آخرین اخبار ورزشی

لیگ برتر انگلیس برابر چلسی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

توپچی‌ها چلسی را به توپ بستند/ تثبیت صدرنشینی آرسنال

آرسنال در هفته بیست و نهم لیگ برتر انگلیس برابر چلسی به یک پیروزی پرگل رسید. به گزارش ایرنا، تیم‌های آرسنال و چلسی از ساعت…

فیفا: اگر زنان در بازی‌های لیگ به ورزشگاه نروند، فوتبال ایران با محرومیت رو‌به‌رو می‌شود



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا
اطلاع از قوانین جدید انضباطی فیفا از برخی صحبت‌های مهدی تاج رمزگشایی می‌کند. اصرار به تعویق در برگزاری بازی‌ها به بهانه استاندارد نبودن ورزشگاه‌ها و اصرار به ممنوعیت جذب بازیکن خارجی ا

پاسخ شفاف فیفا به سوال ایران ورزشی در خصوص ورود بانوان به ورزشگاه:

آیین‌نامه فیفا در لیگ هم «باید» اجرا شود!

  

آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا هفته‌‌هاست که منتشر شده اما فدراسیون فوتبال ایران هیچ نسخه‌ای از این آیین‌نامه را ترجمه نکرده تا در اختیار جامعه فوتبال قرار دهد. وقتی هم که از مدیران فدراسیون درباره اینکه چرا آیین‌نامه‌های فیفا ترجمه نمی‌شود و روی سایت فدراسیون فوتبال قرار نمی‌گیرد، سوال می‌پرسیم می‌گویند نیازی به این کار نیست. هرکسی که علاقمند است برود خودش ترجمه کند!

 

از آنجا که علاقمند بودیم تا جدیدترین قوانین فیفا را به گوش اهالی فوتبال برسانیم، ترجمه آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا را به طور کامل در این شماره از روزنامه منتشر کردیم. علاوه بر آن در این صفحه طی پرونده‌ای جامع درباره موادی از این آیین‌نامه می‌پردازیم که بی اطلاعی و بی توجهی به آن‌ها می‌تواند فوتبال ایران را با جریمه و محرومیت مواجه کند.

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا

 

باعث تعجب است که فدراسیون فوتبال ایران که اصرار دارد بازی‌های فوتبال در ورزشگاه‌هایی مطابق استانداردهای فیفا برگزار شود و هرروز درباره تغییر قوانین داوری فیفا اطلاع‌رسانی‌ می‌کند، این‌طور نسبت به کدهای انضباطی جدید فیفا بی‌توجه است!

 

کدهای انضباطی که درباره تبعیض جنسیتی و تبعیض نژادی و همین‌طور بدهی به بازیکنان و مربیان قوانین جدیدی را ارائه می‌دهد. قوانینی که به طور مشخص ورود زنان به ورزشگاه و شعارهای نژادپرستانه‌ای که در بعضی مسابقات از روی سکوهای شنیده‌ می‌‌شود را در بر می‌گیرد. این قوانین جدید همچنین می‌توانند باشگاه‌های ایرانی را که با سیل شکایت‌های بازیکنان و مربیان خارجی مواجه هستند با مشکلات جدی مواجه کند.

 

اطلاع از این قوانین از برخی اصرارهای مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال رمزگشایی می‌کند. اصرار به تعویق در برگزاری بازی‌ها به بهانه استاندارد نبودن ورزشگاه‌ها و اصرار به ممنوعیت جذب بازیکن خارجی از سوی باشگاه‌ها!

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا

 ایمیل فیفا در پاسخ به سوال ایران ورزشی: آیین‌نامه فیفا باید در لیگ داخلی هم اجرا شود.

  

فیفا: آیین‌نامه داخلی‌تان را تغییر دهید!

قبل از اینکه درباره این کدهای جدید انضباطی صحبتی کنیم بیایید تکلیف یک سوال اساسی را مشخص کنیم. کدهای انضباطی جدید فیفا آیا فقط باید در بازی‌های ملی اعمال شود؟ آیا فدراسیون فوتبال می‌تواند لیگ برتر را بدون توجه به این کدهای انضباطی جدید برگزار کند؟

 

این سوالات را با احمدرضا براتی، به عنوان رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال مطرح می کنیم و از او درباره تصمیمات فدراسیون فوتبال برای اجرای این کدهای انضباطی در لیگ جدید می پرسیم. براتی می‌گوید: «این مقررات تنها به مسابقات بین‌المللی و بازی‌های ملی مربوط می‌شود و رقابت‌های لیگ داخلی را شامل نمی‌شود.» او تأکید می‌کند: «برای بازی‌های داخلی، فدراسیون فوتبال مثل همه کشورهای دیگر آیین‌نامه خود را دارد و مطابق با آن آیین‌نامه مسابقات لیگ برگزار می‌شود.»

