آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

معاون صدا در جشنواره طنز راديو جوان:طنز جاي بي‌احترامي به قوميت‌ها نيست



اخبار ,اخبارفرهنگی,جشنواره طنز راديو

اخبارفرهنگی - معاون صدا در جشنواره طنز راديو جوان
طنز جاي بي‌احترامي به قوميت‌ها نيست

معاون صداي رسانه ملي گفت: طنز سالم جاي مسخره كردن ديگران نيست و طنزپردازان راديو بايد مفهوم «با هم بخنديم، به هم نخنديم» را محقق كنند.

چهارمين جشنواره طنز شبكه راديو جوان با موضوع «دنياي بدون دخانيات» يكشنبه شب 16 شهريورماه با حضور محمدحسين صوفي معاون صدا، مديران و برنامه‌سازان راديو جوان و با معرفي برگزيدگان اين جشنوازه طنز به كار خود پايان داد.

اجراي اين مراسم بر عهده پيمان طالبي يكي از مجريان راديو جوان بود. وي در ابتداي اين مراسم با قرات متني فكاهي و القابي همچون آن مالك باشگاه، آن مدير ماه، آن صاحب ليگ و ... از بهنام احمدپور مدير شبكه راديو جوان دعوت كرد تا روي سن بيايد.

احمدپور در ابتداي سخنانش به برنامه‌هاي اين شبكه راديويي اشاره و بيان كرد: از برنامه‌هاي مبنايي شبكه جوان در چند سال گذشته بحث تعامل مخاطب و در نظر گرفتن سهم ويژه براي شنوندگان راديو بوده است. به دنبال چنين سياستي شبكه جوان در نظر داشته است برنامه‌هاي متفاوتي طراحي كند.

وي ادامه داد: جشنواره جوانه، جشن رويش، مسابقه‌هاي طنز، مسابقه صدا آزاد و ديگر برنامه‌هاي متنوع كه در طي سال‌ كار مي‌شود هدفشان ايجاد سهم بيشتر براي مخاطب در فرآيند برنامه سازي است.

نظرسنجي‌ها مبتني بر افزايش برنامه‌هاي طنز بوده است
مدير شبكه جوان با اشاره به دستور معاون صدا و همچنين نظرسنجي‌هاي مردمي اظهار كرد: درخواست‌ها مبتني بر اين بوده است كه برنامه‌هاي طنز راديو افزايش پيدا كند بنابراين ما هم سعي كرديم برنامه‌هاي اين شبكه را در اين راستا تقويت كنيم.

وي با ارايه گزارشي از ادوار مختلف جشنواره طنز راديو اعلام كرد: در اولين دوره اين جشنواره طنز 353 شركت كننده با 649 اثر با موضوع اخلاق شهروندي، در دوره دوم 484 شركت كننده با 788 اثر در دوره سوم 531 نفر شركت كننده با 823 اثر حضور داشتند. امسال هم 531 نفر با 948 اثر در چهارمين دوره شركت داشتند. در اين دوره اجرا هم به اين جشنواره اضافه شد چون كمبودهايي در اين حوزه احساس مي‌شد.

در آيين اختتاميه چهارمين جشنواره طنز راديو هنرمندان و گويندگان اين راديو از جمله امير عضد به اجراي نمايش‌هاي راديويي پرداختند. همچنين برگزيدگان دوره قبلي اين جشنواره نيز با يك اجراي راديويي علاقمندان به راديو جوان را دعوت كردند تا آنها هم در مسابقه هاي اين جشنواره شركت كرده و از اين طريق به راديو جوان وارد شوند.

هدف راديو اين است كه مردم بخندند و ديگران را بخندانند
سپس محمد حسين صوفي معاون صداي رسانه ملي نيز به شيوه‌اي طنز روي سن دعوت شد. از جمله عباراتي كه براي وي به كار برده شد اين بود كه «نقل است كه آنقدر برنامه ريزي نمود و موسيقي شنيد تا عاقبت بخير گشت و به راديو آمد»

محمدحسين صوفي در ابتداي سخنان خود به عوامل هماهنگ كننده اين جشنواره در پشت صحنه اشاره كرد و گفت: چون شما اين دوستان را نمي بينيد من ابتدا از آنها ياد مي كنم. هميشه تعداد قابل توجهي از همكاران در كسوت تهيه كنندگي، دستيار تهيه كننده، نويسنده، ارتباطات، صدابرداري و ساير عوامل پشتيباني  در شبانه روز سعي داشته اند تا برنامه ها را به پخش برسانند اما معمولا خود آنها جزو افراد گمنام هستند.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف راديو عنوان كرد: از اهداف و وظايف راديو اين است كه مردم بخندند و ديگران را بخندانند و در عين حال از اولويت هاي برنامه سازي راديو ايجاد فضايي شاداب و شادامانه براي افزايش اميد و همچنين توليد نشاط در جامعه با ساخت برنامه هايي براي خنداندن مردم است.

