا مفصلی در این مورد کار کرده بود و البته انتظار می‌رود بازتاب‌ها بعد از انجام بازی افزایش هم بیابد.

 

 دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------