هیچکس حریف تعطیلی «دماوند» نیست!/ ۱۰ عدد نان لواش ۳۵ هزار تومان!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال
درحالی که فدراسیون کوهنوردی اعلام کرده بود که تمامی پناهگاه ها بسته بوده و هیچ خدماتی به کوهنوردان داده نمی شود، عکس های منتشر شده و اظهارات کوهنوردان صعود کرده در هفته گذشته خلاف این موضوع را نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، باتوجه به شیوع مجدد کرونا بسیاری از باشگاه های ورزشی در شهرهای قرمز تعطیل شدند. این تعطیلی در حالی بود که بعد از شیوع این بیماری باشگاه های ورزشی چند هفته ای به فعالیت های خود ادامه دادند اما پس از اعلام وضعیت قرمز مجدد، فورا این باشگاه ها تعطیل شدند. 

 

اما حضور تعداد زیادی از کوهنوردان در دماوند در طی هفته های گذشته موضوع داغی بود که در رسانه های مختلف دنبال شد. باتوجه به وضعیت قرمز اعلام شده برای دماوند، شاهد حضور کوهنوردان زیادی در این قله بودیم. از فیلم ها و عکس ها که مشخص بود که پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در حد شوخی ای بیش نیست.

 

فدراسیون کوهنوردی به عنوان متولی صعودهای ورزشی اعلام کرده بود که باتوجه به وضعیت قرمز و هشدار، پناهگاه های این فدراسیون تعطیل است و خدماتی به کوهنوردان نمی دهد. این صحبت درحالی مطرح شد که عکس های منتشر شده از صعود کوهنوردان خلاف این گفته فدراسیون را ثابت می کرد. همچنین فدراسیون کوهنوردی تاکید کرده بود که مسئولیت هرگونه رخداد ناشی از نادیده گرفتن بیماری کرونا بر عهده نهادهای متخلف است!

 

فدراسیون  طی نامه ای از فرماندار شهرستان آمل درخواست کرده بود که مسیر جنوبی صعود به دماوند توسط شهرداری رینه کنترل شود و متذکر شده بود که با وجود وضعیت هشدار، خدمات عبور و حمل و نقل به کوهنوردان در حال انجام است اما انتشار این نامه و مصاحبه های کوهنوردان موضوع دیگری را نشان می داد. البته تاریخ ارسال این نامه برای روز چهارشنبه بوده و اگر فدراسیون واقعا قصد جلوگیری از صعودها را داشته باید زودتر نامه می زده نه اینکه در روزی نامه بزند که شاید حدود نیمی از صعودها در آن روز انجام شده است.

 

یکی از کوهنوردانی که هفته گذشته به دماوند صعود کرده بود در گفت وگو با ایسنا، در باره فیلم منتشر شده توسط ایسنا در خصوص تعداد کوهنوردان در دماوند گفت: در بارگاه سوم حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کمپ داشتیم که هر کمپ حداقل سه نفر را در خود جای می داد. البته این تمام جمعیت در دماوند نبود، زیرا هنگامی که قله را صعود کردم ازدحام زیادی وجود داشت. باتوجه به جمعیت زیادی که در قله حضور داشت هیچ شخصی نمی توانست عکس انفرادی بگیرد.

 

او افزود: همچنین قرارگاه پلور و رینه هم درگیر جمعیت زیادی از کوهنوردان بودند و این بحث فقط مخصوص مسیر جنوبی دماوند نبود. در مسیر صعود به قله حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر ردیف، پشت سر هم قصد صعود داشتند. هفته گذشته دماوند از نظر حضور تعداد جمعیت مانند اورست شده بود و کوهنوردان پشت سر هم باید حرکت می کردند تا بتوانند صعودی را داشته باشند.

 

این کوهنورد گفت: در حالی که جلوی درب بارگاه زده بود به دلیل کرونا نمی توانیم خدمات دهیم اما درب  بارگاه سوم و پناهگاه ها باز بوده و به کوهنوردان خدمات می دادند. شخص معمولی کلید بارگاه را ندارد و نمی تواند بدون اجازه درب را باز کند بنابراین باز بودن درب بارگاه ها نشان می دهد که عوامل فدراسیون با وجود اینکه گفته بودند پناهگاه ها تعطیل است به مردم خدمات می دادند. حتی صندلی بارگاه سوم ۱۰ هزارتومان به کوهنوردان برای خواب اجاره داده می شد! جالب بود که این صندلی با این قیمت هم پلاستیکی است.

