جلالی: فرآینده تغییر اسکوچیچ آغاز شده



  جلالی,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
کارشناس فوتبال کشور معتقد است که فرآیند کنار گذاشتن سرمربی تیم ملی توسط مقامات بالادستی آغاز شده است.

به گزارش  ورزش سه ،  باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره‎جنوبی در سئول هجمه‌ها روی دراگان اسکوچیچ را بیشتر از گذشته کرد و به نوعی او را به همان نقطه‌ای بازگرداند که هدایت تیم ملی به او سپرده شده بود؛ تا جایی که یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با توئیتی عنوان کرد که بهتر است علی دایی جایگزین دراگان اسکوچیچ شود.

 

در رابطه با نتیجه کسب شده مقابل کره‌جنوبی، فضای پیرامون تیم ملی و سایر مسائل حاشیه‌ای که طی روزهای اخیر در میان جامعه فوتبال جریان داشته، گفتگویی با مجید جلالی کارشناس و مربی کهنه‌کاری داشته‌ایم که این روزها در پارس جنوبی جم به عنوان مدیر فنی فعالیت دارد.

این گفتگو را در ادامه بخوانید.

 

*با باخت مقابل کره‌جنوبی شروع کنیم. شما چه دیدگاهی در رابطه با این مسابقه و نتیجه کسب شده در آن دارید؟

مجید جلالی- ببینید چه برای بررسی موفقیت، چه عدم موفقیت باید این را بدانیم که در هر نتیجه‌‍ای 30 درصد کادر فنی اثرگذار است، 30 درصد بازیکنان، 30 درصد مدیریت و 10 درصد هم حوادث درونی مسابقه. زمانی که من با پاس قهرمان شدم هم همین بود. در ایران معمولا اینطور نیست که تمام موفقیت‌ها را برای مربی بگذاریم، ولی همیشه در شکست‌ها نقش مربیان پررنگ می‌شود. اگر تیمی هم شکست می خورد، همه نقش برای مربی نیست. اینجا موفقیت‌ها برای همه است، ولی شکست‌ها فقط برای سرمربی.

 

*بیشتر از چیزی که فکر می‌کردیم بد بودیم

بخش بعدی صحبت‌های مجید جلالی در واکنش به این سوال با اشاره مستقیم به بازی کره‌جنوبی و اتفاقات تاثیرگذار بر نتیجه این مسابقه معطوف شد و گفت:« ما واقعا در حوزه مدیریتی متزلزل شده‌ایم. در بخش بازیکن هم چند بازیکن کرونایی داشتیم و در بعد فنی هم تیم اصلا برای این بازی که بسیار مهم و فنی بود تمرین نکرد. به نظرم انتظار می‌رفت نتوانیم بازی‌های قبلی را انجام بدهیم، ولی شاید بیشتر از چیزی که فکر می‌کردیم، بد بودیم. ولی نتیجه بازی و اینکه نتوانیم نتیجه بگیریم غیر قابل پیش بینی بود.»

 

*در سمت راست خط دفاعی شاهد حضور شجاع خلیل زاده و عارف غلامی بودیم. ارزیابی شما از تصمیمات اسکوچیچ در این پست چیست؟

مجید جلالی- از آن 30 درصدی که می‌گویم، می توانیم بگوییم کادر فنی تمام 30 درصد را مقصر بوده است. کلا تیم مشخص نبود. ترکیب سرگردان بود. ترکیب تنظیم شده و از پیش طراحی شده نبود. شما وسط نیمه تغییرات را هم دیدید. فکر می‌کنم از زمان حضور آقای اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی از هفت بازیکن در پست دفاع راست استفاده شده است. در بازی آخر هم که شجاع و عارف غلامی بازی کردند. هر دو دفاع کناری‌ها را در جریان بازی به این نتیجه رسیدیم که باید تغییر بدهیم؛ چون از اول تصمیم درستی نداشتیم. حتی در خط هافبک؛ کلا خوب نبود. نمی دانم چرا ولی خیلی کاری که انجام شد حاصل تحلیل نبود.

 

سرمربی سابق سایپا، پیکان، گل‌گهر، فولادخوزستان، پاس تهران و ....  سپس حرف‌‎هایش را در رابطه با بعد فنی مسابقه با اشاره به شرایط فدراسیون فوتبال تکمیل کرد و افزود:« وقتی مدیریت متزلزل می شود و بازیکنان هم آن مشکل برایشان ایجاد می‌شود، تمرکز گروه فنی هم خیلی به هم می ریزد.»

