آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

حذف از آسیا به‌خاطر جدی‌نگرفتن تذکرات مکرر AFC بود/عشق مجیدی به استقلال باعث شد در این تیم دوام بیاورد



 ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
احتمال موفقیت در رقابت‌های امسال زیاد است و فکر می‌کنم ان‌شاءالله درصورتی‌که تیم به حاشیه نرود، این اتفاق بیفتد. 

 استقلال این روزها شرایط نسبتا خوبی دارد و فعلا اتفاق و حاشیه خاصی پیرامون این تیم وجود ندارد. با همه این تفاسیر عضو سابق هیات‌مدیره استقلال و رئیس سابق کمیته فنی این تیم اعتقاد دارد که در این میان برخی تیم‌ها مثل استقلال شانس می‌آورند که از مدیرانی بهره‌مند می‌شوند که آشنا به فوتبال هستند و مدیر قابل و باصداقت زیادی محسوب می‌شوند.

 

مسعود معینی با نقد نسبت به عملکرد مدیران گذشته این باشگاه اعتقاد دارد حالا استقلال به اهلش رسیده است. با همه این تفاسیر او نسبت به دورانی که در این باشگاه حضور داشته در این گفت‌وگو افشاگری‌های جالبی را نیز مطرح کرده که در جای خود قابل‌تامل و شنیدنی است، مثل اینکه در زمان حضور وی یک مهاجم خارجی کروات و قدبلند بدون مجوز کمیته فنی و بدون حضور در تست و به‌واسطه فیلمی که سرعتش در آن تند شده بود، قرارداد بسته شد و درنهایت هم این بازیکن مثل سایر خارجی‌های آن‌زمان به کار استقلال نیامد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با معینی را در ادامه می‌خوانید.

 

از شرایط و نتایج استقلال خبر دارید؟ به نظر می‌رسد امسال شرایط خوبی دارد.

بله. احتمال موفقیت در رقابت‌های امسال زیاد است و فکر می‌کنم ان‌شاءالله درصورتی‌که تیم به حاشیه نرود، این اتفاق بیفتد.

 

استقلال این فصل را درمجموع چطور می‌بینید؟

این استقلال و حتی پرسپولیس با تیم‌های گذشته که حدود چهار پنج بازیکن شاخص و ستاره‌های ارزنده‌ای داشتند، تفاوت دارند. تیم‌ها به‌طورکلی یک پوست‌اندازی عجیبی هم در کادرفنی، هم در بخش مدیریتی و هم در سطح بازیکنان انجام داده‌اند و این می‌شود که امروز مربیان جوان و بازیکنانی به این تیم‌ها آمده‌اند که زیاد در بین طرفداران آشنایی و محبوبیت چندانی مثل گذشته را ندارند. این تفاوت را در تمام تیم‌ها نسبت به گذشته شاهد هستیم و این اصل در همه تیم‌ها امروز دیده می‌شود، منتها در فوتبال ما همیشه بحث روی استقلال و پرسپولیس در وهله اول وجود داشته و سپس روی سایر تیم‌های دیگر تمرکز می‌شود.

 

درباره استقلال فرهاد مجیدی چه ویژگی‌هایی نظر شما را جلب کرده است؟

در هرصورت اگر بخواهم درباره استقلال صحبت کنم، معتقدم از زمانی که مجیدی که یکی از ارزنده‌ترین فوتبالیست‌های کشورمان در سطح ملی و باشگاهی به شمار می‌رود، سکان هدایت استقلال را به‌عهده گرفته است، همراه با یک کادرفنی هماهنگ و خوب در کنار هم، چالش‌های بسیار زیادی را تحمل کردند اما علاقه و عشقی که به استقلال داشت، باعث شد در این باشگاه دوام بیاورد و حالا امسال شرایط برای کادرفنی و در راس آنها مجیدی بهتر شده است.

 

در هرصورت او چهره شناخته‌شده‌ای به شمار رفته و در این سال‌ها با حضور در کشورهای اروپایی و در تمرین تیم‌های معتبر از نزدیک شاهد روند فوتبالی در سطح این قاره و کسب تجربه بوده است. از سوی دیگر با اعتماد و وفاداری‌ای که بازیکنان به او دارند و همچنین مجیدی به آنها دارد و از طرف دیگر دیسیپلین خاصی که در این تیم حاکم است؛ با همه وجود احساس می‌کنم به‌خاطر مواردی که برشمردم شرایط این تیم نسبت به چند سال گذشته خیلی بهتر شده، این درحالی است که استقلال تا امروز باختی نداشته و با یک روند خوب کار را پیش می‌برد.

 

از لحاظ فنی این تیم را چطور می‌بینید؟ در جریان مسابقه استقلال فراز و نشیب زیادی دارد اما 3 امتیازها را می‌گیرد.

