پرونده ترابی بدون صدور رای بسته شد!



اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,جمشیدنورشرق

استقلال و ارسلان مطهری، سپاهان و مهدی ترکمان، سایپا و صادق بارانی و... ازجمله بازیکنان و تیم‌هایی هستند که در نیم‌فصل به واسطه فسخ یکطرفه بازیکنان با باشگاه‌های قبلی خود به یکدیگر رسیدند و حالا این سوال مطرح است که سرنوشت این بازیکنان در دوره جدید بازیگری خود به کجا خواهد رسید. شایعات زیادی در این خصوص مطرح شده و می‌شود؛ از محرومیت بازیکن گرفته تا احتمال محرومیت تیم‌ها و سه بر صفر شدن مسابقات. در این خصوص پای صحبت‌های رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال نشستیم و نکته قابل‌توجه اینکه فهمیدیم احتمال دارد پرونده قدیمی ستاره این روزهای پرسپولیس یعنی مهدی ترابی دوباره به جریان بیفتد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با جمشید نورشرق را در زیر می‌خوانید.

 

درخصوص آخرین روند بررسی پرونده بازیکنانی که یکطرفه فسخ قرارداد کرده و به تیم‌های جدید پیوستند، خبر جدیدی دارید؟

به جز استوکس که شکایت رسمی‌اش از سوی تراکتورسازی به نزد ما نرسیده و به نظر می‌رسد تراکتوری‌ها با توجه به اینکه وی بازیکن خارجی به شمار می‌رود، می‌خواهند از مراجع بین‌المللی آن را دنبال کنند، شکایت 3 بازیکن دیگر ازجمله مطهری، ترکمان و بارانی نزد ما مطرح شده و جلسه رسیدگی را برگزار کرده و درخصوص آنها رای خواهیم داد.

 

به صورت کلی مجازات برای فسخ‌های یکطرفه چطور است؟

قاعده کلی این‌طور فسخ‌ها این‌گونه است که وقتی بازیکنی با باشگاهش فسخ می‌کند، با یک باشگاه جدید ثبت قرارداد کرده و کار را پیش می‌برد. وقتی باشگاه ذی‌نفع شکایت می‌کند، ما حسب شکایت باشگاه مبدا به شکایت رسیدگی می‌کنیم و اگر ما احراز تخلف کرده و دفاعیات طرف را مسبوق ندانیم، رای داده و طبق آیین‌نامه نقل‌وانتقالات، بازیکن و باشگاه را مجازات می‌کنیم. این موضوع می‌تواند متوجه فقط بازیکن یا هم بازیکن و هم باشگاه مقصد بشود، یعنی بستگی به شرایط دارد.

 

پس باشگاه مقصد هم اگر تخلفش اثبات شود، می‌توان مجازاتش کرد؟

بله، به‌طور مثال می‌توان باشگاه مختلف را یک یا دو فصل از پنجره نقل‌وانتقالات محروم کرد. البته این موضوع بستگی به شرایط دارد. مثلا در قضیه بلبلی چنین مساله‌‌ای مطرح شد. حالا این سوال پیش می‌آید که باشگاه مقصد که از شرایط مطلع است، چرا باید محروم شود؟ چون باید فرض را برای این گذاشت که باشگاه مقصد در اغوا و تحریک بازیکن برای جدایی از باشگاه قبلی خود موثر بوده است.

 

در این خصوص تا به حال پنجره‌ای را برای باشگاه‌ها نبسته‌اید؟

در دوره قبل کمیته پرونده‌ای مطرح شده بود که اساسا منجر به صدور حکم نشد.

 

برای کدام تیم؟

پرونده مربوط به حضور مهدی ترابی در پرسپولیس بود که بدون آنکه رای بدهند این پرونده بسته شد، اما در دوره حضور ما، اولین موردی که مطرح شد، یعنی محمد بلبلی رای دادیم.

 

پس چرا برای ترابی رای صادر نشد؟

آن را باید مسئولان قبلی پاسخ بدهند، من در جریان آن پرونده نیستم.

 

یعنی پرونده هنوز باز است؟

خیر، مختومه شده ولی به نظرم مسائلی احراز نشده که آن را مختومه کردند.

 

یعنی با تخلف آن را بستند؟

من رای را ندیدم، اما می‌دانم که منجر به محکومیت باشگاه یا بازیکن نشده است.

 

به سوال اول برگردیم. الان هر 3 باشگاه مبدا از بازیکنانی که فسخ یکطرفه کرده‌اند، شکایت کرده‌اند؟

دقیقا این‌طور است.

 

پس تا زمانی که رای نداده‌اید، بارانی، ترکمان و مطهری حق همراهی سایپا، سپاهان و استقلال را ندارند؟

خیر، این‌طور نیست. نکته همین است که اینها با باشگاه جدید ثبت کرده و بازی هم می‌کنند. حتی زمانی که سازمان لیگ از ما استعلام کرد که کارت بازی آنها را صادر کنیم یا خیر، اعلام کردیم کارت‌شان را صادر کنید، چون اعلام فسخ کرده و قرارداد جدید خود را ثبت می‌کنند.

 

اثبات تخلف، بازی‌ها را 3 بر صفر می‌کند؟

خیر، این‌طور نیست. این موضوع جزء مجازات‌ نیست. این تخلف، محرومیت بازیکن به معنای مجازات نقدی و محرومیت بازیکن و باشگاه از ثبت قرارداد را در پی خواهد داشت.

 

ترکمان و مطهری می‌توانند سپاهان و استقلال را در آسیا هم همراهی کنند؟

موردی برای حضور در لیگ داخلی و خارجی نیست، اما اگر اعمال محرومیت شود، دیگر فرقی نمی‌کند تیم در چه رقابتی به میدان برود و حق استفاده از بازیکن را نخواهد داشت.

 

پس این موضوع می‌طلبد که کمیته تعیین وضعیت زودتر آرای خود را صادر کند!

در این خصوص به جمع‌بندی رسیده و رای را به‌زودی اعلام خواهیم کرد و اقتضای این‌گونه موضوعات این است که بدون اطاله رسیدگی نسبت به آنها اتخاذ تصمیم شود.

 

اینکه با این دیدگاه با بازیکنان جوان قرارداد ببندیم که بدانیم در صورت بسته شدن قرارداد، این بازیکن جوان 6 ماه محروم شده، اما در عوض 4سال و نیم بعد این بازیکن برای تیم فوق می‌شود؛ به نوعی دور زدن قانون نیست؟

ما نمی‌توانیم جلوی مدت قراردادها را بگیریم. این یک امر دوطرفه است که بازیکن و باشگاه به مبلغ قرارداد نگاه کرده و اگر این موضوع برایشان صرفه داشت، آن را امضا می‌کنند. نمی‌توانیم به زمان قرارداد بازیکن و باشگاه ورود کنیم. ما بنای لطمه زدن به فوتبال را نداریم، اما بنای جدی گرفته شدن مقررات توسط اهالی فوتبال را داریم. مساله فسخ غیرمجاز مساله‌ای است که اگر جدی گرفته نشود، باید فاتحه فوتبال را خواند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------