آخرین اخبار کنکور و دانشگاه

آزمون های مهم 1404،اخبار کنکور،خبرهای کنکور

اعلام زمان ثبت‌نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴

برنامه زمانی ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های سراسری کارشناسی ارشد، دکتری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی ویژه دانشگاه فنی حرفه‌ای…

حق نظام قدیمی‌ها در کنکور ۹۸ پایمال شد؟



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
یک مشاور تحصیلی گفت: این که گفته شده در کنکور امسال، درصد جذب نظام قدیم به جدید ۸۰ به ۳۰ بود، اشتباه است. 

پدرام فیاضیان، مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کنکور ۹۸ و اعتراضاتی که در پی آن به وجود آمد و باعث شدن که نظام قدیمی‌ها اعلام کنند که در حق آن‌ها ظلم شده است، گفت: اگر بخواهیم بگوییم در حق نظام قدیمی‌ها ظلم شده یا نه ابتدا باید به چند مسئله بپردازیم؛ اولا اینکه سازمان سنجش در عدد هم ترازی کاری کرد که خیلی در حق نظام قدیمی‌ها ظلم نشود، برای مثال برای داوطلب نظام قدیم در درس زیست که فرد ۷۰ درصد کسب کرده بود، تراز ۷۵ و نیم درصد و یا کسی که تراز ۷۵ و نیم درصد کسب کرده بود، ۸۱ درصد حساب کردند و که به بحث عدالت کمک کردند تا مقداری از ظلمی که نظام قدیمی‌ها اعلام کرده بودند کم شود به عبارتی به این صورت معادل سازی کردند.

 

فیاضیان افزود: انتقادی که به این شیوه وارد است این است که به هیچ وجه اعلام نشد این معادل سازی بر چه اساسی بوده و به چه فرمولی حساب شده است.

 

این مشاور تحصیلی بیان کرد: به لحاظ محتوایی در درس ریاضیِ تجربی‌ها که مهمترین دغدغه‌ داوطلبان است، نحوه چیدمان سوالات درس ریاضیِ کنکور تجربی کاملا دگرگون شده بود ؛ یعنی چیدمانی که همیشه انتظار داشتند؛ جا به جا شد و با آزمونی مواجه شدند که کاملا متفاوت است و همین موضوع به درجه سختی سوالات افزود.

 

او با بیان اینکه در کنکور ۹۸ به لحاظ محتوایی در حق نظام قدیمی‌ها ظلم شد، گفت:  این که گفته شده بیشتر نظام جدیدی‌ها جذب شدند و درصد جذب نظام قدیمی‌ها به نظام جدیدی‌ها ۸۰ به ۳۰ بود، اشتباه است.

 

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: متاسفانه در کتاب‌های نظام جدید رویکرد گفتمان و لسان مباحث عوض شده و داوطلب نظام قدیم با آن آشنایی ندارد، داوطلب نظام قدیم با واژگان جدیدی که معادل سازی فارسی شده، ناآشنا و قریب است و از این نظر هم داوطلبان نظام قدیم ضربه می‌خورند.

 

در دانشگاه‌های برتر ؛ بومی گزینی مطرح نیست

فیاضیان بیان کرد: بومی گزینی درست است، ولی در حوزه درسی کنکوری دانشگاه‌هایی که مطرح هستند مثل تهران، تبریز و مشهد درصد زیادی به صورت کشوری پذیرش می‌گیرند. بخشی از دانشگاه‌های که در منطقه "دو" و "سه" وجود دارد، بومی قطبی و ناحیه‌ای عمل می‌کنند که به قبول شدن دانش آموزان کمک می‌کند، ولی ضربه نمی‌زند. کسی که در منطقه ۳ هست می‌تواند از ایلام استفاده کند و شانس بیشتری برای قبولی دارد. هم نزدیک‌تر به خانواده هست و از آن بوم است.

 

او در ادامه گفت: اینکه افراد در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که دور از خانواده باشند پیامد‌های اجتماعی منفی برایشان رقم می‌زند. ولی الان انتخابی شده است و حق بیشتری به منطقه ای‌ها داده شده است، ولی در دانشگاه‌های برتر مثل تهران و علامه و تربیت مدرسی و ... اصلا بومی گزینی مطرح نیست.

 

انتخاب نظام قدیم یا جدید اختیاری یا اجباری؟

این مشاور تحصیلی گفت: سازمان سنجش آخرین مصوبه‌ای که روی سایت قرار داده حکایت از اجباری بودن دارد، ولی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اعلام کرده اند که انتخاب نظام جدید و نظام قدیم اختیاری است، ولی هنوز مصوبه‌ای رسمی روی سایت منتشر نشده و این موضوع باعث سردرگرمی داوطلبان کنکور شده است.

 

او در پایان تاکید کرد: بهتر است سازمان سنجش برای کنکوری‌ها شفاف سازی کند و آن‌ها را از سردرگمی دربیاورد یا برای معادل سازی نظام قدیمی‌ها با نظام جدیدی‌ها یک بخش‌هایی که در کتاب نظام جدید حذف شده را برای کنکور حذف کند تا داوطلبان از سردرگمی بیرون بیایند. به این صورت درجه سختی نظام قدیم و نظام جدید انطباق می‌یابد و نیازی به هم ترازی هم نیست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------