افزایش ۴۰ درصدی درخواست‌ دانشجویان ایرانی برای بازگشت به کشور



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, معاون وزیر علوم
رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شش ماه دوم سال تعداد درخواست‌ دانشجویان ایرانی برای بازگشت به کشور بیشتر شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد با افزایش انتقال خارج به داخل مواجه باشیم. 

مجتبی صدیقی (رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) با اشاره به وضعیت بودجه دانشگاه‌ها و مشکلاتی که در زمینه کسری بودجه دارند، گفت: بودجه دانشگاه‌ها متناسب با شرایط اقتصادی کشور در نظر گرفته شده، اما رشد بودجه دانشگاه‌ها تنها کمی بیشتر از رشد متوسط بودجه کل کشور بوده است و طبیعتا مشخص است که طبق نیازهای موجود در دانشگاه مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد. از این جهت که شاید دانشگاه‌ها نتوانند روند معمول را دنبال کنند، ولی دانشگاه‌ها دیگر صرفه جویی کردن و حرکت طبق چارچوب امکانات را یاد گرفته‌اند.

 

وی ادامه داد: در تنظیم بودجه وزارت علوم به سازمان برنامه نیازها را اعلام و تاکید داشته که با توجه به روند کار دانشگاه‌ها چه میزان نیاز در زمینه بودجه وجود دارد. سازمان برنامه هم متناسب با امکانات کلی کشور تا جایی که می‌توانست توجه کرد و بالاخره برای دانشگاه‌ها این میزان رشد را در نظر گرفت.

 

صدیقی با بیان اینکه من قبول دارم شرایط بودجه‌ای دانشگاه‌ها در سال آینده شرایط مطلوبی نیست، گفت: به هر حال دانشگاه‌ها مناسب با این فضا و قوانینی که در کشور وجود دارد، مجبور هستند که برنامه‌شان را در همین قالب تنظیم کند. به هر حال این موضوع در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و پیگیری است. کمیسیون آموزش و تحقیقات هم نیازهای دانشگاه‌ها را می‌داند و در چارچوب امکاناتی که در کمیسیون تلفیق دارند، مساله را دنبال می‌کنند و ما به حل آن امیدوار هستیم.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه عدم پرداخت ارز دانشجویی وضعیت دانشجویانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل می‌کنند چه می‌شود؟ گفت: تا شهریور ماه براساس سیاست بانک مرکزی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دانشجویان تعلق گرفته است و متناسب با محدودیت‌ها و شرایط خاص ارزی کشور در شش ماه دوم نرخ‌ها شناور اعلام می‌شوند.

 

وی افزود: شرایط و مشکلات دانشجویان ما هم به بانک ابلاغ شده است، ولی با توجه به این که تامین کالاهای اساسی از جمله دارو در اولویت قرار دارد به طبع ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نیازهای ویژه اختصاص داده شده و طبیعتا حوزه دانشجویی به نرخ بانکی منتقل شد.

 

صدیقی بیان کرد: کاری که وزارتخانه می‌توانست انجام دهد این بود که امکان انتقال به کشور را سهل‌تر کند. بخشنامه‌ای را وزیر اعلام کرد که اگر دانشجویی حتی یک ترم هم در خارج از کشور درس خوانده می‌تواند انتقالی بگیرد. در این شش ماه دوم سال تعداد درخواست‌ها بیشتر شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد با افزایش انتقال خارج به داخل را مواجه باشیم. همچنین دانشگاه‌ها با بررسی‌های لازم می‌توانند نسبت به سطح دانشگاهی که دانشجو در آن تحصیل کرده است، افراد را جذب کند. البته اگر دانشجویی سوابق تحصیلی‌اش خوب باشد و در دانشگاه سطح دو درس خوانده باشد می‌تواند برای حضور در دانشگاه‌های سطح یک درخواست بدهد.

 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: هزینه‌هایی که دانشگاه‌های ما برای این انتقال می‌گیرند به نسبت هزینه‌ای که دانشجو باید در خارج از کشور داشته باشد، خیلی کمتر است.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان با اشاره به جزئیات وام شهریه دانشجویان اشاره کرد و گفت: اولین جلسه هیات امنای صندوق رفاه در ابتدای سال آینده برگزار می‎شود. چون ما باید ببینیم اعتبارمان نهایتا در مجلس چقدر تصویب خواهد شد و سپس متناسب با  آن یک توضیحی را خواهیم داشت و حداکثر تا اردیبهشت ۹۸ مصوبه هیات امنا را می‌دهیم که چقدر می‌توان به مقاطع مختلف وام شهریه پرداخت کرد.

 

 ایلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------