مرفاوی: استقلال 4 تیم معمولی را برده، نباید شگفت زده شد



اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,مرفاوی

بردهای‌ پی‌درپی استقلال از دیدگاه صمد مرفاوی بهانه‌ای برای تعریف و تمجید از استقلال و استراماچونی نیست. مرفاوی بر این باور است که استقلال بردهای ساده‌ای را به دست آورده و باید در بازی‌های سخت‌تر آتی خودش را نشان دهد. هرچند که مرفاوی معتقد است که تیم ناقص استقلال به لحاظ تاکتیکی و برخورداری از بازیکنان زبده شاید نتواند تا نیم‌فصل به آن شکلی که انتظارش را می‌رود در بازی‌های لیگ برتر ظاهر شود. مرفاوی حرف‌هایی می‌زند از سر تیم دوستی و علاقه به تیمی که روزگاری سرمربی‌اش بود. او بیان این انتقاد را به سود استقلال می‌داند.

 
برخی اعتقاد دارند سیر تغییرات در استقلال آغاز شده و می‌توان به آینده این تیم امید داشت. بهانه ‌این تحلیل پیروزی پر گل مقابل سایپا است. شما هم همین عقیده را دارید؟
 من چنین عقیده‌ای‌ ندارم. استقلال بازی‌هایی را برده که چندان دشوار نبوده. حتی بازی با سایپا به اعتقاد من سخت نبود. سایپا یک تیم معمولی است. وقتی ما از استقلال حرف می‌زنیم این بدان معنا است که باید استقلال در حد و اندازه نام خودش مورد سنجش قرار بگیرد. بردن تیم‌هایی مانند گل ریحان، گل گهر، فجر و سایپا چیزی نیست که از آن شگفت‌زده شویم. به نظر من استقلال در ساختار تاکتیکی‌اش اشکالاتی دارد که باید آن را برطرف کند. از سویی می‌بینم که در برخی پست‌ها نیاز به بازیکن هست. برای مثال در پست هافبک میانی و نقطه بازیسازی تیم لنگ می‌زند.


چرا اعتقاد دارید که استقلال تغییر محسوسی در قیاس با گذشته نداشته است؟
 در همین بازی با سایپا استقلال دو گل را روی ضربه ایستگاهی به ثمر رساند. البته این خیلی خوب است که تیم روی ضربات ایستگاهی برنامه دارد و من تحسین می‌کنم اما این کافی نیست. یک گل هم پنالتی بود. تنها گلی که قدری تاکتیکی به نظر آمد، گل چهارم بود که قدری لذت بخش بود. مرور این گل‌ها نشان می‌دهد که استقلال در ایجاد موقعیت گلزنی در مضیقه است و از تنوع تاکتیکی آنچنانی بهره نمی‌برد. بازی‌هایی که گذشت از نظر من سنگ محک مناسبی برای سنجش عیار استقلال نیست. کار استقلال تازه در لیگ شروع خواهد شد و بهترین زمان برای اینکه قطعاً بگوییم استقلال سیرتحول را آغاز کرده بعد از پایان بازی‌های نیم فصل است.


به جز نقطه بازیسازی و خط میانی چه مشکلاتی در اجرای تاکتیک‌های استقلال مشاهده می‌کنید که باید بیان شود.
 کار انتقال توپ از خط دفاع به خط میانی و بعد خط حمله بسیار کند و با ایرادات زیاد انجام می‌شود. استقلال مکمل‌های خوبی ندارد. به قول معروف چرخ دنده‌هایش با هم جور نیست و هنوز آن هماهنگی که انتظار می‌رود را ندارد. شاید این حرف‌های من برخورنده باشد و شاید هم برخی به صحبت‌های من انتقاد کنند اما من استقلالی‌ام و باید حقایق را درباره تیمم بگویم. اینها چیزهایی است که در تیم می‌بینم و باید بیان کنم.


استراماچونی از سیستم 3 دفاعه استفاده می‌کند. این شیوه ممکن است در بازی با تیم‌های مدعی لیگ خطرآفرین باشد. آیا شما بازی با همین روش را تأیید می‌کنید؟
 قطعاً استراماچونی براساس داشته‌هایش ترکیب می‌چیند و تاکتیک انتخاب می‌کند اما تجربه نشان داده تیم‌های حریف هم روی نقاط ضعف و قوت حریف کار می‌کنند و شاید این سیستم 3 دفاعه‌ای که به کار گرفته شده، در آینده هرگز جواب ندهد و استقلال ناچار شود روش بازی‌اش را تغییر دهد. این خوب است که یک تیم تنوع تاکتیکی داشته باشد و بتواند براساس ویژگی‌های حریف تاکتیکش را تغییر دهد.