 

به همین منظور این موضوع را از فیفا پیگیری کردیم. در ایمیلی به فدراسیون جهانی فوتبال این سوال را مطرح کردیم که فدراسیون‌های عضو، کدهای انضباطی جدید فیفا را باید تنها در رقابت‌های ملی و بین‌المللی رعایت کنند یا این کدها شامل تمامی مسابقات برگزار شده از سوی این فدراسیون‌ها خواهد شد؟

 

سخنگوی فیفا در پاسخی که به ایمیل خبرنگار ایران ورزشی داد به این نکته تأکید کرده که فدراسیون‌های عضو ملزم هستند قوانین خود را مطابق، کدهای انضباطی جدید تغییر دهند!

 

سخنگوی فیفا در پاسخ به ایمیل خبرنگار ایران ورزشی نوشته: «طبق ماده 14.1 اساسنامه فیفا همه اعضا موظفند که "به طور کامل از اساسنامه، مقررات، بخشنامه‌ها و تصمیماتی که در هر زمانی توسط فیفا گرفته می‌شود، تبعیت کنند. همچنین تصمیماتی که در دادگاه عالی ورزش(CAS) مورد تجدید نظر قرار گرفته است. بنابراین همان‌طور که اشاره شد در بند 71 آیین‌نامه انضباطی فیفا "همه اعضا موظفند که مواد قانونی آیین‌نامه خود را براساس آیین‌نامه فیفا تنظیم کنند تا هماهنگی لازم بین تصمیمات اعضای فیفا حاصل شود.»

 

در بخش دیگری از ایمیل هم آمده که تبعیت از پاراگراف 3 ماده 62 آیین‌نامه انضباطی فیفت ضروری است. بندی از آیین‌نامه که به محرومیت بازیکنان بعد از دریافت کارت قرمز اشاره دارد. در این بند از آیین‌نامه آمده که در صورتی که بازیکن رفتار نامناسبی از خود نشان دهد این محرومیت می‌تواند از یک بازی به تعداد بازی‌های بیشتری افزایش یابد.

 

در بخش پایانی ایمیل هم گفته شده: «اگر می‌خواهید از فیفا نقل قولی بیاورید، حرف‌های بالا از قول سخنگوی فیفا نقل شود.»

 

نکاتی که اساسنامه هم قبل‌ترها گفته بود

سوالی که از در این ایمیل از فیفا پرسیدیم البته صرفاً حکم حرف آخر را داشت. وگرنه اساسنامه فیفا پیش از این هم در بندهای مختلف خود به اجرای قوانین فیفا در بازی‌های باشگاهی و همچنین تصمیم‌گیری مستقل فدراسیون‌های عضو برای اجرای قوانین فیفا اشاره کرده بود.

 

اگر امروز جسته و گریخته اظهارنظرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه زنان را فقط در بازی‌های ملی به ورزشگاه‌ها راه بدهیم یا صحبت از نظر مراجع دیگری می‌شود که اجاره ورود زنان به ورزشگاه‌ها را نمی دهند اما فیفا در اساسنامه کلی‌اش، پیش از این هم تکلیف این موضوع را مشخص کرده بود.

 

اساسنامه فیفا در بندهای ابتدایی‌اش توضیح داده که فدراسیون‌های عضو ملزم به رعایت این اساسنامه هستند و تأکید کرده که در صورت رعایت نکردن این اساسنامه چه جرائمی را باید تحمل کنند. از به کارگیری راه‌کارهایی برای جلوگیری از تخلفات اعضای فیفا که پایین‌ترین سطح جریمه است تا جرائم نقدی از 100 فرانک تا یک میلیون فرانک سوییس، همه اتفاقاتی است که می‌تواند برای فدراسیون‌هایی بیفتد که از قوانین تخطی کنند.