بله. من با شما هم‌عقیده هستم و در فوتبال ما به‌خاطر این تغییرات وسیعی که از لحاظ کادر و بازیکن صورت گرفته نه‌تنها استقلال بلکه سایر تیم‌ها نیز هنوز یکدست و هماهنگ نشده‌اند، این درحالی است که این هماهنگی در روند امور بسیار اهمیت دارد. اگر شما تیم‌های اروپایی را هم ببینید به‌قدری بازیکن ردوبدل می‌کنند که بتوانند گروه اصلی و در کنار آن بازیکنان ذخیره و کمکی مناسبی پیدا کنند تا هرچه سریع‌تر تیم‌ها هماهنگ، یکدست و یکپارچه شوند و بازیکنان بتوانند در زمین چشم‌بسته هم را پیدا کرده و به هم پاس بدهند و حرکات‌شان در روز مسابقه آن‌طوری باشد که سرمربی تیم در تمرین می‌خواهد.

 

الان شرایط باشگاه استقلال چطور است؟ روند را چطور بررسی می‌کنید؟

اگر بخواهیم عمیق‌تر به شرایط باشگاه نگاه کنیم، می‌بینیم که مشکلات یکی دو تا نیست و این موضوع فقط در سطح کادرفنی یا بازیکنان یا مدیریت باشگاه و امکانات و منابع مالی نیست، همه اینها باید در یک‌جهت و یک‌سو حرکت کنند. تیمی که بهترین بازیکنان را داشته باشد اما زمین تمرین نداشته باشد شاید هیچ‌گاه به اهدافش نرسد. به‌طور مثال الان در همه دنیا شهرداری‌ها بهترین امکانات را در اختیار تیم‌های فوتبال در کشورهای دیگر در لیگ‌های مختلف قرار می‌دهند و آنها یک محلی را برای تمرین دارند و از کمپ‌های متعدد برخوردار هستند، اما متاسفانه بعد از اینکه سال‌ها در لیگ قهرمانان حضور داشتیم و حتی به فینال هم رسیدیم، هنوز نتوانسته‌ایم این چند وجه را در یک‌سو قرار بدهیم.

 

مشکلات مالی با توجه به شرایط کنونی جامعه در کشور ما واقعا آزاردهنده شده و مشکلات زیادی برای باشگاه‌ها و بازیکنان به وجود آورده است. از سوی دیگر تغییراتی که در مدیریت تیم‌ها از مدیران تا اعضای هیات‌مدیره به وجود می‌آید به‌خصوص در این دو تیم که شاهد هستید، تبعاتی را به‌همراه داشته است. خود من 3 سال در هیات‌مدیره بودم و همه‌چیز را از نزدیک لمس کردم و می‌دیدیم که چه مشکلات زیادی وجود دارد. در هرصورت در این میان برخی تیم‌ها شانس می‌آورند که از مدیرانی بهره‌مند می‌شوند که آشنا به فوتبال هستند و مدیری قابل و باصداقت زیادی محسوب می‌شوند.

 

زمان شما چنین مدیرانی در راس کار نبودند؟

خیر. متاسفانه زمانی که من در هیات‌مدیره استقلال بودم مدیران قدرتمندی در راس کار نبودند و همیشه تحت نفوذ وزارت ورزش قرار می‌گرفتند. آنها هم چاره‌ای نداشتند چون منابع مالی آنها از آن طریق تامین می‌شد. بنابراین الان از حضور آجرلو خیلی خوشحال هستم و این موضوع را مایه امیدواری می‌دانم و حتی وقتی در جلسه پیشکسوتان حضور داشتم واقعا خوشحال شدم که بسیاری از آدم‌هایی که می‌خواهند به باشگاه کمک کنند با علاقه در این باشگاه حضور به هم رسانده‌اند.

 

خوشبختانه بعد از رفت‌وآمد‌های زیاد بالاخره یکی از افرادی که شناخت خوبی از او دارم و در کلاس‌های مربیگری در سطح A آسیا شرکت کرده و بنده به‌عنوان مدرس در این کلاس‌ها بودم، به سکان مدیریت باشگاه استقلال رسیده است. آجرلو شخصیتی خیلی قوی دارد و بسیار متین و خوش‌اخلاق است و کسی است که دوست دارد تمام زندگی خود را وقف باشگاه‌داری کند و حالا که به‌عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شده، زندگی خود را وقف این باشگاه خواهد کرد.

 

بنابراین از این بابت خوشحالم که بعد از سال‌ها استقلال توانست در سطح مدیریت به جایگاه خوبی برسد. از طرفی هم خوشحالم که روابط خوب و حسنه‌ای بین مدیریت با آقای مجیدی و سایر اعضای کادرفنی و بازیکنان وجود دارد و آن وفاداری که عرض کردم در باشگاه استقلال چه از بالا به پایین و چه از پایین به بالا، در سطوح مختلف به وجود آمده است. اتفاق مهمی که در همه تیم‌های موفق دنیا به‌عنوان یک اصل وجود دارد که حالا با آمدن آجرلو فکر می‌کنم این موضوع میسر شده است.

