ادامه حواشی دریافت حواله خودرو لوکس توسط بازیکنان تیم‌ملی ایران



 تیم‌ملی ایران ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
دریافت حواله خودرو لوکس توسط بازیکنان تیم‌ملی ایران حواشی زیادی در برداشت

به  گزارش هم میهن ؛ تیم‌ملی فوتبال ایران طبق دوره‌های قبلی نتوانست از دور گروهی جام‌جهانی صعود کند و در همان مرحله مقدماتی با دو شکست و یک پیروزی کارش پایان یافت. «دریافت حواله» توسط بازیکنان باوجود کسب نتایج ضعیف با بازخورد منفی از سوی کاربران فضای مجازی و سایر ورزشکاران در رشته‌های دیگر روبه‌رو شد.

 

در روزهایی که بسیاری از ورزشکاران از بی‌توجهی مسئولان، حقوق‌ها و پاداش‌های معوقه گلایه دارند، بازهم توجه اصلی به فوتبالیست‌هایی است که طبق روال دوره‌های قبل با «حذف»، آن‌هم از نوع «شکست‌های سنگین» به کشور برگشتند.

 

ماجرای دریافت حواله

تیم‌ملی فوتبال ایران بعد از آنکه توانست بدون دردسر مجوز حضور در جام‌جهانی 2022 قطر را کسب کند و اتفاقا عملکرد درخشانی نیز در مرحله انتخابی داشت، از سوی نهاد ریاست‌جمهوری قول «دریافت حواله خودرو» را گرفت تا این پاداش پیش از دیدار مهم و سرنوشت‌ساز با آمریکا به بازیکنان پرداخت شود. اما روند دریافت حواله‌های خودرو چطور و با چه درخواست‌هایی شکل گرفت و اجرایی شد؟

 

ماجرا از این قرار است که بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران پس از صعودشان به جام‌جهانی قطر، درخواست‌هایی برای در نظر گرفتن پاداش ویژه از سوی مسئولان کشوری و فدراسیون فوتبال داشتند و بعد از اینکه نسبت به آنها بی‌توجهی شده بود، اعتراض‌شان را به‌طور رسمی و رسانه‌ای نشان دادند و آن را در صفحات مجازی خود منتشر کردند.

 

مهدی طارمی مردادماه امسال با انتشار توئیتی، پرده از رازی برداشت که پیش‌تر تا این حد علنی درمورد آن صحبت نمی‌شد. طارمی تایید کرد، ارتباط صمیمی با پسر معاون رئیس‌جمهور دولت ابراهیم رئیسی دارد و روزی که معاون رئیس‌جمهور به اردوی تیم‌ملی آمد، بازیکنان از او درخواست مجوز واردات خودرو کردند. همچنین روندی از سوی بازیکنان طی شد تا درنهایت منجر به حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال شود؛ مهدی تاجی که در جام‌جهانی 2014 نیز به‌عنوان نایب‌رئیس در فدراسیون فوتبال حضور داشت و از موافقان اهدای حواله خودرو به بازیکنان در جام‌جهانی 2014 روسیه بود. روند به این شکل پیش رفت که علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی به کاخ ریاست‌جمهوری رفتند تا با یکی از مقام‌های مسئول نسبت به دریافت پاداش صحبت کنند.

 

هرچند طارمی زیر بار چنین موضوعی در مصاحبه با عادل فردوسی‌پور نرفت که دیدارشان برای دریافت پاداش بوده است! از سوی دیگر به‌طور همزمان احسان حاج صفی، مرخصی یک روزه‌ای از تیم خود در کشور یونان گرفت تا در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال حضور یابد و به مهدی تاج رأی دهد. درواقع با این ترفند، رأی وحید امیری به میرشاد ماجدی گرفته و به صندوق تاج ریخته شد.

 

بعد از تمام این اتفاقات بود که معاون‌اول رئیس‌جمهوری و وزیر ورزش و جوانان، پس از صعود تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی به آنها وعده پاداش داده بودند که شب دیدار مقابل آمریکا، این قول(مجوز ورود یک دستگاه خودرو خارجی) عملی شد تا بازیکنان روحیه مضاعفی برای این مسابقه پیدا کنند. با وجود عدم صعود تیم‌ملی ایران از مرحله گروهی جام‌جهانی با دو شکست مقابل انگلیس و آمریکا، وعده داده‌شده به بازیکنان، انجام شد و آنها نامه ورود یک خودرو خارجی را دریافت کردند.

 

اختلاف قیمت با بازار

مجوز حواله خودرو برای اولین‌بار برای صعود تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی 2014 داده شده بود. جایی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران در سال 1392 علاوه بر پرداخت پاداش 50میلیون تومانی، مجوز دریافت حواله به بازیکنان را امضا کرد. در سال 1392 واردات خودروهای لوکس، سودی دو تا سه‌میلیارد تومانی برای بازیکنان فوتبال داشت چراکه مثل امروز واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500سی‌سی، ممنوع نبود.