 

بعد از این توضیح در بند 6.6 اساسنامه فیفا آمده است که این جرائم هم می‌تواند برای مسابقات باشگاهی باشد و هم مسابقات ملی! همین عبارت کافی است که نشان دهد کلیه اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های فیفا بازی‌های باشگاهی فدراسیون‌های عضو را هم در بر می‌گیرد.

 

همچنین در ماده 14، بند 1.i آمده که تمام تصمیم‌های فدراسیون‌های عضو باید به طور مستقل گرفته شود و مطمئن باشند که هیچ بخش سومی (third part)  در اجرای اساسنامه تأثیری نخواهند داشت.

 

در ماده 15 اساسنامه فیفا هم به این نکته تأکید شده: «اساسنامه فدراسیون باید با اصول درست اداری هماهنگ باشد و به طور قطع و مسلم حداقل این موارد را در نظر داشته باشد که از سیاست و مذهب جدا و تمام فرم تبعیض را در نظر گرفته باشد. مستقل باشد و هیچ ارگان سیاسی نمی‌تواند در کارش دخالت کند. ارگان قضایی فدراسیون فوتبال هم باید مستقل باشد و تمام کسانی که عضو آن فدراسیون هستند باید به قوانین فوتبال احترام بگذارند.»

 

در ماده 19.1 این اساسنامه هم آمده: «هر فدراسیون عضو باید مستقل باشد و همه کارهای خود را به طور مستقل مدیریت کند. هیچ ارگانی خارج از جامعه فوتبال نمی‌تواند برای فدراسیون تصمیم بگیرد.» همچنین در بند 4 این ماده تأکید شده: «فیفا تصمیم‌هایی را که توسط ارگان‌هایی گرفته شده که در ارتباط با ما نیستند، به رسمیت نمی‌شناسد.»

 

با این توصیف براساس این مواد از اساسنامه موضوع ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های لیگ الزامی است. بدون هیچ عذر و بهانه‌ای!

 

نامه‌ فیفا برای فدراسیون فوتبال

همه این‌ها موادی از اساسنامه فیفا و ایمیل شفافی است که سخنگوی فیفا در پاسخ به سوال ایران ورزشی فرستاده است. به این‌ها البته باید آخرین نامه فدراسیون جهانی فوتبال را که برای فدراسیون فوتبال ارسال شد را اضافه کنیم. نامه‌ای که فیفا در ابتدای آن تأکید کرده است که ما «به شرایط کشور شما درباره ورود زنان به ورزشگاه واقف هستیم اما از شما درخواست می‌کنیم که نسبت به این موضوع اقدام کنید.» این عبارت گرچه نشان می‌دهد که فیفا شرایط خاص ایران در ماجرای ورود زنان به ورزشگاه را درک می‌کند اما به این موضوع اصرار هم دارد.

 

عده‌ای با استناد به لحن این نامه، اصرار دارند که هیچ تهدیدی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در میان نبوده و این موضوع صرفاً در حد توصیه‌ای از سوی فدراسیون جهانی فوتبال به ایران مطرح شده است اما موضوع این است که این مورد، دقیقاً همان چیزی است که هم در اساسنامه فیفا و هم کدهای انضباطی جدیدش آمده و فدراسیون فوتبال ایران بدون نیاز به تهدید، ملزم به تبعیت از این قوانین است!

 

ضمن اینکه داریوش مصطفوی هم به عنوان رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال به این نکته اشاره می‌کند که 9 شهریورماه آخرین مهلتی است که فیفا برای اجرای کلیه قوانین خود در کشور تعیین کرده است و این قوانین از استاندارد ورزشگاه‌ها تا ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در بر می‌گیرد. همه مواردی که باید از سوی فدراسیون فوتبال مورد توجه قرار بگیرند. 

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا

 تصویر ماده 3 و 6 آیین‌نامه انضباطی 2019 فیفا

 

اگر از آیین‌نامه تبعیت نکنیم چه می‌شود؟

بعد از این مقدمه نسبتاً طولانی به سراغ اصل مطلب می‌رویم. کدهای انضباطی جدید فیفا چه می‌گویند؟ در این کدها به چه قوانینی تأکید شده که فدراسیون فوتبال ملزم به اجرای آن در لیگ نوزدهم است؟

 

در ماده سوم این آیین‌نامه به این نکته تأکید شده که کدهای جدید انضباطی در چه نهادهایی باید اجرا شوند؟  فدراسیون‌ها، اعضای فدراسیون‌ها به‌ویژه باشگاه‌ها، مقامات، بازیکنان، مسوولان مسابقه، واسطه‌ها، عاملان رسمی برگزاری مسابقات دوستانه، هرکسی که توسط فیفا انتخاب یا انتصاب شده باشد تا ماموریتی را انجام دهد، به‌ویژه درباره یک بازی، مسابقات یا سایر رخدادهایی که توسط فیفا سازماندهی می‌شود.

