دستی در کار است تا قهرمان نشویم!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , پرسپولیس

 

کار کار انگلیسی‌هاست. یا اگر بخواهیم عامیانه‌ترش کنیم می‌نویسیم: کار کار انگلیساست. اگر اینطوری بخوانیمش یاد جمله معروف سریال دایی جان ناپلئون می‌افتیم که البته به حالت کنایه و شوخی مطرح می‌شد اما واقعیت داشت.

 

اگر کتابی و با املای درست‌تر بخوانیم می‌شود عنوان کتابی از جک استراو سیاستمدار مشهور انگلیسی که با این عنوان خودش نیز تصدیق کرده که ریشه تمام مشکلات ایران از گذشته تا حال به سیاست‌های جهانگشای بریتانیایی کبیر و همین انگلستان فعلی برمی‌گردد. این جمله کنایه‌آمیز از گذشته تا حال آنقدر تکرار شده که در کشورمان مثل یک ضرب‌المثل معروف درآمده و به هر ماجرایی می‌شود تعمیمش داد. حتی اتفاقات پشت پرده فوتبالی.

 

اگر از دنیای سیاست پلی به فوتبال ایرانی بزنیم حالا پرسپولیس و پرسپولیسی‌ها چنین دیدگاهی نسبت به اتفاقات پیرامون‌شان دارند. خلاصه‌اش اینکه گروهی از هواداران پرسپولیس معتقدند بعد از سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر و شکستن تمام رکوردها در این مسابقات حالا و در فصل جدید دستی در کار است تا مانع قهرمانی بعدی‌مان در این رقابت‌ها شود.

 

یک سوم فصل گذشته و پرسپولیس در رده سوم جدول قرار دارد. با تمام کاستی‌های فنی و مشکلاتی که ناشی از تغییر کادر فنی می‌شود پرسپولیس در رده سوم جدول جای گرفته و ظاهراً امسال هم مدعی قهرمانی است اما آنهایی که اتفاقات دو ماه و نیم گذشته را کنار هم قرار می‌دهند از حرف‌شان کوتاه نمی‌آیند که دستی در کار است تا نگذارد پرسپولیس قهرمان لیگ شود. عجیب اینکه بسیاری از این هواداران معتقدند داستان جدایی برانکو هم در همین راستا اتفاق افتاد و اصلاً مقدمه‌ای برای این داستان بود. این گروه البته مدیرعامل وقت باشگاه را عامل این اتفاق ناخوشایند می‌دانند و اصلاً معتقدند او  مأمور شده بود تا برانکو را فراری دهد و به خواسته خودش هم رسید.

 

جدا از این ماجرا از وقتی فصل جدید لیگ برتر آغاز شده، طی ده هفته گذشته اتفاقاتی افتاده که کنار گذاشتن‌شان باعث می‌شود این نگاه پررنگ و پررنگ‌تر شود تا جایی که در باشگاه پرسپولیس هم این نگاه به وجود آمده. هر چند کسی نمی‌تواند آن را به صورت رسمی مطرح کند و تنها در قاب اعتراض مطرح می‌شود. اعتراض‌هایی که از مدیر‌ رسانه‌ای تیم و مدیر روابط عمومی گرفته تا مدیر باشگاه گسترش یافت و کم‌کم وقتی به صورت متوالی و پیاپی تکرار می‌شود باید به این واقعیت رسید که چیزی که قبلاً در صفحات هواداری به آن پرداخته می‌شد حالا قالب رسمی پیدا کرده و کم‌کم تبدیل به چیزی فراتر از اعتراض‌های معمول باشگاه می‌شود.

 

البته داستانی که ساخته شده بی‌پشتوانه و خیالبافانه هم نیست و در چند مسأله مهم می‌توان رد این ماجرا را گرفت.

 

بلیت‌فروشی: بلیت‌فروشی این فصل به خود باشگاه‌ها واگذار شده و درآمدش هم به خود باشگاه می‌رسد اما پرسپولیس در تمام بازی‌هایی که میزبان بوده و این مهم را بر عهده داشته همواره مشکل داشته است. مشکلات سایت بلیت‌فروشی اعم از باز نشدن سایت یا زود بسته شدن آن و مسائلی دیگر باعث شده تعداد تماشاگران پرسپولیس در بازی‌های خانگی این فصل حتی به 20 هزار نفر هم نرسد. در این میان البته مدیریت باشگاه اقدامات و اعتراضاتش را هم انجام داده اما عایدی پرسپولیس از این اعتراضات چیزی نبوده که در نهایت به سود تیم پرسپولیس شود. شما آخرین بازی خانگی تیم در تهران و مقابل ماشین‌سازی را نگاه کنید. آیا همه چیز درست بود؟

 

آیا سکوها به اندازه لازم از مدافع عنوان قهرمانی حمایت می‌کرد؟ حالا این مشکلات بلیت فروشی در پایتخت را بگذارید کنار تسهیل در امر بلیت فروشی برای برخی از مدعیان شهرستانی. آیا نباید شک کرد؟

 

داوری: اینکه اشتباهات داوران به سود یا ضرر تیم‌ها در هر فصل برای همه تیم‌ها اتفاق می‌افتد یک واقعیت انکارناپذیر است اما وقتی تعداد اشتباهات داوران به ضرر شما بیشتر باشد  حتماً شک می‌کنید. در این فصل و طی ده بازی گذشته هم همین مسأله مصداق داشته است.

 

شاید فقط کافی باشد به یک مورد مهمش اشاره کنیم. به اخراج نشدن بازیکن شهر‌خودرو در بازی مشهد. بازیکنی که در ثانیه‌های پایانی گل برتری میزبان را به ثمر رساند و پرسپولیس با همین اشتباه حداقل یک امتیاز را در مشهد از دست داد.

 

احکام کمیته انضباطی: موضوع مصاحبه اعتراضی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس همین مسأله تعدد احکام کمیته انضباطی علیه بازیکنان پرسپولیس است. احکامی که تعدادش می‌تواند در ده هفته ابتدایی تمام ادوار لیگ یک رکورد بزرگ و دست نیافتنی باشد. غیر از این تیم پرسپولیس هم در همین بازه زمانی یک جلسه از حضور هوادارانش محروم بوده و امسال کلکسیونی از احکام انضباطی گریبان پرسپولیس و بازیکنانش را گرفته تا هواداران و باشگاه به روال صدور احکام و تفاوتی که بین پرسپولیس و دیگر تیم‌ها گذاشته می‌شود حساس شوند. حساسیتی که با تکرار اشتباهات و خطاهای مشابه بازیکنان دیگر مدعیان قهرمانی به اوج خود می‌رسد و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا اینها را محروم نمی‌کنید؟

 

برنامه‌ریزی مسابقات: هفته گذشته در همین روزنامه ایران‌ورزشی به برنامه‌ریزی مسابقات لیگ برتر و تفاوت برنامه پرسپولیس با دیگر مدعیان پرداختیم. اینکه در کل فصل و 5 بازی خانگی این تیم فقط یک دیدار در روز جمعه برگزار می‌شود و این عامل منفی باعث خواهد شد استقبال هواداران پرسپولیس از بازی‌های خانگی این تیم به حدی نباشد که باید. در عین حال وضعیت استقلال هم از این حیث چندان جالب نیست اما وقتی تراکتور 11 بازی خانگی‌اش را روز جمعه برگزار می‌کند ‌حتماً شک و تردید جای نگاه منصفانه را می‌گیرد.

 

 

 ایران /محمد قراگزلو

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------