بحران مدیریت در پرسپولیس



اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,پرسپولیس

 در آستانه دربی تهران، باشگاه پرسپولیس وارد بحرانی کم‌سابقه شده است؛ تنشی که رگه‌های درشت مالی و مدیریتی دارد. حتما در جریان هستید که طی چند هفته اخیر بازیکنان پرسپولیس به‌طور مکرر نسبت به تاخیر در وصول مطالبات‌شان اعتراض داشته‌اند؛ آنچه حتی در ابتدای هفته به اعتصاب و دست کشیدن از تمرین هم منجر شد. در همین راستا بازیکنان پرسپولیس غروب دوشنبه با ارسال پستی مشترک به شدت از مدیران باشگاه انتقاد کردند و مدعی شدند سه ماه است حقوق نگرفته‌اند.

همزمان مدیران باشگاه برای دفاع از خودشان ادعا کردند عمده بدهی‌های موجود مربوط به فصل گذشته است و کادر مدیریتی فعلی اهمال نکرده. این دعوا اما به شکلی غیرمنتظره به افشای رقم قرارداد فصل گذشته و مبلغ دریافتی بازیکنان کشیده شد. «ایسنا» در اولین دقایق بامداد سه‌شنبه این فهرست را منتشر کرد؛ لیستی دقیق که نشان می‌داد بیشتر بازیکنان پرسپولیس صددرصد اصل رقم قرارداد فصل گذشته را دریافت کرده‌اند و حتی بخش زیادی از پاداش‌های جانبی‌شان را هم گرفته‌اند. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها سه روز به رویارویی حساس سرخابی‌ها باقی مانده و قطعا افشای مدارک محرمانه در این سطح می‌تواند تیم را به حاشیه ببرد.


کار چه کسی بود؟
اصلی‌ترین سوال بعد از انتشار فهرست قراردادها این است که این سند را چه کسی لو داد و رسانه‌ای کرد؟ شاید یک فرضیه این باشد که مدیرعامل فعلی باشگاه این کار را کرده تا مردم بدانند بازیکنانی که این همه به عدم دریافت دستمزدشان اعتراض دارند، پول‌های خوبی گرفته‌اند و بی‌تابی‌شان نرمال نیست. این فرضیه اما نمی‌تواند درست باشد؛ چون اسناد منتشر شده دقیقا در تضاد با ادعای محمدحسن انصاری‌فرد در مورد معوقات کهنه باشگاه قرار دارد و طبیعتا آقای مدیرعامل کاری نمی‌کند که حرف‌های خودش را نقض کند. بنابراین گزینه نزدیک‌تر به ذهن، افشای قراردادها توسط تیم مدیریتی قبلی است؛ کسانی که پیش از انصاری‌فرد در پرسپولیس مسوولیت داشتند و چون مدام از سوی او به ناتوانی و بدعهدی متهم شده‌اند، لابد خواسته‌اند با انتشار این سند ثابت کنند تا حد امکان به وظایف‌شان عمل کرده‌اند. به نظر می‌رسد این مساله را هم باید در راستای شکاف بزرگ مدیریتی در پرسپولیس ارزیابی کرد؛ جایی که مدیرعامل باشگاه و اعضای هیات‌مدیره با یکدیگر همسو نیستند و عجیب است که وزارت ورزش تا کنون فکری به حال این دوپارگی نکرده. در این مورد کار چنان بیخ دارد که چندی پیش ایرج عرب با اعتراض به عدم حمایت انصاری‌فرد از گابریل کالدرون، از عضویت در هیات‌مدیره استعفا داد، اما هنوز بعضی از منابع حامی آقای مدیرعامل به او یورش می‌برند. طبیعی بود که این همه اصطکاک بالاخره یک جا کار دست پرسپولیس بدهد؛ اتفاقی که در آستانه دربی رخ داد و منجر به افشای رقم قرارداد و دریافتی بازیکنان شد. مسلما اگر این تنش‌ها به پایان نرسد، تبعات آن می‌تواند ادامه داشته باشد و حتی بدتر و تندتر هم بشود.


واکنش ضعیف باشگاه
از لحظه انتشار رقم قراردادها، همه منتظر بودند ببینند باشگاه پرسپولیس چه واکنشی به موضوع نشان خواهد داد. سرانجام پس از چند ساعت اطلاعیه‌ای روی خروجی سایت این باشگاه رفت که ناقص، مبهم و کلی بود. در بخشی از این بیانیه که آن را می‌توان یک واکنش ضعیف دانست، آمده است: «باشگاه پرسپولیس متاسف است عده‌ای که به مبالغ قراردادها و پرداختی‌های فصل گذشته دسترسی داشته‌اند با انتشار میزان پرداختی فصل گذشته و طرح ادعاهای غلط مبنی بر تسویه صددرصدی در آستانه دربی به حواشی دامن زده و موجب رنجش بازیکنان تیم شده‌اند و دیشب نیز در اقدامی فرافکنانه با دادن اطلاعات جدید به همان رسانه اقدام‌ به انتشار مبالغ قرارداد و پرداختی‌ها کرده‌ اما نگفته‌اند سرخ‌ها چه میزان طلب دارند. از نگاه باشگاه و جامعه فوتبال آپشن‌های قرارداد هم جزئی لاینفک از تعهدات یک باشگاه به بازیکنان است و عدم‌ پرداخت آنها یعنی بدهی به بازیکن.»


نگاه کلی به قراردادها
به‌طور کلی اصل قرارداد اکثر بازیکنان پرسپولیس خیلی زیاد نیست. غیر از علیرضا بیرانوند که اصل قراردادش سه‌ونیم میلیارد تومان بوده و علاوه بر آن بیش از ۲ میلیارد تومان پاداش دریافت کرده و البته غیر از مهدی ترابی و سروش رفیعی که برای یک نیم‌فصل به ترتیب ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون گرفته‌اند، بقیه قراردادها حتی با احتساب آپشن‌ها خیلی زیاد نیست. ظاهرا باشگاه در پایان فصل با ناامید شدن از بازگشت برانکو، طلب او را صرف تسویه‌حساب با بازیکنان کرده تا شاکله تیم را حفظ کند. هرچند گفته می‌شود رقم قرارداد بیشتر بازیکنان پرسپولیس برای فصل جاری به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

 

 روزنامه دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------