بازگشت فدرر به خاک رس؛ جنگ آخرالزمان



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

با حضور نادال - موفق‌ترین تنیسور تاریخ روی خاک رس که رکوردش روی این سطح مقابل فدرر 13 پیروزی مقابل تنها 2 شکست است - و خیز او برای بردن دوازدهمین قهرمانی‌اش و همچنین حضور نواک جوکوویچ که می‌خواهد قهرمانی در هر چهار گرنداسلم را تجربه کند، آیا امسال بعد از چند سال قرار است یکی از مهیج‌ترین رولان گاروس‌های تاریخ را شاهد باشیم؟

 

بیش از یک دهه از زمانی که روژه فدرر و رافائل نادال در سه فینال متوالی اوپن فرانسه حضور پیدا کردند، می‌گذرد؛ دوره‌ای که بدون شک رقابت هیجانی آنها به اوج خود رسید. نادال به شیوه‌ای که تعجب‌آور هم نبود، هر سه بار را با اقتدار برد و تنها سال 2009 زمانی که روبین سودرلینگ، در کمال ناباوری ستاره اسپانیایی را شکست داد، راه برای ثبت تنها قهرمانی فدرر در گرنداسلم خاک رس هموار شد. آن قهرمانی فدرر که یک دهه پیش رقم خورد، خیلی معروف شد چون باعث شد که او در آن زمان با رکورد 14 قهرمانی پیت سمپراس در گرنداسلم‌ها برابر شود و مهم‌تر از آن اینکه او ویترین افتخاراتش در چهار گرنداسلم فصل را کامل کند.

 

برای یک سمبل تنیس که اکنون 20 قهرمانی در گرنداسلم‌ها دارد، رابطه فدرر با خاک رس پیچیده بوده است.

 

فدرر که چند ماه تا 38 ساله شدن فاصله دارد، در مقاطع گرگ‌و‌میش حرفه‌اش اغلب اوقات از پا گذاشتن روی خاک رس ابا داشته است. اکنون تقریباً سه سال از زمانی که آخرین حضورش را روی خاک رس تجربه کرد، می‌گذرد و آخرین حضور او در اوپن فرانسه هم سال 2015 بود. او در دوره توأم با مصدومیتش در سال 2016، همان زمانی که حین بازی با دوقلوهایش از ناحیه زانو آسیب دید، در رولان گاروس شرکت نکرد. حال سوال این است؛ آیا فدرر حالا فقط یک قدم تا پایان دادن به دوران بازیگری‌اش فاصله دارد؟ با حضور نادال - موفق‌ترین تنیسور تاریخ روی خاک رس که رکوردش روی این سطح مقابل فدرر 13 پیروزی مقابل تنها 2 شکست است - و خیز او برای بردن دوازدهمین قهرمانی‌اش و همچنین حضور نواک جوکوویچ که می‌خواهد قهرمانی در هر چهار گرنداسلم را تجربه کند، آیا امسال بعد از چند سال قرار است یکی از مهیج‌ترین رولان گاروس‌های تاریخ را شاهد باشیم؟

 

در مدت نه چندان طولانی پس از حذفش در دور چهارم اوپن استرالیا، فدرر هرگونه شک و شبهه‌ای که در مورد بازگشتش به خاک رس - به خاطر محتمل بودن بازنشستگی قریب‌الوقوع او - بود را از بین برد. او به خبرنگاران گفت تا زمانی که احساس کند توان بازی دارد، فرصت رقابت در رولان گاروس را از دست نخواهد داد. او گفت: «من در خلوت خودم به این سوال فکر کرده‌ام که آیا می‌خواهم باز هم روی رس بازی کنم یا نه؟ پاسخم هم بله بود. این بدان معنا نیست که این آخرین فصل حضور من روی خاک رس است یا اینکه من باید یک بار دیگر قبل از بازنشستگی‌ام بازی کنم. من برای گرفتن این تصمیم به چنین مسائلی فکر نمی‌کردم. تمام چیزی که می‌دانستم این است که بعد از دو سال غیبت در اوپن فرانسه، دلم برای بازی در آن تنگ شده و بدنم هم آماده است.

 

همینطور برنامه زندگی خانوادگی و حرفه‌ای‌ام هم طوری بود که یک بار دیگر به من اجازه می‌داد این کار را انجام دهم. این همان موقعی بود که من به این نتیجه رسیدم که خوب است یک بار دیگر در اوپن فرانسه شرکت کنم.»

یک منطق دیگر هم برای شرکت فدرر در اوپن فرانسه می‌تواند وجود داشته باشد و آن این است که او با قرار دادن دوباره خودش در معرض خاک رس و یک تورنمنت بزرگ، قصد دارد سطح آمادگی‌اش برای گرنداسلم بعدی روی چمن را که زمین محبوبش است - ویمبلدون - بالا ببرد. لازم به گفتن نیست که فدرر با 8 قهرمانی در ویمبلدون پرافتخارترین و رکورددار قهرمانی در مهم‌ترین تورنمنت فصل چمن تنیس است و آخرین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها را هم دو سال پیش کسب کرد. جیم کوریر، ستاره سابق تنیس که 4 بار قهرمان گرنداسلم‌ها شامل دو قهرمانی در اوپن فرانسه شده است، می‌گوید احتمالاً سه دلیل برای اینکه چرا فدرر تصمیم گرفته در فصل کلی‌کورت شرکت کند، وجود دارد. او که اکنون مفسر شبکه چنل ناین است به ساندی ایج گفت: «تنها راجر به طور قطع می‌داند که چرا می‌خواهد فصل کلی‌کورت را در تقویم بازی‌هایش در سال جاری قرار دهد اما من باور دارم که دلایل او منطقی است. یکی اینکه او باید به اندازه کافی احساس اعتماد به نفس کند تا تصمیم گرفته باشد که به «کلی» برگردد.

 

مربی بدنساز او گفته است، کلی سطحی است که در سال‌های اخیر بیشترین تأثیر را روی کمردرد او داشته پس آنها دنبال آن بودند که از تشدید این مشکل جلوگیری و از بدن او محافظت کنند. دوم اینکه او دلتنگ بازی در رولان گاروس شده است و سوم اینکه با انجام چند بازی روی کلی‌کورت او برای آغاز فصل چمن آماده‌‌تر خواهد بود.»

 

زمانی که یک بازیکن در حد و اندازه فدرر در قرعه‌کشی رولان گاروس شرکت می‌کند، قطعاً او فقط برای بالا بردن آمارش نیامده است هرچند ناگهان امکان دارد که این حضور برای او به فرصتی جدید برای کسب بیست و یکمین قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌ها تبدیل شود.

 

 

 ایران 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------