 

به طور مشخص در این ماده از آیین‌نامه تأکید شده که کدهای جدید انضباطی باید در باشگاه‌ها هم اجرا شوند و در همین آیین‌نامه این نکته که آیا این قوانین جدید انضباطی باید در لیگ داخلی اجرا شوند یا نه مشخص می‌شود!

 

با این حساب تمامی باشگاه‌های فوتبال ایران ملزم به رعایت این آیین‌نامه‌ هستند. آیین‌نامه‌ای که از سوی فدراسیون فوتبال در اختیار باشگاه‌ها قرار نگرفته است! غافل از اینکه فیفا برای اجرای این کدهای انضباطی با هیچکس شوخی ندارد و اجرا نشدن آن‌ها می‌تواند باعث تنبیهات انضباطی مختلفی شود که در ماده 6 آیین‌نامه انضباطی که در صفحات 6 و 7 شماره امروز ایران ورزشی چاپ شده است. اخطار، توبیخ، جریمه، بازگرداندن جوایز و گرفتن مقام از جمله تنبیهات انضباطی در نظر گرفته شده برای فدراسیون‌ها و اعضایی است که از آیین‌نامه تبعیت نکنند.

 

از دیگر تنبیهات ممکن برای تخطی از این قوانین که در همین ماده آمده، می‌توان به این موارد اشاره کرد: تعلیق برای تعداد مشخصی از مسابقات یا برای یک دوره زمانی خاص، محرومیت از نقل‌وانتقالات، انجام بازی بدون حضور تماشاگر، انجام بازی با تعداد محدودی از تماشاگران، انجام بازی در زمین بی‌طرف، محرومیت از بازی در یک ورزشگاه خاص، ابطال نتیجه بازی، کسر امتیازات، سقوط به دسته پایین‌تر، اخراج از رقابت‌های در حال انجام یا رقابت‌های آینده، بازنده شدن، تکرار بازی و همچنین جرائم نقدی که  نباید کمتر از ۱۰۰ فرانک سوئیس یا بیشتر از یک میلیون فرانک سوئیس باشد.

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا

 ماده 13 آیین‌نامه انضباطی 2019 فیفا

  

ماده دردسرساز آیین‌نامه برای ایران

ماده 13 آیین‌نامه انضباطی فیفا، دقیقاً همان ماده‌ قانونی است که می‌تواند برای فوتبال ایران دردسرساز شود. ماده‌ای با عنوان تبعیض.

 

در بند یک این ماده به طور دقیق آمده: « هرکسی که از طریق کلمات یا رفتار(یا هر وسیله دیگری) تحقیرآمیز، تبعیض‌آمیز یا نفرت‌انگیز به عزت یا تمامیت یک کشور، یک شخص، یا گروهی از افراد به دلیل نژاد، رنگ پوست، قوم، ریشه‌های ملی یا اجتماعی، جنسیت، معلولیت، گرایش‌های جنسی، زبان، مذهب، عقیده سیاسی، ثروت، تولد یا هر وضعیت شخصی دیگر یا هرچیز دیگری توهین کند، باید حداقل با ۱۰ جلسه یا یک دوره مشخص محرومیت یا هر اقدام انضباطی مناسب دیگری مجازات شود.»

 

این بند از ماده 13، هم موضوع ورود زنان را در بر می‌گیرد و هم شعارهایی که در بسیاری از مواقع روی سکوها علیه قومیتی دیگر سر داده می‌شوند! دو موضوع اساسی که می‌تواند جرائم متعددی را متوجه فوتبال ایران کند.

