پول بگیر، افت کن!



فوتبال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

با پایان یافتن مسابقات لیگ بیستم فوتبال در ایران، احتمالا موج جدیدی از مهاجرت بازیکنان سرشناس کشورمان به قطر آغاز خواهد شد. بعد از قطع روابط بین فوتبال باشگاهی ایران و امارات که بر اثر انتخاب یک نام جعلی برای لیگ این کشور رخ داد، قطر به مهم‌ترین مقصد آسیایی لژیونرهای ایرانی تبدیل شد و تقریبا هر سال کلی بازیکن آنجا داشته‌ایم.

 

امسال هم چراغ اول را محمدحسین کنعانی‌زادگان روشن کرد. مدافع میانی پرسپولیس که از مدت‌ها قبل خبر پیوستن او به الاهلی قطر منتشر شده بود، به زودی تهران را به مقصد دوحه ترک خواهد کرد. به هر حال شرایط بازی در لیگ ستارگان قطر بسیار وسوسه‌کننده است؛ آنها پول خوبی می‌دهند و این مبالغ را درست به موقع می‌پردازند. با این همه مرور سرنوشت بازیکنانی که به تازگی راهی لیگ قطر شده‌اند، بیش از پیش این مساله را آشکار می‌کند که آنها دچار افت فنی شده‌اند. در حقیقت اگرچه پول خوبی به بازیکنان پرداخت می‌شود، اما گاهی این بهای افت کیفی محسوس آنهاست. مثلا به این چند نمونه توجه کنید. 

 

علی کریمی: ابتدای فصل گذشته زمانی که علی کریمی تصمیم گرفت استقلال را ترک کند، موجی از تلاش‌های برای حفظ او آغاز شد. کریمی آن زمان در بهترین فرم فنی ممکن قرار داشت. آن زمان سپاهان هم به دنبال آن بود که کریمی را جذب کند؛ اما او راهی لیگ ستارگان قطر شد. کریمی در القطر کیفیت بسیار بالایی نشان داد و به الدحیل پیوست؛ اما در این تیم رو به افول گذاشت و پله‌پله پایین‌تر رفت؛ تا جایی که باشگاه اعلام کرد برنامه‌ای برای تمدید قرارداد او ندارد. حالا کریمی به تیم نه چندان قدرتمند کایسری‌اسپور در لیگ ترکیه پیوسته است.

 

رامین رضاییان: یکی از بهترین مدافعان راست این سال‌ها فوتبال ایران بعد از پیوستن به لیگ ستارگان قطر عملا حضور در تیم ملی را از دست داد. او ابتدا جذب تیم قدرتمند الدحیل شد، اما بعد این بازیکن را آنجا نخواستند تا به تیم سطح پایین السیلیه منتقل شود. رامین برای فصل جدید در همین تیم باقی خواهد ماند؛ اما به نظر می‌رسد در ۳۱ سالگی داستان حضور در تیم ملی تمام شده است.

 

روزبه چشمی: مدافع میانی پیشین استقلال عملا در فوتبال قطر ناپدیده شده است. او فصل گذشته برای ام‌صلال توپ زد؛ اما قراردادش برای فصل جدید تمدید نشد و دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب اطلاع خاصی درباره سرنوشت چشمی وجود ندارد. نه خود او چیزی می‌گوید و نه رسانه‌ها به یادش هستند. چشمی هم با سابقه حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۸، مدت‌هاست به تیم ملی دعوت نمی‌شود.

 

مهرداد محمدی: بعد از جدایی از سپاهان، کوشید تا سرنوشتش را در فوتبال اروپا و لیگ پرتغال دنبال کند؛ اما خیلی زود خسته شد و راه آسان‌تر یعنی بازی در لیگ ستارگان قطر را برگزید. محمدی برای العربی بازیکن موثری بوده و قراردادش هم تمدید شده، اما با مسیری که این بازیکن ۲۷ساله برای خودش برگزیده بعید است جای پیشرفت چندانی داشته باشد. مهرداد طی دوران بازی‌اش برای آوس پرتغال هرازگاهی به تیم ملی دعوت می‌شد؛ اما حالا به‌طور کامل از برنامه‌های کادرفنی کنار گذاشته شده است.

 

شجاع خلیل‌زاده: او تنها بازیکن ایرانی شاغل در لیگ قطر بود که در مرحله قبلی مسابقات انتخابی جام‌جهانی به اردوی تیم ملی دعوت شد. دعوت تنها یک نفر از بین این همه بازیکن، به وضوح نشان‌دهنده سطح نازل کیفی در لیگ این کشور است. شجاع که طی انتقالی جنجالی راهی الریان شد، فصل اول حضور نسبتا موثری در این تیم داشت و قراردادش برای یک فصل دیگر هم تمدید شده است.

 

سایرین: مدت‌هاست بازیکنانی مثل پژمان منتظری و امید ابراهیمی را هم در این کشور داریم که تقریبا به‌طور کامل فراموش شده‌اند. برای فصل جدید غیر از کنعانی‌زادگان شاید نفرات دیگری هم راهی لیگ ستارگان شوند که امیدواریم سرنوشت فنی و ملی آنها بهتر باشد.

 

دنياي‌اقتصاد  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------