 

*غیبت مهدی طارمی در این شکست چقدر تاثیرگذار بود؟

مجید جلالی- ما علاوه بر مهدی طارمی، ما چند یار تاثیرگذارمان را هم نداشتیم. عزت اللهی، محرمی، جهانبخش، قدوس و طارمی. همچنین یک سری نیروهایی را هم داشتیم که دعوت نکردیم. وقتی دیدیم محرمی نیست، می‌‌توانستیم وریا، رضائیان یا حردانی را بیاوریم. یک سری موضوعات هست که نشان می‌دهد آقای اسکوچیچ در آن  30 درصدی که مربوط به عملکرد ایشان می‌شود، خوب عمل نکردند. نبود طارمی و جهانبخش و حتی آسیب دیدگی شجاع خلیل‌زاده وسط بازی، چیزهایی است که می تواند تمرکز مربی را به هم بریزد. البته زمان هم خیلی کم بود که فهمیدند تست کرونای بازیکنان مثبت شده و برای دعوت شدن زمانی نبود.

 

*موضوع مهم دیگری که پس از شکست مقابل کره‌جنوبی رخ داد، توئیت یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود که تخصص ایشان در حوزه حقوقی است، ولی به نظر می‌رسد اعتقاد دارند بهتر است علی دایی جانشین دراگان اسکوچیچ شود. شما این موضوع را چطور دیدید؟

مجید جلالی- من از تمام مجموعه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال آقای براتی را بیشتر می‌شناسم چون طی 10، 12 سالی که در کانون مربیان بودم، در زمینه های حقوقی خیلی به مربیان کمک می کرد و من هم خیلی به ایشان نزدیک بودم. ایشان بسیار فرد تنظیم شده‌ای است؛ اصلا اینطور نیست که این دیدگاه همینطوری مطرح شده باشد؛ شاید حاصل دیدگاه خودش بوده است؛ شاید حاصل دیدگاهی برای آینده است؛ شاید مجموعه‌ای می‌خواهند کار را به این سمت پیش ببرند. درمجموع ولی من اگر بخواهم نظرم را در مورد حرف ایشان بدهم، می گویم موافق هستم.

 

*چرا موافق حرف آقای احمدرضا براتی هستید؟

مجید جلالی- نظرم این است اگر قرار است تغییرات انجام شود، به این شکل باشد. چون تحولاتی که در فدراسیون در حال انجام است، به نظر می‌رسد تحولاتی است که در جایی بالادستی طراحی می‌شود. اگر قرار است تغییراتی در حوزه فنی تیم انجام شود، من هم دوست دارم یکی از مربیان خودمان باشد. دوست دارم یک مربی ایرانی باشد.

 

*به نظر شما چنین پتانسیلی در میان مربیان ایرانی وجود دارد؟ 

مجید جلالی- به نظرم کاملا امکان پذیر است. منتها می‌توانیم ترکیب به وجود بیاوریم. این ولی مدیریت می خواهد.  

 

*با این حال خیلی‌ها به گذشته رجوع می‌کنند و معتقدند که به عنوان مثال علی دایی که نتوانسته تیم ملی را به جام جهانی 2010 برساند، نباید جانشین مربی‌ای شود که توانسته تیم ملی را به راحتی به جام جهانی 2022 ببرد. 

مجید جلالی- ما واقعا اگر بخواهیم صحبت کنیم، می‌توانیم دیدگاه‌های متفاوتی را بشنویم. وضعیت فوتبال کشور ما طوری پیش رفته که در نه در حوزه مدیریتی و نه در حوزه مربیگری کسی را ندارید که روی آن اجماع عمومی وجود داشته باشد. همین الان به نظر شما چه کسی بیاید و رئیس فدراسیون شود؟ مطمئن باشید هر کسی بیاید بحث و جدل و حرف‌های درست و نادرست زیادی به وجود می‌آید. در مورد مربیان هم همینطور است. ما سال‌ها همدیگر را زده‌ایم. اجماعی وجود ندارد. ولی یک روزی باید به این مناقشات پایان بدهیم. یک روزی باید به این موضوعات پایان بدهیم. وقتی بازیکنانی داریم که دو سال به اروپا می‎‌روند و این همه می‌درخشند، پس ما ظرفیت خوبی داریم. قطعا در مدیریت و مربیگری هم می‌توانیم موفق باشیم. در داوری هم این ظرفیت را داریم و نمونه‌اش را می‌بینید. من حتما نمی‌گویم آقای اسکوچیچ را بردارید ولی اگر قرار است تغییراتی باشد، با ایده ایشان (احمدرضا براتی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال) موافقم. باز هم می‌گویم که من گفتم ظاهرا تغییرات از بالادستی است. برای حرفم دلیل و سندی ندارم ولی وقتی موضوعات را کنار هم می‌گذارم به این نتیجه می‌رسم.

