آیا شوماخر واقعا از کما خارج شده است؟



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,شوماخر

 

چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته میشائیل شوماخر نامی بود که می‌توانستیم در راس اخبار تمامی سایت‌ها و کانال‌های خبری ببینیم. در بسیاری از اخبار منتشر شده در‌خصوص شوماخر آمده بود که این اسطوره اتومبیلرانی بعد از 6 سال از کما خارج شده و به هوش آمده است. اما برای یافتن صحت‌و سقم این خبر باید ابتدا با مشکل بزرگ شوماخر و سپس با روش درمانی نوپایی آشنا شویم که بهترین متخصصان دنیا از آن برای درمان شوماخر استفاده می‌کنند.

 

 مرگ مغزی یا کما

بعد از حادثه تلخی که در پیست اسکی برای شوماخر رخ داد، به دفعات از واژه مرگ مغزی استفاده شده است. این در حالی است که در مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌گیرد و در نتیجه مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیر‌قابل برگشت می‌گردد. پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

 

اما بعد از بررسی‌های صورت گرفته در همان ابتدا مشخص شد که شوماخر دچار مرگ مغزی نشده و به دلیل آسیب‌های شدید در ناحیه جمجمه و مغز به کما رفته است. بعضی از کسانی که به کما می‌روند، پس از‌ مدتی به سمت زندگی نباتی پیش می‌روند. زندگی نباتی یعنی فرد نفس می‌کشد، فشار خون نرمال دارد و حتی دستگاه گوارشش درست کار می‌کند، بدون آن‌که بدن بیمار نسبت به این کار‌ها آگاهی داشته باشد؛ دقیقا همان چیزی که شوماخر در 6 سال گذشته با آن مواجه بوده است.

 

 درمان از طریق سلول‌های بنیادی

برای آشنایی با جدیدترین روش درمانی بیماری‌های ناعلاج، باید ابتدا یک تعریف ساده و کوتاه از سلول‌های بنیادی داشته باشیم. سلول‌های بنیادی، سلول‌های مهمی هستند که توانایی تبدیل شدن به انواع سلول‌ها را دارند و از نظر درمانی می‌توانند جایگزین سلول‌هایی شوند که در جریان یک آسیب‌دیدگی یا بیماری از دست رفته‌اند. از نظر تئوری، سلول‌های بنیادی می‌توانند به هر نوع سلول تبدیل شوند و در سال 2016 میلادی پیشنهاد تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های مغز توسط محققان هندی مطرح شد.

 

در این پروژه محققان سعی کردند سلول‌های بنیادی را به سلول‌های مغزی تبدیل کنند که قابلیت رشد دارند و می‌توانند جایگزین سلول‌های مرده مغز، در بیمارانی شوند که دچار ضایعات شدید مغزی شده‌اند. اما تا پیش از این تمامی مراحل درمانی آسیب‌های مغزی توسط سلول‌های بنیادی، فقط در مرحله آزما‌یش قرار داشته و تا‌کنون هیچ مورد موفقی در خصوص بیمارانی که در کما یا مرگ مغزی بوده‌اند، گزارش نشده بود تا این‌که خبر خارج شدن شوماخر از کما مثل یک بمب صدا کرد. با توجه به این شرایط در خصوص بمب خبری این روزها می‌توان فقط 2 تئوری را در نظر گرفت؛ یا خبر هوشیاری شوماخر شایعه است و یا راننده اسطوره‌ای فرمول یک، اولین انسانی است که با روش سلول‌های بنیادی توانسته از کمای 6 ساله خارج شود که خود این می‌تواند انقلابی در دنیای پزشکی باشد.

 

 

  خراسان  

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------