توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره کنکور



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور خدایی
خدایی درباره وضعیت کنکور ۹۹ گفت: من هم نگران هستم. اما باید مسائل مختلفی را نظر بگیریم، برای مثال تعویق آزمون باعث استرس بیشتر داوطلبان و به هم خوردن برنامه‌ریزی دانش آموزان می‌شود و اگر یک سال ورودی به دانشگاه‌ها نداشته باشیم وضعیت علمی کشور با گسست علمی مواجه می‌شود و در سال‌های آینده باعث کاهش رشد علمی کشور می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین؛اوج‌گیری دوباره پاندمی کروناویروس در ایران، وضعیت برگزاری کنکور ۹۹ را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است؛ بسیاری از دانش‌آموزان و کارشناسان نسبت به برگزاری این آزمون نگران هستند، اما به نظر می‌رسد با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا، کنکور در پایان مرداد برگزار می‌شود.

 

درواقع بعد از اتفاقات فراوانی که درباره زمان شروع برگزاری کنکور سراسری در چند ماه اخیر رخ داد، بالاخره مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که امکان تعویق دوباره این آزمون وجود ندارد.

 

روز گذشته ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت در این رابطه با اشاره به اینکه ممکن است شهریور و پاییز وضعیت بدتر باشد، گفت: «امکان به تعویق انداختن کنکور وجود ندارد.»

 

اگرچه این آزمون قرار است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، اما برخی از کارشناسان و حتی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با این موضوع مخالف هستند و حتی برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

 

برای مثال مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، در این رابطه در گفت‌وگویی رادیویی گفته بود: «اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود.»

 

اما به نظر می‌رسد تاخیر یا لغو کنکور هم می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. در همین رابطه ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور، به توضیح این مشکلات پرداخت، او همچنین می‌گوید سازمان سنجش تنها یک دستگاه اجرایی است و وظیفه آن‌ها اجرای مصوبات و قوانین است.

 

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید:

آقای دکتر به نظر می‌رسد دیگر برگزاری کنکور سراسری در اواخر مرداد ماه قطعی شده است. در میان برخی از کارشناسان نسبت به این اتفاق با توجه به وضعیت پاندمی در کشور اعتراض دارند. چه نظری در این رابطه دارید؟

مصوبات مراجع قانونی و بالا دستی برای کل کشور لازم الاجرا است و سازمان سنجش به عنوان دستگاه اجرایی از این امر مستثنی نیست  و طبیعتا با توجه به اینکه این  تاریخ ها مصوبه ستاد ملی کرونا است به عنوان مجری موظف هستیم قانون را اجرا کنیم. این‌ها مطالب حاشیه‌ای هستند و ما در سازمان سنجش به عنوان یک موسسه علمی و اجرایی نمی‌توانیم به تک تک انتقادات پاسخ بدهیم.

 

فرض کنید، در مجلس یک قانونی را با موافقت اکثریت نمایندگان تصویب بشود، نمی‌شود بخاطر این که برخی از نمایندگان در زمان تصویب مخالف بودند حالا هرروز مصاحبه کنند و بگویند ما مخالف بودیم و قانون مصوب نباید اجرا شود، الان همه  چه مرتبط و چه غیر مرتبط در مورد این نوع مسائل اظهار نظر می‌کنند، اما باید قبول کنند که کشور باید براساس قانون پیش برود، وظیفه من در سازمان سنجش هم اجرای این قوانین است.

 

بالاخره سازمان سنجش هم نسبت به زمان برگزاری کنکور نقش دارد و پیشنهادهای شما در این راستای نحوه برگزاری آزمون مهم است. برای کاهش خطرات شیوع بیماری بخاطر آزمون کنکور، سنجش چه پیشنهاداتی ارائه داد؟

بله، ما هم در برگزاری کنکور نقش داریم به همین دلیل با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت پروتکل سختگیرانه ایی تهیه و ابلاغ شده است و ما موظف به اجرای آن هستیم . با توجه به وضعیت امسال علیرغم اینکه تعیین تاریخ آزمون جز وظایف ذاتی سازمان سنجش است امسال به خاطر شرایط پیش آمده  تاریخ آزمون‌ها توسط ستاد ملی مدیریت کرونا مشخص شده است.

 

حرف من بسیار ساده است؛ سازمان سنجش به عنوان یک دستگاه اجرایی وارد حاشیه و بازی‌های سیاسی و صنفی نخواهد شد و صرفا دنبال اجرای قوانین خواهد بود.