 

او در پاسخ به اینکه رئیس فدراسیون کوهنوردی گفته است که کوهنوردان با زور به پناهگاه ها وارد شده و توجهی به اخطار ها ندارند و حتی عوامل پناهگاه ها تهدید می شوند، آیا همچون موضوعی صحت دارد؟ گفت: دوستانی بودند که در مجموعه بارگاه سوم کار می کردند و به کوهنوردان غذا و خدمات می دادند. اگر واقعا می خواستند بارگاه را تعطیل کنند آیا به مردم غذا می فروختند؟

 

این کوهنورد در خصوص جنس های ارائه شده و قیمت های آن توسط عوامل فدراسیون در بارگاه سوم با وجود اعلام تعطیلی توسط فدراسیون کوهنوردی، گفت: همه چیز در بارگاه سوم وجود داشت. چایی تی بگ ۱۰ هزار تومان و همچنین نسکافه به قیمت ۱۸ هزارتومان به کوهنورد ارائه می شد. برای تهیه ۱۰ عدد نان لواش چیزی حدود ۳۵ هزار تومان باید پول پرداخت می کردید! در قدیم قاطر از بارگاه سوم تا گوسفند سرا ۴۰ هزار تومان بوده اما اکنون ۱۹۰ هزارتومان است.

 

این کوهنورد در باره خوابگاه های ارائه شده در زمان شیوع کرونا بیان کرد: برای رزرو خوابگاه های عمومی نفری ۱۰ هزارتومان باید پرداخت کنید که شامل اتاق ۶ نفره می شود. اما اکنون این خوابگاه به قیمت ۴۵ هزارتومان به کوهنورد اجاره داده می شود.

 

این کوهنورد در خصوص آلودگی های ایجاد شده توسط جمعیت زیادی که در دماوند حضور داشتند گفت: متاسفانه زباله های زیاد بوی نامطبوع و فضای زشتی را ایجاد کرده بود. در قله هم کوهنوردان از نوشابه انرژی زا استفاده کرده و زباله اش را در همان جا رها می کنند. باوجود اینکه گفته بودند که پناهگاه ها بسته است اما خدمات داده می‌شد. من که دقت کردم  متوجه شدم که بارگاه سوم منبع درآمد خوبی برای فدراسیون است. همچنین قرارگاه پلور یک مسجد دارد که آن هم به کوهنوردان اجاره داده شده است.

 

یکی دیگر از کوهنوردان که آخر هفته گذشته به دماوند صعود کرده بود در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: کسی با زور به پناهگاه های بارگاه سوم وارد نشده بود. همچنین داخل بارگاه سوم پخت و پز به راه بوده و تقریبا همه ی تخت‌ها و اتاق‌ها پر شده بود.

 

این کوه نورد بیان می کند: ما قبل از صعود با پرس و جو از دوستانی که صعود داشتند و همچنین طبق اطلاعات کسب شده از سایر منابع، متوجه شدیم که هیچ چیز در دماوند تعطیل نیست و ما هم با خیال راحت صعود کردیم.

 

به گزارش ایسنا، در حالی که فدراسیون کوهنوردی بارها اعلام کرده بود که پناهگاه ها خدمات نمی دهند، اما مصاحبه ها و عکس های انتشار یافته نشان می دهد که این صحبت فدراسیون درست نیست. رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی تاکید کرده بود که خوابگاه ها در دماوند تعطیل است اما متاسفانه نه تنها خوابگاه ها بسته نشده بلکه مملو از جمعیت بوده و با قیمت های بالا فعالیت در آنها ادامه دارد.

 

در دو هفته گذشته با وجود اعلام تعطیلی پناهگاه ها حدود سه هزار نفر در دماوند حضور داشتند. شاید اگر فدراسیون خدمات به کوهنوردان نمی داد این هفته شاهد چنین وضعیتی فاجعه باری از لحاظ خطر شیوع کرونا در دماوند نبودیم. البته به نظر می رسد فدراسیون هم برای خود راه فراری پیداکرده و با انداختن توپ در زمین شهرداری رینه  سلب مسوولیت می کند.

 

باتوجه به عکس های منتشر شده در صفحات کوهنوردان در شبکه های اجتماعی هیچ چیز در دماوند تعطیل نیست لذا ضرورت دارد برای مقابله با کرونا در این خصوص چاره ای اندیشه شود تا حداقل پروتکل های بهداشتی در دماوند نیز رعایت شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------