آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

به چالش کشیده شدن فرهنگ "گریه و زاری" صدا و سیما



اخبار ,  اخبار فرهنگی, برنامه خندوانه

بیش از 20 کانال تلویزیون دولتی ایران که از سوی صدا و سیما قدرتمندترین نهاد رسانه ای در آن کشور برنامه پخش می کنند فاقد برنامه ای سرگرم کننده و تفریحی بوده اند. معمولا برنامه های ساخته شده توسط صدا و سیما با تم غم انگیز و بدون زرق و برق و اکثرا دلتنگ کننده و با مضامین تکراری بوده اند. عملیات پلیس، جلسات دادگاه، طلاق، درگیری های خانوادگی، ورشکستگی، جدایی و مرگ از جمله تم های تکراری این برنامه ها بوده اند.

سایت "یور میدل ایست" که گزارش ها و اخبار مرتبط با منطقه خاورمیانه را پوشش می دهد در گزارش تازه ای به برنامه طنز "خندوانه" با مجری گری "رامبد جوان" پرداخته است. "کوروش ضیابری" نویسنده این مطلب معتقد است که این برنامه و محبوبیت آن در میان جوانان بدان خاطر است که فرهنگ صدا و سیما که سالیان سال بر برنامه های ساخته شده حاکم بوده را به چالش کشیده است".

 

این سایت با اشاره به عدم وجود تنوع در برنامه های تلویزیون دولتی ایران می نویسد:"بیش از 20 کانال تلویزیون دولتی ایران که از سوی صدا و سیما قدرتمندترین نهاد رسانه ای در آن کشور برنامه پخش می کنند فاقد برنامه ای سرگرم کننده و تفریحی بوده اند. معمولا برنامه های ساخته شده توسط صدا و سیما با تم غم انگیز و بدون زرق و برق و اکثرا دلتنگ کننده و با مضامین تکراری بوده اند. عملیات پلیس، جلسات دادگاه، طلاق، درگیری های خانوادگی، ورشکستگی، جدایی و مرگ از جمله تم های تکراری این برنامه ها بوده اند.

 

در کنار ان تصویر مردم همیشه در صحنه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه یا عزاداری رفتگان در گورستان ها و گریه و اشک نیز تم اصلی برنامه های صدا و سیما بوده اند. در کنار آن، دعوا و داد و بیدادهای زوج های جوان نیز نشانه دیگری از مشخصه های اصلی برنامه های صدا و سیما بوده اند. اگرچه مقام های ایرانی از خشونت شایع در فیلم های امریکایی انتقاد می کنند اما واقعیت آن است که برنامه های تولید داخل تلویزیون ایران باعث تضعیف روحیه و افسردگی مخاطب می شوند.

 

این سایت در ادامه اشاره می کند که موسیقی نیز یک از جنبه های کمیاب در برنامه های تلویزیون ایران است. ضیابری می افزاید:"وقتی که احمدی نژاد در قدرت بود رادیو و تلویزیون با دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی در دسامبر 2005 میلادی از پخش موسیقی غربی منع شدند". ضیابری اشاره می کند که احمدی نژاد اکنون دیگر رییس جمهوری نیست و یک شهروند عادی است اما به نظر می رسد که سایه دیدگاه محافظه کارانه او هنوز هم بر سر برنامه های صدا و سیماست.

 

او می نویسد:"صدا و سیما حتی در جریان برگزاری مذاکرات هسته ای نیز درصدد بود تا این دیدگاه را به مخاطبان القا کند که مذاکره با امریکا بیهوده و بی معنی بوده است و حتی یادآوری می کرد که مذاکره کنندگان ایرانی از جمله جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران "خائن" هستند چرا که وارد مذاکرات مستقیم با بزرگترین دشمن ایران شده اند".

 

اخبار ,  اخبار فرهنگی, برنامه خندوانه

 

ضیابری اشاره می کند که به دلیل شدیدا ایدئولوژیک بودن برنامه های صدا و سیما  بسیاری از شهروندان ایرانی به برنامه های ماهواره ای روی آورده اند. با این حال، او برنامه "خندوانه" را تنها استثنا در این میان می داند و می افزاید:"این برنامه در میان برنامه های ایرانی محبوب ترین برنامه است. "رامبد جوان" مجری و کارگردان آن که یک کمدین معروف ایرانی است می گوید که هدفش از ساخت این برنامه ترویج شادی و فرهنگ خنده در جامعه افسرده ایران بوده است.

 

او اشاره می کند که خنداوانه علاوه بر خنداندن مردم توانسته تلاش های انسان دوستانه و زیست محیطی نیز انجام دهد و در این باره می نویسد:"کارزار "قطره قطره" از بینندگان خواست تا خداقل یک قطره مصرف روزانه آب خود را کاهش دهند. هزاران نفر از ایرانیان با تشویق رامبد جوان به این کارزار پیوستند. او هم چنین با دعوت از مبتلایان به سندرم داون و ناتوانان ذهنی با طرحی انسان دوستانه اشاره می کند که انسان ها در هر شرایطی می توانند شاد باشند و این به چالیش کشیدن فرهنگ ایدئولوژیک صدا و سیما است که نماینده اقلیتی محافظه کار است".

اخبار فرهنگی - خرداد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------