 

با همه این تفاسیر، حیف نشد که استقلال از آسیا حذف شد؟ این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید و مقصران احتمالی آن را چه کسانی می‌دانید؟

اگر به گذشته حدودا یک دهه‌ای به فدراسیون فوتبال برگردیم، آمدن برخی مدیران در سطح مدیریتی فدراسیون وضعیت امروز را رقم زده است. گروهی که در آن سال‌ها و بعد در فدراسیون کار می‌کردند، ارتباطاتی را با ‌ای‌اف‌سی و فیفا می‌گرفتند و تلاش می‌کردند خودشان کرسی‌های مختلفی را در این نهاد به دست بیاورند و کم‌توجهی آنها به وضعیت باشگاه‌ها در این سال‌ها امروز عیان شده و حاصل کم‌کاری آنها را می‌بینیم. این درحالی است که در این سال‌ها تیم ملی ما به جام‌جهانی رفت و در سطح آسیا هم مطرح بودیم اما هیچ‌گاه به‌دنبال زیرساخت‌هایی که باید فوتبال ما داشته باشد، نبودند. از سوی دیگر باشگاه‌های ما هم مدام صبر می‌کردند و مدام امروز و فردا می‌شد و به جایی هم نمی‌رسیدند. زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند و حالا ما داریم چوب عملکرد 15-10 سال گذشته فدراسیون فوتبال و هیات‌های فوتبال را درخصوص شرایطی که امروز برای باشگاه‌ها به وجود آمده است، می‌خوریم. ما به این علت از آسیا حذف شدیم که تذکرات و رفت‌وآمدهای مکرر را جدی نگرفتیم، درحالی‌که کارشناسان کنفدراسیون آسیا برای بررسی این مجموعه عوامل بارها به ایران آمدند اما متاسفانه به جز تایید وضعیت باشگاه‌هایی مانند فولاد و سپاهان به جایی نرسیدند. درهر صورت استانداردهای لازم در این دو باشگاه فقط رعایت شده اما در استقلال و پرسپولیس اینچنین نبوده و نابسامانی‌هایی که درخصوص عدم ثبات مدیریتی در این دو باشگاه وجود داشته و نداشتن زیرساخت‌های لازم برای بازی و تمرین و شرایط مالی نامناسب درنهایت اتفاقات امروز را رقم زد. این درحالی است که معمولا شاهد بودیم که بازیکنان خارجی به این دو باشگاه آمدند و معمولا سود و خروجی مناسبی نداشتند و جذب‌شان بیش از اینکه به سود باشگاه‌ها باشد به ضررشان شد.

 

در دوره حضورتان در هیات‌مدیره با چنین موردی هم مواجه شدید؟

بله. زمانی که در هیات‌مدیره بودم در این خصوص با حضور چند بازیکن مخالفت کردم و گفتم اینها به درد استقلال نمی‌خورند اما عواملی بودند که دوست داشتند این بازیکنان بیایند و آنها هم آمدند و حتی یکی دو نفر از آنها در طول فصل 45 دقیقه هم بازی نکردند اما درنهایت استقلال مجبور شد زیر بار میلیون‌ها دلار بدهی و بعدا بسته شدن پنجره خود برود.

 

چه کسانی این فشار را می‌گذاشتند؟

نمی‌توانم اسم ببرم. باید از مدیریت آن‌زمان این موارد را خواست. شما شرایطی که برای ویلموتس به وجود آمده است را ببینید که مقصر اصلی در آن، فدراسیون فوتبال و افرادی که در راس کار بودند، هستند و در استقلال هم به همین ترتیب، و شما نمی‌توانید از این مسائل به‌سادگی عبور کنید.

 

عمده زمان حضور شما در استقلال به‌عنوان عضو هیات‌مدیره با آقایان افشارزاده و افتخاری سپری شد. نمی‌خواهید در این خصوص بیشتر شفاف‌سازی کنید؟

بالاخره وظایف ما در هیات‌مدیره به‌عنوان مسئول کمیته فنی چیز دیگری بود و فقط توجه به مسائل فنی در تیم بود، چون این امکان و تخصص در من وجود داشت اما منابع مالی، مدیریتی و برخوردهای اجتماعی و چگونگی رفتار و کنترل تماشاگران به افراد دیگر مرتبط بود اما من به‌عنوان مثال می‌گویم که یک مهاجم کروات به باشگاه استقلال معرفی شد و از او یک سی‌دی به ما دادند تا من ببینم و نظرم را بدهم و بعد اعلام کردم که این فیلم تند شده، چون یک آدم قدبلند 185 سانتیمتری نمی‌تواند تا این اندازه سرعت داشته باشد و او در این فیلم حرکات مسی یعنی کارهای سرعتی با پا را انجام می‌داد. بنابراین به مدیرعامل وقت گفتم این سی‌دی تند شده و یک مقدار فریبنده است و باید ببینیم که این بازیکن در تست‌ها و تمرینات چگونه ظاهر می‌شود و تا آمدیم ببینیم که او در تمرینات چگونه ظاهر می‌شود، دیدیم که با او قرارداد هم بسته‌اند و درحال بازی است! در هر صورت این اتفاقات می‌افتد و شما تا تکان بخورید این مسائل به وقوع پیوسته است.

 

فرهیختگان 

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

ً

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------