 

یکی از فعالان حوزه خودرو در گفت‌وگو با «هم‌میهن» درخصوص این موضوع و سود بازیکنان فوتبال از دریافت حواله خودرو لوکس، اینگونه توضیح می‌دهد: «اگر بخواهیم موضوع روز حواله بازیکنان تیم‌ملی بابت صعود به جام‌جهانی 2022 را بررسی کنیم، باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو با حجم بالای 2500سی‌سی، بازیکنان تیم‌ملی ایران می‌توانند خودروهایی چون سانتافه 2018 را با قیمت تقریبی 35هزار دلار وارد کنند که با احتساب تفاوت قیمت بازار آزاد و فردی که با حواله این خودروها را وارد کشور می‌کند، سودی دومیلیاردی را کسب خواهند کرد. اگر بازیکنان ایران از پرداخت مالیات و گمرک معاف نباشند، سود آن‌ها به یک میلیارد و خرده‌ای کاهش پیدا می‌کند.»

 

اعضای هیئت‌رئیسه هم حواله گرفتند؟

پیش از اینکه حواله‌ها به بازیکنان تیم‌ملی و کادر فنی داده شود، شایعه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه، اعضای هیئت‌رئیسه نیز خواستار دریافت حواله خودروهای لوکس شده‌اند و چنین درخواستی را از مهدی تاج داشته‌اند که پاداش صعود به جام‌جهانی را دریافت کنند. خبرنگار هم‌میهن در گفت‌و‌گو با یک مقام آگاه این ماجرا را پیگیری کرد و مشخص شد، درنهایت وزارت ورزش با اهدای حواله خودرو لوکس به اعضای هیئت‌رئیسه مخالفت کرده است.

 

نکته چالش‌برانگیز دیگر این است که بازیکنان دیگری هم بودند که در صعود تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی نقش اساسی داشتند اما بعد از روی کار آمدن کی‌روش، چند بازیکن ثابت دوره اسکوچیچ خط خورده و بازیکنان دیگر که اصلا در انتخابی جام‌جهانی حضور نداشتند، اضافه شدند. حالا بازیکنانی که در جام‌جهانی نبوده‌اند اما نقش اساسی در صعود به این رقابت‌ها داشتند، سرشان بی‌کلاه مانده و حواله‌ای دریافت نکرده‌اند؛ درعوض بازیکنانی که صرفا در جام‌جهانی حضور داشتند و اصلا در انتخابی نبودند، شامل دریافت حواله شدند که این موضوع کمی از انصاف به‌دور است.

 

اعتراض کشتی‌گیران

ارائه حواله خودروهای لوکس به بازیکنان تیم‌ملی فوتبال اما با اعتراض دیگر ورزشکاران از سایر رشته‌ها همراه شد، چراکه آنها عقیده دارند نگاه وزارت ورزش و دولت به ورزشکاران، یکسان نیست.

 

کامران قاسم‌پور، قهرمان کشتی در مسابقات جهانی در وزن 92کیلوگرم با ابراز گلایه از وزارت ورزش و مسئولان دولتی در گفت‌وگو با ورزش 3 معتقد است، نباید نگاه آنها به موفقیت ورزشکارها تبعیض‌آمیز باشد: «من از پاداش گرفتن فوتبالیست‌ها ناراحت نیستم و اتفاقا می‌گویم باید به آن‌ها هم رسیدگی شود. بحث من عدالتی است که باید در ورزش ایران برقرار شود.» قهرمان کشتی‌آزاد ایران در ادامه نسبت به حضور مسئولان دولتی در کشور قطر نیز انتقاداتی را مطرح می‌کند: «اینکه فقط یک رشته دیده شود و بقیه نادیده گرفته شوند، فقط دلسردی به‌بار می‌آورد.

 

کشتی در 70سال اخیر، پرچمدار ورزش ایران بوده و همواره در مسابقات جهانی و المپیک، بهترین نتایج و مدال‌ها را کسب کرده است. جالب است که همه مسئولان به قطر سفر کردند تا کنار تیم‌ملی باشند، اما ما چند روز دیگر به جام‌جهانی می‌رویم و هیچ‌کس به خودش زحمت نداده که تا خانه کشتی بیاید. حداقل بیایند و از ما بپرسند، مشکلی ندارید؟ این را هم از ما دریغ می‌کنند و این انصاف نیست.» محمدرضا گرایی، دارنده مدال جهانی و المپیک نیز طی اظهارنظری، دریافت پاداش از سوی فوتبالیست‌ها را حق آنها می‌داند اما معتقد است، عدالت باید بین همه ورزش‌ها و ورزشکارها رعایت شود.

 

پیش از دریافت حواله توسط بازیکنان تیم‌ملی، شاگردان کارلوس کی‌روش بابت پیروزی مقابل ولز، هرکدام 15هزار دلار پاداش دریافت کردند که با نرخ دلار امروز معادل 600میلیون تومان می‌شود. قرار بود بازیکنان ایران در صورت پیروزی مقابل آمریکا نیز نفری 30هزار دلار، معادل یک‌میلیارد و 200میلیون تومان دریافت کنند که این موضوع باتوجه به شکست و حذف از این رقابت‌ها محقق نشد.

 

پیش‌تر نیز شایعاتی درخصوص ارائه این حواله به بازیکنان به‌صورت «شرطی» مطرح شده بود که این موضوع از سوی فدراسیون فوتبال تایید و رد نشد. در روزهایی که ورزشکاران بسیاری از رشته‌های ورزشی نسبت به دریافت پاداش و حقوق خود گلایه دارند، ظاهرا بازیکنان فوتبال روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارند، حتی در روزهایی که با شکست پرگل مقابل انگلیس بدرقه می‌شوند و در دیداری حیاتی مقابل آمریکا نیز شکست می‌خورند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------