بعد از پیروزی مقابل سایپا تصور می‌شد هواداران استقلال دیگر علیه مدیرعامل این باشگاه شعار ندهند و فضا قدری آرام شود اما هرگز اینطور نشد و دیدیم هواداران استقلال پی‌در‌پی علیه امیرحسین فتحی شعار دادند. این شرایط تازه‌ای است که در استقلال تجربه می‌کنیم. ریشه‌اش چیست آقای مرفاوی؟
 اولاً که تأکید کنم هواداران در این باشگاه علیه بزرگتر از فتحی هم شعار داده‌اند. اسطوره‌های بسیاری بودند که هواداران علیه آنها شعار دادند و این اتفاق تازه‌ای در باشگاه استقلال نیست اما اگر بخواهم چرایی انتقاد از امیرحسین فتحی را بیان کنم باید به اتفاقاتی که در نقل و انتقالات رخ داده اشاره کنم. دلیل این هجمه‌ها و شعار‌ها عملکرد ناقص امیرحسین فتحی و دیگر مدیران باشگاه در نقل و انتقالات است. البته تا حدی هم استراماچونی مقصر بود. مثلاً در جذب بازیکنی مانند میلیچ. سؤال من از آقای استراماچونی این است که چرا به همین زکی‌پور اعتماد نکرد؟ آیا میلیچ کاری می‌کند که زکی‌پور از عهده آن برنمی‌آید؟ این چه کاری است که یک نیمه به زکی‌پور بازی می‌دهند یک نیمه به میلیچ؟! بیخود و بی‌جهت جای خرید یک بازیکن خارجی را پر کردند. می‌شد بازیکن بهتری به جای میلیچ در خط میانی گرفت اما نمی‌دانم چرا برای این بازیکن پول خرج شد و مدیران باشگاه هم به آن تن دادند. مدیرانی که خود نیز در حفظ بسیاری از ستاره‌ها ناکام بودند. استقلال اگر سهرابیان و تیموری را حفظ می‌کرد هم دفاع میانی‌اش بیمه بود و هم دفاع چپ اما این دو بازیکن را به راحتی از دست دادند.


یکی دیگر از بازیکنانی که ساده از دست استقلال پرید پاتوسی بود. بهتر نبود به جای جذب دیاباته و همین میلیچ و رفتن به سراغ گزینه‌های دیگر که چند هفته‌ای است زمزمه‌اش را می‌شنویم، همین پاتوسی حفظ می‌شد؟
 قطعاً همینطور است. در واقع یکی از دلایل مهمی که باعث شده هواداران علیه فتحی شعار دهند ناتوانی در حفظ پاتوسی و دیگر ستاره‌ها بود. هواداران فوتبال را می‌فهمند و اینطور نیست که تصور ‌کنیم با یک برد همه چیز از یاد آنها می‌رود. این هواداران همه چیز را می‌دانند برای همین شعار می‌دهند و دست از اعتراض برنمی‌دارند. شاید عمده دلیلی که علیه فتحی شعار داده می‌شود این است که اول بازیکنان را خودش انتخاب کرد و بعد سرمربی آورد و اجازه نداد تیمش به جز چند بازیکن توسط مربی انتخاب شود. شاید اگر فتحی اول مربی می‌آورد و بعد به مربی اجازه می‌داد براساس تفکراتش بازیکنان را انتخاب کند اکنون هیچ کس به او اعتراض نمی‌کرد و شاید در مواقع ناکامی هواداران به همان استراماچونی انتقاد می‌کردند اما استراماچونی الان مصون مانده و همه به فتحی ایراد می‌گیرند چون این استقلال زاییده تفکرات مدیرعامل است نه سرمربی.


کاری است که شده و حالا چه باید کرد تا استقلال از این چالش بزرگ بیرون برود؟
 راهش تقویت تیم است. باید بازیکنانی بگیرند که توانایی کافی داشته باشند. باید بازیکنی در حد و اندازه نام استقلال جذب شود. باید ستاره‌ها را جذب کنند و تیم را با شرایط بهتری به نیم فصل دوم بفرستند. البته بعید می‌دانم در نیم فصل بازیکن خوبی پیدا شود چون اصولاً بازیکنان خوب تیم دارند مگر اینکه به صورت قرضی بازیکنی را جذب کنند تا شاید اوضاع تیم قدری بهتر شود.


و درباره مصدومیت شجاعیان؟
 الان زمان نقل و انتقالات نیست اما حتماً باید بازیکن مناسبی برای جانشینی شجاعیان حتی محسن کریمی انتخاب شود. در نیم فصل می‌شود تا حدودی اشتباه‌های نقل و انتقالات پیش فصل را جبران کرد. منتظر می‌مانیم.


روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------