 

با توجه به اوج‌گیری دوباره کرونا، تاخیر دوباره زمان برگزاری آزمون امکان‌پذیر نبود؟

من تخصص پیش بینی وضعیت آینده در خصوص بیماری کرونا را ندارم و بهترین مرجع اینگونه همکاران وزارت بهداشت هستند و فکر می کنم پاسخ شما را درصحبت های  دیروز دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت وجود دارد.(معاون وزیر بهداشت روز گذشته گفته بود که امکان تعویق کنکور وجود ندارد چراکه امکان بدتر شدن وضعیت پاندمی کرونا در شهریور و مهر وجود دارد.)

 

تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که آزمونی که سازمان سنجش تنها وظیفه اجرای آن را دارد را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌کنیم.

 

اما جمعیت زیادی از دانش‌آموزان نسبت به برگزاری این آزمون اعتراض دارند و نگران هستند، به آن‌ها چه پاسخی می‌توان داد؟

برای پاسخ به این سوال یک مثال می‌زنم در سال گذشته بعد از سیل اواخر اسفند و فروردین ماه، ما آزمون ارشد را از شش اردیبهشت  ماه ۲۳ به  خرداد تغییر دادیم. در این میان در کمال تعجب کمپین های تعویق کنکور سراسری در تیرماه شکل گرفت و حتی تجمعاتی هم انجام شد که در آن برخی از افراد بازداشت شدند.

 

اکنون گروه‌هایی در تلگرام و اینستاگرام  شکل گرفته که بصورت برنامه ریزی شده کلیه شماره‌های تلفن مسوولان و نمایندگان مجلس در گروه گذاشته‌اند و به افراد گروه‌ها می‌گویند هر فرد هرروز  به تعدادی از نماینده ها باید پیامک بفرستد و اکثر این پیامک‌ها تیپ هم هستند و جالبتر اینکه همان گروهی که سال گذشته دنبال تعویق کنکور به علت سیل بوده امسال پرچمدار تعویق کنکور است.

 

خلاصه اینکه این گروه‌ها تحت هیچ عنوان نماینده دانش آموزان نیستند و مطلب دیگر اینکه آزمون به خودی خود استرس‌زاست و افراد به شکل طبیعی از آن فرار می‌کنند، حتی در کلاس‌های درس هم این را می‌بینید که اکثریت دانش‌آموزان یک کلاس با عقب افتادن امتحانات موافقند. امتحان هرچه حساس‌تر باشد، استرس افراد بیشتر است و کرونا هم این موضوع را مقدار زیادی تشدید می‌کند.

 

من هم خودم نگران هستم. اما باید مسائل مختلفی را نظر بگیریم، برای مثال  تعویق آزمون باعث استرس بیشتر داوطلبان و به هم خوردن برنامه‌ریزی دانش آموزان میشود و اگر یک سال ورودی به دانشگاه‌ها نداشته باشیم وضعیت علمی کشور با گسست علمی مواجه می‌شود و در سال‌های آینده  باعث کاهش رشد علمی کشور میشود و همچنین در یک سری رشته ها و دانشگاه ها که پذیرش براساس نیاز کشور به نیروهای متخصص مثل رشته های علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان کشور با کمبود نیروی متخصص روبرو شود و عدم برگزاری و پذیرش برای سال جاری لزوما با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه ها به معنی دو برابر شدن ظرفیت پذیرش در سال آینده نخواهد بود و افزایش ممکن است جزئی  و در حد ۱۰ درصد باشد که باعث لطمه شدید به داوطلبان سال جاری شود و شانس  ورود برای این افراد به شدت کاهش پیدا کند که مصداق ظلم و تضییع حقوق این داوطلبان است.  

 

ما باید راه حلی را پیدا می‌کردیم که در آن وضعیت کلان کشور، عدالت آموزشی و ... رعایت شود و از سویی مشکلات موجود هم حل شوند. خلاصه باید راهی که بتوانیم با کرونا هم زندگی کنیم.

 

و سوال پایانی، با توجه به وضعیت کرونا، کیفیت آزمون نسبت به سال‌های قبل فرق می‌کند؟

خیر، کیفیت آزمون تغییر نکرده است و آزمون به همان روند استاندارد همیشگی برگزار می‌شود، البته در بحث کنکور سراسری برخی از مباحث درسی که تدریس نشدند، حذف شده‌اند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------