 

شاید بد نباشد بدانید که تیم ملی فوتبال مکزیک به خاطر رعایت نشدن همین بند از آیین‌نامه در رقابت‌های فوتبال این کشور و شعارهای نژادپرستانه‌ای که روی سکوها از سوی هواداران مکزیکی سرداده می‌شود، تهدید به کنار گذاشته شدن از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر شده است! آن هم با قدمت بیش از صد سال مسابقات رسمی باشگاهی در مکزیک و در حالی که مارکت تلویزیونی مکزیک در رقابت‌های جام جهانی برای فیفا از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال حتی این موارد هم باعث نشده که یک قدم از اجرای آیین‌نامه عقب بنشیند و درباره اجرای آن کوتاه بیاید.

 

در این ماده آمده که اگر فدراسیون یا هواداران باشگاه درگیر رفتارهای تبعیض‌آمیز باشند، شامل تنبیهات زیر خواهند شد: « برای بار اول، بازی کردن با تعداد محدودی از تماشاگران و جریمه حداقل ۲۰ هزار فرانک سوییس، در صورت تکرار یا اگر شرایط مورد لازم داشته باشد، اقدامات انضباطی از قبیل اجرای طرح پیشگیری، جریمه، کسر امتیاز، انجام یک یا چند بازی بدون تماشاگر، محرومیت از بازی در یک ورزشگاه خاص، ممانعت از حضور در یک بازی، اخراج از رقابت‌ها یا سقوط به دسته پایین تر می‌تواند نسبت به فدراسیون یا باشگاه مربوطه اعمال شود.

 

علاوه بر این افرادی که مخاطب مستقیم رفتارهای تبعیض آمیز بالقوه بوده اند، می‌توانند از طرف نهاد قضایی مربوطه دعوت شوند تا اظهارات خود را به صورت شفاهی یا کتبی ارائه دهند. به‌جز شرایط استثنایی، اگر یک مسابقه به دلیل رفتارهای نژادپرستانه و یا تبعیض‌آمیز توسط داور متوقف شود، آن مسابقه باید به عنوان جریمه (با باخت تیم مقصر) تمام شده اعلام شود.»

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا

 تصویر ماده 15 آیین‌نامه انضباطی 2019

 

عدم رعایت آیین‌نامه، برابر با نابودی باشگاه‌ها

قراردادهای ضعیف باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان خارجی، حجم بالای بدهی‌ها و پرونده‌هایی که حالا دیگر فوتبال ایران را نزد ارگان‌های قضایی فیفا و AFC  به نامی آشنا تبدیل کرده است. براساس آیین‌نامه انضباطی جدید فیفا، این‌ها با گرفتن مهلت از فرد طلبکار و رایزنی حل نخواهد شد.

 

فیفا براساس کدهای جدید انضباطی، از حالا به بعد راحت از این مسائل نمی‌گذرد و باشگاه‌های بدهکار را با جرائمی اساسی مواجه خواهد کرد. اتفاقی که اگر مدیریت باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال به آن توجه نکنند، طی سال‌های آینده با سرعت به سمت زوال و نابودی خواهند رفت. پرونده‌های متعدد شکایتی که علیه پرسپولیس و استقلال در فیفا و AFC هست، همین حالا هم این دو باشگاه را با مشکلات متعددی رو به رو کرده اما آیین‌نامه جدید می‌تواند این مشکلات را جدی‌تر کند!

 

در ماده 15 آیین‌نامه جدید فیفا آمده است که اگر یک نهاد، کمیته یا هر نهاد مربوط به فیفا یا CAS حکم به پرداخت پول به بازیکن، مربی یا یک باشگاه بدهد و این حکم اجرا نشود، تنبیهات زیر اعمال خواهد شد: به دلیل عدم اجرای حکم جریمه می‌شود. علاوه بر این یک مهلت ۳۰ روزه برای پرداخت مبلغ یا انجام حکم غیرمالی به آن داده می‌شود. در ادامه ماده 15 آمده است:

 

«الف) در مورد باشگاه ها، پس از اتمام مهلت نهایی فوق الذکر و در صورت تداوم رفتار یا ناتوانی در انجام کامل حکم اتخاذ شده در موعد مقرر، محرومیت از نقل‌وانتقالات تا زمان پرداخت کامل یا انجام حکم غیر مالی اعمال می‌شود. در صورت تداوم ناتوانی، تکرار دوباره یا نقض جدی یا امکان نداشتن تحمیل ممنوعیت نقل‌وانتقالات یا هر دلیل دیگری، کسر امتیاز  یا سقوط به دسته پایین‌تر هم می‌تواند علاوه بر ممنوعیت از نقل و انتقالات در نظر گرفته شود.

