طلب فدراسیون پرداخت شده نه بازیکنان/ ساز و کار مناسب تعریف شود



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , لیگ برتر
عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال گفت: ظاهرا هشت تیمی که برای حضور در لیگ برتر تسویه حساب کرده‌اند بدهی خود به فدراسیون را پرداخته‌اند نه به بازیکنان. 

محمود افشاردوست در گفتگو با مهر، درباره صحبت های محمدرضا داورزنی مبنی بر عدم تمایل والیبالی ها برای حضور در بخش های غیر فنی فدراسیون والیبال گفت: ابتدا بسیار متاسف شدم از آمار فوت شدگان کرونا که روز سه شنبه ۲۰۰ نفر از هموطنان را به دلیل ویروس کرونا از دست دادیم. آمار عجیبی است. امیدوارم مردم کمک کنند این زنجیره قطع شود تا با کمک دولت و سایر نهادها هر چه سریعتر از این شرایط خارج شویم چرا که شرایط بسیار دردناک و آزاردهنده شده است. درباره صحبت داورزنی مبنی بر عدم تمایل والیبالی ها در بخش های مدیریتی دقیق نمی دانم منظور رئیس فدراسیون چه بوده است؟ ممکن است داورزنی به برخی پیشنهاد داده باشد و آنها نپذیرفته باشند. در این زمینه اطلاعاتی ندارم. با خود من صحبتی نشده است و از این نگاه داورزنی که چرا والیبالی ها تمایلی به پذیرش پست های والیبالی ندارند چیزی نمی دانم.

 

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در ادامه تاکید کرد: اما چند نکته وجود دارد که لازم است به آن پرداخته شود. فردی که سالها در والیبال حضور داشته، تجربه والیبالی دارد و دارای تحصیلات آکادمیک می باشد قطعاً عشقش والیبال است. اما ممکن است موضوعات مختلفی در تصمیمات او تاثیرگذار باشد. حقوق و مزایای یکی از این موارد است. زمانی ممکن است یک فرد کارمند جایی مانند وزارت ورزش باشد و برای حضور در فدراسیونی مامور شود که حقوق و مزایای آن را وزارت ورزش تعیین می کند و از نظر مالی ضرر نخواهد کرد اما در والیبال بحث فرق می کند. یک مربی که در سال حدود ۴۰۰ میلیون تومان از مربیگری دریافت می کند نمی تواند این حقوق را رها و به حقوق کارمندی حدود ۴۰ میلیون تومان در سال بسنده کند. شاید این یکی از دلایلی باشد که والیبالی ها تمایلی به پذیرش پست در فدراسیون نداشته باشند.

 

دبیر پیشین فدراسیون والیبال ادامه داد: دلیل دیگر ممکن است این باشد که برخی از دوستان که کار اجرایی در سیستم های اداری خودشان را چیزی حدود ۲۰ سال تجربه کرده اند، جدایی از آنجا برایشان سخت باشد. به هر حال کار کردن در فدراسیون باید جاذبه هایی برای فرد داشته باشد و این جاذبه ها باید فراهم شود. این جاذبه ها محدودیت های مالی است که وزارتخانه نمی گذارد، نمی شود و نمی تواند. بالاخره این دلایل بی تاثیر نیست.

 

وی در پاسخ به این سئوال که عدم حضور والیبالی ها در فدراسیون معضلی برای این رشته نخواهد بود، گفت: قطعاً اگر از بدنه هر ورزشی در فدراسیون حضور داشته باشند و در کمیته های مختلف مشغول باشند بسیار خوب است و باعث افتخار و لذت می‌شود اما بنا بر دلایلی که گفتم ممکن است والیبالی ها در فدراسیون جذب نشوند.

 

افشاردوست درباره بدهی تیم ها و عدم تسویه حساب آنها نیز گفت: یک تعداد تیم در رقابت های لیگ حضور دارند که از سالهای گذشته بدهکار و سپس منحل شدند. فدراسیون دیگر نمی تواند از آنها هم پول دریافت کند چرا که چنین تیمی وجود خارجی ندارد پس بهتر است با یک ساز و کار با هماهنگی باسازمانهای مربوطه مثل سازمان بازرسی و معاونت مالی خود فدراسیون در واقع آنها را از لیست بدهکاران فدراسیون خارج کند که این کار به نظرم درست می باشد. نمی شود تیم یک استانی که ۱۰ سال گذشته بدهکار بوده و نتوانسته بدهی خود را پرداخت کند از تیم جدید خواهان پرداخت بدهی شود.

 

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال تاکید کرد: اگر امتیاز تیمها را خریداری کنند باید بدهی را نیز بپردازند اما اگر امتیاز را خریداری نمی کنند و با اجازه فدراسیون جواز حضور در لیگ برتر را کسب می کنند باید دید بر چه اساس و مبنایی بدهی گذشته را باید بپردازند. نکته دیگر این است که تقوی سرپرست دبیری فدراسیون اعلام کرده ۸ تیم بدهی های خود را پرداخت کرده اند اما در صحبت هایی که با بازیکنان تیمها دارند متوجه شده اند که این تیم ها هنوز به بازیکنان خود طلب کار هستند. گفته شده ۸ تیم بدهی خود را فقط با فدراسیون تسویه کرده اند.

 

وی ادامه داد: یک سازوکار جدی برای این مسئله نیاز است. حدود ۷ سال در فدراسیون حضور داشته ام و در آن زمان نیز با این معضل درگیر بوده ایم. پس از من هم، این چالش وجود دارد. از آنجایی که ما شاهد تیمداری توسط باشگاه ها نیستیم همیشه این مشکل وجود داشته است. تیم هایی که از بودجه دولتی ارتزاق می کنند در صورت تخصیص صد درصد بودجه می توانند بدهی خود را پرداخت کنند اما اگر بودجه به صورت کامل تخصیص داده نشود بدهی هر ساله تلنبار می‌شود.

 

افشاردوست ادامه داد: همچنین ممکن است برخی از تیم ها با استفاده از اهرم سیاسی در حالی که منحل شده اند با همان بدهی های گذشته دوباره به لیگ برتر بازگردند. در حال حاضر فدراسیون ۱۴ تیم را سقف تعیین شده تیم ها برای حضور در لیگ اعلام کرده است. حضور ۱۴ تیم در لیگ زمانی خوب بود که ما در حال توسعه والیبال در کشور بوده ایم اما در حال حاضر که والیبال ایران جزو ۸ تیم برتر دنیا است فکر می کنم برگزاری مسابقات لیگ با ۸ تیم کفایت کند.

 

وی در پایان در پاسخ به این سئوال که آیا فدراسیون این بار برای تسویه حساب بدهی تیم ها محکم خواهد ایستاد یا خیر؟ گفت: نمی دانم. این نظر رئیس فدراسیون است. تا برای سازوکارهای گفته شده، تعریف درستی نداشته باشیم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود. اگر تعریف درستی برای آن داشته باشیم این مشکل یک بار برای همیشه حل خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------