حاشیه‌های انتخاب داور جنجالی برای بازی صنعت نفت و استقلال



 ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

این روزها بحث داغ فوتبال به داوری مربوط می‌شود. نامه داوران لیگ برتر به رئیس جمهور خودش بهانه‌ای است تا این قشر سر خط خبرهای این روزهای فوتبال باشند اما در لا‌به‌لای این اتفاقات که از دید فوتبالی‌ها عجیب به نظر می‌رسد، یک اتفاق دیگر در آستانه بازی استقلال و نفت آبادان باعث بروز شایعات و حتی مشکلاتی شود که صدای هواداران استقلال را درآورد. روز گذشته کمیته داوران اسامی داوران هفته هفتم لیگ برتر (هفته ماقبل دربی) را اعلام کرد و محمدرضا اکبریان طبق انتخاب کمیته داوران به عنوان داور بازی استقلال و نفت آبادان معرفی شد!

 

 این خبر آنقدر به زعم استقلالی‌ها عجیب و غریب به نظر می‌رسید که در ابتدا فکر کردند شایعه است اما وقتی به سایت فدراسیون فوتبال مراجعه کردند متوجه شدند که در صحت خبر هیچ شکی نیست و اکبریان داور بازی استقلال و نفت آبادان شده است، بازی‌ای که به خاطر ماجراهای این چند وقت اخیر داوری، تصمیمات سازمان لیگ و همچنین حضور فرهاد و منصوریان به اندازه خودش حساسیت و تنش دارد که یک انتخاب اشتباه می‌تواند به منزله کشیدن ضامن یک بمب باشد!

 

 واکنش هواداران استقلال به انتخاب اکبریان به عنوان داور بازی هفته هفتم این تیم در نوع خودش قابل توجه بود و این خبر روز گذشته دست به دست می‌چرخید. بد نیست به فصل پیش برگردیم و اتفاقاتی که در بازی استقلال و نفت افتاد و اعترافی که محمدرضا اکبریان در یک برنامه تلویزیونی در خصوص این بازی داشت که در سرنوشت قهرمانی استقلال نیز تأثیر مستقیم داشت.

 

 اکبریان در برنامه رشید‌پور اینطور به اشتباه خود اعتراف کرد: «باید به یک اشتباه خود در داوری اعتراف کنم. در بازی استقلال و صنعت نفت آبادان، کمک داور مسابقه به اشتباه اعلام کرد توپ از خط رد شده و گل استقلال را مردود اعلام کرد و در آن صحنه آقای مجیدی فوراً به نشان اعتراض به سمت من آمد و حواشی در این صحنه ایجاد شد که ما مجبور شدیم آقای مجیدی را اخراج کنیم و چون این ماجرا وقت ما را گرفت، تمرکزمان به هم ریخت و یادم رفت که تصمیم اشتباه کمک داور بازی را تصحیح کنم و به این ترتیب گل سالم استقلال مردود شد.»

 

 همین اعتراف واضح اکبریان کافی بود تا فرهاد فوراً استوری گذاشته و حسابی از خجالت آقای داور درآید. در این استوری آمده بود: «شما شانس قهرمانی را از استقلال گرفتید، بعد به جای عذرخواهی از هواداران استقلال، با کمال وقاحت می‌گویید مجیدی تمرکز من را به هم ریخت. نه آقای داور به شما مأموریتی داده شده بود که به همراه کمک‌تان این مأموریت را به خوبی انجام دادید تا تیم دیگری...» با توجه به وقایعی که تعریف شد در نظر بگیرید که در هفته هفتم اکبریان قرار است باز هم بازی استقلال و نفت را سوت بزند با این همه پیش‌ زمینه ذهنی منفی! البته شایعه شده بود که اکبریان به محض شنیدن انتخابش از کمیته داوران خواسته که او را از این بازی برداشته و قضاوت این دیدار را به شخص دیگری بسپارند که نزدیکان این داور این شایعه را تکذیب کردند. ضمن اینکه روز گذشته وقتی با افشاریان رئیس کمیته داوران تماس گرفتیم تا دلیل این انتخاب را از او جویا شویم در پاسخ گفت که اکبریان از داوران تراز اول است و با دقت دست به این انتخاب زده‌اند!

 

اما از نحوه پاسخگویی آقای رئیس کاملاً مشخص بود که یادش رفته در بازی استقلال و نفت در فصل گذشته چه اتفاقی افتاد و بعد محمدرضا اکبریان چه اعترافی انجام داد که در نهایت به ضررش تمام شد. افشاریان به عنوان شخص اول داوری مدعی است که کاملاً با درایت و ظرافت دست به انتخاب اکبریان زده است! اما بی‌خبر است که هواداران استقلال از همین حالا شروع کرده‌اند به موضع گرفتن علیه داور بازی و هر سوت اشتباه توسط این داور می‌تواند آغاز تنشی باشد که به قول خود اکبریان (در مصاحبه قبلی) تمرکزش را برای تصمیم درست به هم بزند. 

 

این درست است که واکنش‌ها نباید روی تصمیمات مهم کمیته داوران تأثیر بگذارد وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود اما بد نیست در شرایط حساسی که داوران نه پرچم‌های ویبره داوری دارند، نه از هدست خبری است (به دلیل خرابی هدست‌های داوری) و نه از سیستم VAR‌! حداقل تصمیمات نادرست و بدون درایت به حاشیه‌ها دامن نزند و صدای تیم‌ها بی‌خودی علیه داوران بالا نرود. به چنین مدیریتی، مدیریت بحران گفته می‌شود که اتفاقاً در این چرخه معیوب فوتبال هیچ خبری از این نوع مدیریت‌ها نمی‌بینیم، خصوصاً در بحث داوری!

  

 ایران 

مهدیه دریابیگی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------