مظفری: اعتراف اکبریان نشانه فاجعه مدیریت است/ این صحبت‌ها جامعه داوری را زیر سوال می‌برد



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,نوید مظفری
کارشناس داوری فوتبال ایران گفت: کسی نمی‌گوید داوران اشتباه نمی‌کنند، اما اگر مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باوری برسانیم که این اشتباه دلیل دارد، بد است.

به گزارش فارس، نوید مظفری در خصوص اعتراف محمدرضا اکبریان پیرامون بازی استقلال و صنعت نفت آبادان که واکنش‌های مختلفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جامعه فوتبال ایران داشت، اظهار داشت: در کل وقتی یک سری قوانین وجود دارند که فیفا آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرده، برای رعایت کردن هستند و دلیل دارند. دلیل آن هم درست همین است که چنین صحبت‌هایی مطرح نشود. نمی‌دانم روی چه حسابی این حرف‌ها مطرح شده، شاید او خواسته روراست باشد، اما باعث می‌شود حاشیه‌ای به وجود بیاید که جمع کردن آن ساده نیست.

 

مظفری ادامه داد: خیلی از داوران در خیلی از بازی‌ها اشتباه کردند، اما وقتی شما می‌گویید من این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرده‌ام و این صحبت‌ها مطرح می‌شود، فقط خودتان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نمی‌برید، چون خودت تنها نیستی، یک جامعه و تمام داوران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال می‌بری. مردم داوران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیلی کم به اسم خودشان می‌شناسند اما می‌گویند داور جماعت، وقتی این حرف‌ها مطرح می‌شود یک عده زیر فشار می‌روند و این کار صحیح نیست. داوری فوتبال ما به اندازه کافی زیر سؤال هست و وقتی یک نفر این حرف‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح می‌کند، یک فشار مضاعف ایجاد می‌شود. به این خاطر است که می‌گویند داوران مصاحبه نکنند.

 

کارشناس داوری فوتبال ایران در خصوص اینکه اشتباهات داوران مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد و هر سال بیشتر می‌شود و به همین خاطر بسیاری موافق این هستند که داوران در مورد اشتباهاتشان صحبت کنند تا دقت بیشتری در این کار ایجاد شود، گفت: آیا بازیکن می‌گوید فلان دروازه خالی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اوت زدم یا فلانی پنالتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گل نکرد و تیم ما قهرمان نشد؟ فوتبال بازی اشتباهات است. بازیکن یا دروازه‌بان اشتباه می‌کند، داور هم اشتباه می‌کند، اما وقتی شما به عنوان داور همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال می‌برید، یک باور به وجود می‌آید. در کشوری زندگی می‌کنیم که همه فکر می‌کنند یک اتفاقی در پشت پرده‌ای وجود دارد، به خصوص در فوتبال و وقتی این صحبت‌ها مطرح می‌شود، شما این باور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر می‌کنید، در حالی که این طور نیست.

 

مظفری تصریح کرد: در واقع شما به این فکر اشتباه دامن می‌زنید، این بد است. کسی نمی‌گوید داوران اشتباه نمی‌کنند. مسأله اشتباه کردن نیست و داوری که اشتباه می‌کند باید پاسخگو باشد. من خودم در هر بازی چندین اشتباه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام می‌کنم اما اگر مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باوری برسانیم که این اشتباه دلیل دارد، بد است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعترافات اکبریان می‌تواند نشانه لجبازی داوران در بازی‌ها باشد و این که این اتفاقات به دفعات در فوتبال ایران رخ داده، گفت: این نشانه اوج فاجعه است. اگر مدیریت درست و حسابی در فوتبال کشور وجود داشته باشد، کار به اینجا نمی‌رسد. ما سال‌هاست که داد می‌زنیم که مدیریت درست وجود ندارد، اما دوستان به جای این که مدیریت کننند فقط به فکر انجام دادن کارهای روزمره هستند. ما از خدایمان است که این داوری به جایی برسد که همه چیزش اصولی باشد.

 

مظفری افزود: این جزو مسائل تربیتی داوران است. وقتی داوری انتخاب می‌شود و وارد این جریان می‌شود، باید از فیلترهای زیادی بگذرد که شاهد این مسائل نباشیم. باید صبر کنیم تا آیین نامه‌های فدراسیون تدوین و تصویب شوند و انتخابات برگزار شود و این روندی است که باید از آن عبور کنیم و فدراسیون هم در تلاش است تا این اتفاقات بیفتد.

 

کارشناس داوری فوتبال ایران در خصوص این که آیا این صحبت‌ها می‌تواند نشانه‌ای برای رنگی بودن داوران باشد، گفت: خیلی باعث تاسف من است که یک داور به خاطر اعتقادات رنگی، حق یک تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخورد و ناحقی کند. این از هدف اصلی داور بودن خیلی دور است. من چون گرایش رنگی ندارم، قبول کردن این که داوری چنین کاری کند برایم سخت است.  بله، این مسأله بوده، دیده‌ایم و نمی‌توانیم منکر این باشیم. انکار این مسأله اولین اشتباه است. دقیقا مثل این که بخواهیم بگوییم فساد وجود ندارد. در فوتبال آلمان وجود داشته، در جاهای مختلف کشور ما هم ممکن است وجود داشته باشد، فقط داوری پاک باشد؟ وقتی این حرف‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌زنیم اشتباه است.

 

وی اضافه کرد: باید کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جایی برسانیم که آنقدر نظارت و کنترل باشد که بگوییم این همه کنترل وجود دارد، پس فساد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صفر نزدیک می‌کنیم. اما این که فوری بگوییم هیچ فسادی وجود ندارد صحیح نیست. در جامعه آدم ناسالم وجود دارد، در داوری هم ممکن است وجود داشته باشد. این که به جد بگوییم وجود ندارد درواقع صورت مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پاک کرده‌ایم. باید کاری کنیم که آنقدر فیلترهای کنترلی باشد که بگوییم به خاطر وجود این فیلترها و به خاطر نوع انتخاب داوران از نظر شخصیتی احتمالش به صفر نزدیک است، ولی این که چشممان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببندیم و بگوییم نیست واقع‌بینانه نیست.

 

مظفری تصریح کرد: در این چند سال فریاد زدیم که کار کمیته داوران اشتباه است و رئیسش نباید فلان کس باشد. همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفتیم، اما کسی گوش نکرده، الان هم خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر فدراسیون همه چیزش نامشخص است و قطعا به آخرین نکته‌ای که توجه شود داوری است.

 

وی در مورد این که چگونه می‌توانیم این مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در داوری کمتر کنیم، گفت: طبیعتا ابتدا باید انتخابات فدراسیون برگزار شود، پس از آن رئیس جدید در مورد قسمت داوری فکر کند، تصمیمات صحیح بگیرد و رئیس خوبی برای جامعه داوری انتخاب کند. آن تصمیمات درست باعث می‌شود ما از این حاشیه‌ها دورتر باشیم. به آموزش داوری بیشتر بپردازیم و داوران خوبی تربیت کنیم تا اشتباهات کمتر و کمتر شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------