 

ت) در مورد فدراسیون‌ها، به محض انقضاء مهلت نهایی فوق الذکر و در صورت تداوم رفتار یا عدم انجام کامل حکم در موعد مقرر ، می‌تواند اقدامات انضباطی دیگری اعمال شود.

 

ث) در مورد اشخاص حقیقی، پس از اتمام مهلت نهایی فوق الذکر و در صورت تداوم رفتار یا عدم انجام کامل حکم در مدت مقرر، ممکن است ممنوعیت فعالیت های مربوط به فوتبال برای یک دوره خاص اعمال شود. سایر اقدامات انضباطی هم می‌تواند اعمال شود.»

 

علاوه بر این در بند 3 همین ماده 15 آمده که: « اگر فرد مجازات شده مهلت نهایی را نادیده بگیرد، فیفا و/یا فدراسیون مربوطه (در مواردی که شامل باشگاه یا اشخاص حقیقی باشد) مجازاتهای اعمال شده را اجرا می کنند. ممنوعیت نقل و انتقالات یا ممنوعیت شرکت در هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال فقط زمانی برداشته می‌شود که مبلغ به صورت کامل قبل از پایان محرومیت پرداخت شود و سایر اقدامات انضباطی محفوظ است.» این بند از ماده 15 دیگر هیچ مهلتی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد و به محض اینکه مهلت نهایی به پایان برسد و پول پرداخت نشده باشد، مجازات‌های در نظر گرفته شده، اعمال خواهند شد.

 

در نهایت هم در بند 5 ماده 15 به این نکته تأکید شده: « هرگونه حکم مالی یا غیرمالی که علیه یک باشگاه توسط یک دادگاه داوری در داخل فدراسیون یا اتفاق حل‌وفصل اختلافات ملی، که هر دو توسط فیفا به رسمیت شناخته شده باشد، باید توسط نهاد تصمیم‌گیر فدراسیون  بر اساس اصول تعیین شده در این آیین‌نامه و مطابق با قوانین انضباطی مندرج در آن گرفته و اجرا شود.»

 

آیا بهتر نیست باشگاه‌ها پیش از عقد هر قراردادی، با نظر به این قوانین از اهمیت شکایت‌هایی که از این پس از آن‌ها به دست فیفا و AFC می‌رسد، آگاه شوند و با دقت بیشتری قرارداد‌های خود را منعقد کنند؟

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا

 تصویر ماده 19 آیین‌نامه انضباطی 2019 فیفا

 

درخواست فیفا: تخلفات را گزارش دهید

ارسال مدارک باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا، هرسال با اما و اگرهای زیادی همراه است. باشگاه‌ها، به خصوص استقلال و پرسپولیس در شرایطی اسناد تسویه حساب مالی خود را برای AFC  ارسال می‌کنند که صفی از طلبکاران همچنان مقابل این دو باشگاه ایستاده است.

 

در بهترین حالت ممکن باشگاه‌ها به زور چک دادن و مذاکرات پی‌درپی از این طلبکاران، رضایت می‌گیرند اما کم نیستند افرادی که بدون اینکه رضایت داده باشند، طلب‌شان در میان بدهی‌های باشگاه لحاظ نشده و باشگاه برای یک سال دیگر مجوز حرفه‌ای‌اش را تمدید می‌کند. کنفدارسیون فوتبال آسیا در چنین مواردی، اصل را بر اعتماد به فدراسیون‌ها می‌گذارد. اگر فدراسیون فوتبال مدارک باشگاه‌ها را مبنی بر تسویه حساب، تأیید می‌کند، پس این تأییدیه کافی است که AFC هم تسویه حساب مالی باشگاه را بپذیرد.

 

آیین‌نامه انضباطی جدید فیفا اما برای این مورد هم ماده‌ای دارد که به اهمیت گزارش تخلفات اشاره می‌کند. در ماده 19 آیین‌نامه آمده است که : «هر کسی که مشمول این آیین نامه باشد باید هرگونه تخلف و یا اقدام به نقض این آیین‌نامه توسط شخص سوم را سریعا به کمیته انضباطی گزارش دهد.»

 

البته در بند دوم این ماده تأکید کرده: «هر شخص مشمول این قانون اگر اتهام بی‌اساس یا غیرمسئولانه وارد کند، ممکن است جریمه شود.»

 

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------