 

*توصیه شما به فدراسیون در شرایط فعلی چیست؟ 

مجید جلالی- من پیشنهادم به فدراسیون این است که یک گروه کارشناسی خیلی قوی بگذارند. یک چیزی حدود یک هفته، دو هفته مطالعه عمیق روی موضوع کنند و بعد آن گروه جمع بندی نظراتش را به فدراسیون بدهد. این کار می‌تواند بهتر و کارشناسی‌تر شده باشد. تا اینکه من در یک تماس تلفنی نظر بدهم یا هیئت رئیسه نظرات شخصی بدهد. من فکر می‌کنم گروه کارشناسی خیلی قوی جوانب را بسنجد با مطالعه و تحلیل نظر بدهد.

 

*دیدگاه خود شما در شرایط فعلی چیست؟

مجید جلالی- من هم باید بیشتر فکر کنم. از زوایای مختلف به موضوع فکر کنم تا یک تحلیل خوب داشته باشم. بعد هم من به تیم ملی نزدیک نبودم. باید دید نوع ارتباط، مدیریت و تسلط آقای اسکوچیچ چطوربوده است.

 

*ولی معتقدید اگر قرار است جایگزینی انتخاب شود، از میان مربیان ایرانی باشد. درست است؟

مجید جلالی-  بله اگر قرار بر این است که تغییراتی ایجاد شود، بهترین کار این است که بچه های خودمان این مسئولیت را برعهده بگیرند.

 

*شما معتقدید فدراسیون می‌تواند گروهی از مربیان را برای آموزش فوتبال به دوره‌های سطح اول در اروپا بفرستد. آیا تاکنون کاری برای آماده کردن مربیان ایرانی طی سال‌های اخیر در کشور انجام شده است؟ به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر حضور مربیان ایرانی نظیر علی دایی و امیرقلعه‌نویی به نوعی سوزاندن آنها بوده است. 

مجید جلالی- این حرف را کاملا درست است. ما در طی سی سال گذشته نیروسازی نکردیم. حتی اگر افرادی بودند که می‌خواستند پیشرفت کنند، ما آنها را زده‌ایم؛ چیزی نگذاشته‌ایم بماند. گفتم که درباره رئیس فدراسیون هم اجماع نداریم. فضای عمومی فوتبال طوری است که اگر کسی از یک حدی بالاتر بود، توسط خودی‌ها زده می‌شود.

 

*و این به نظر شما برآیندی از رفتار جامعه است؟

بله جامعه هم همینطور است. همه در حال کوبیدن هم هستند. اصلا در هرچ و مرج کسی نمی تواند رشد کند. یک زمانی باید به این شرایط خاتمه بدهیم و این راه دارد. اگر یک گروه کارشناسی بنشینند دور هم. یک گروه قوی که به خصوص از نظر فنی قوی باشد.

مجید جلالی 65 ساله در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به سرپرست فدراسیون فوتبال اضافه کرد:« فکر می کنم با مدیریتی که الان داریم، می توانیم اقدامات خوبی انجام بدهیم. آقای ماجدی می‌تواند یک گروه کارشناسی را دور هم جمع کند؛ فکر کنند، تحلیل کنند و نظراتشان را منعکس کنند. قطعی که نیست ولی می توانند نظر بدهند. اینطوری که ول کنیم و هر کسی در قالب مصاحبه حرف بزند، خوب نیست. هزار تریبون داریم. اینطوری فضا متشنج می‌شود ولی اگر گروهی کارشناسی که مورد اقبال عمومی است، جمع بندی کنند و نظراتشان را به بدهند، می‌تواند هیئت رئیسه و فدراسیون را در انجام مسئولیتی که دارند کمک کند.

 

حرف پایانی؟

*اول اینکه به نوبه خودم به عنوان فرد کوچکی از این جامعه از آقای اسکوچیچ تشکر می کنم. در سخت‌ترین روزها آمد و با کمترین انتظارات. از ایشان تشکر می‌کنم.

 

*به نظر می‌رسد اعتقاد دارید که فرآیند تغییر سرمربی تیم ملی در جایی آغاز شده و کلید خورده است؟

مجید جلالی-  ما دوریم و چیز زیادی نمی‌دانیم. عرض کردم یک سری تحولاتی در حال انجام است. اگر کسی بگوید دلیل‌ت چیست، سندی ندارم ولی موضوعات را که کنار هم قرار می‌دهم، به همین نتیجه می‌رسم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------