طنزپردازان متوجه آثار منفي و مثبت توليدات خود باشند
معاون صدا با بيان اينكه خنديدن و خنداندن باعث طراوت وشادابي جامعه مي شود، اظهار كرد: خنده باعث اميدواري مي شود و نتيجه جامعه با انگيزه، شاداب و سرحال است. از گونه هاي برنامه سازي كه باعث خنده، طراوت و شادابي مي شود برنامه هاي طنز است. طنز يك اثر ادبي است كه با استفاده از بذله گويي، فكاهه، كمدي و ساير لطايف نقاط ضعف را مطرح مي كند و از طريق بيان شيرين و زيباي نقطه ضعف ها باعث شادي در جامعه مي شود.

صوفي با اشاره به تفاوت هاي طنز با تمسخر و تخريب بيان كرد: طنز در راديو مثل رمان و قصه است كه شروع و پايان، فراز و فرود، پيام و اثربخشي و نتيجه دارد. وظيفه طنزپرداز راديويي اين است كه متوجه اثر توليدي اش در جامعه باشد چرا كه ما در بازخورد آثار چه منفي و چه مثبت نقش داريم و بايد پاسخگوي اعمال خود باشيم.

وي با بيان اينكه هدف از توليد برنامه هاي طنز ايجاد فضاي شاد و در عين حال تنبه و توجه دادن جامعه به نقاط ضعف است، خاطرنشان كرد: طنز مي خواهد افراد را به عيوب، مفاسد و نقاط ضعف توجه دهد. از طريق برنامه طنز مي توان رذايل و فضايل اخلاقي را معرفي كرد و در جهت كاهش رذايل اخلاقي اقدام كرد و يا حتي فضايل اخلاقي را افزايش داد. از طريق اين برنامه هاي طنز مي توان به دنبال تزكيه، تهذيب، شادماني، اميدبخشي و حتي اصلاح فرد و جامعه باشيم.

معاون صداي رسانه ملي برنامه نويسي طنز را همچون چاقويي دولبه دانست و افزود: برنامه نويسي طنز مانند فردي است كه چاقوي جراحي بدست گرفته هم مي تواند قاتل شود و هم مي تواند نسبت به جراحي اقدام كرده و باعث بهبود افراد شود. بنابراين از برنامه ساز طنز انتظار مي رود به عنوان جراح مسئول و وظيفه شناس درد جامعه را بشناسد و متناسب با آن نسخه بپيچد و باعث آرامش و تسكين دردها شود.

برنامه سازان طنز به زمانه خود آگاه باشند
صوفي با اشاره به نقش سه گروه در توليد برنامه هاي طنز عنوان كرد: گروه موثر در توليد برنامه هاي طنز مخاطبان كنشگر، فعال و متقاضي هستند كه اينها صاحبان اصلي و سرمايه هاي رسانه هستند و بايد براي دريافت مطالبات خود فعال باشند و انتقاد كنند.

وي ادامه داد: گروه دوم مديران شبكه ها و گروه ها هستند كه براي تامين و توليد برنامه ها شرايط لازم، امكانات و اعتبارات را فراهم مي آورند. همچنين گروه سوم نيز برنامه سازان هستند اينها عناصر متعهد، خوش فكر و وظيفه شناس در عرصه گويندگي، نويسندگي و ساير حوزه هاي ساخت برنامه هستند كه جامعه را مي شناسند.

صوفي با اشاره به ويژگي هاي برنامه سازان راديويي در حوزه طنز عنوان كرد: اين افراد بايد نسبت به شرايط زماني و مكاني جامعه فهم و آگاهي داشته باشند، دغدغه هاي آنان را بدانند، از توقعات و مطالبات مردم شناخت داشته باشند و بدانند در حال حاضر مهمترين دغدغه مردم فراهم شدن آرامش و رفاه است. مخاطب نياز دارد كه به شادي و رضايت برسد، از دغدغه هاي او كاهش پيدا كرده و به اميد و انگيزه او اضافه شود.

با ديگران بخنديم نه اينكه به ديگران بخنديم
معاون صدا با تاكيد بر اينكه ما بايد هميشه با ديگران بخنديم نه اينكه به ديگران بخنديم، افزود: در اين صورت ما جامعه اي پويا و رشد يافته خواهيم داشت و مسير تعالي را طي خواهيم كرد. جامعه ما بيش از هر زمان ديگري به سازندگي نياز دارد و براي آنكه ما در مسير سازندگي، رشد و خود اتكايي قدم برداريم نياز به رسانه اي شاداب و سرزنده داريم.

صوفي گفت: براي رسانه هاي شاداب و سرزنده بايد عوامل برنامه ها اين ويژگي نشاط را داشته باشند بنابراين برنامه سازان بايد توجه كنند كه شادي، شادابي، طراوت و اميد را بين خودشان تقسيم كنند. اين مساله بايد همراه با توجه همكاران برنامه ساز به رعايت حريم اخلاقي، ديني و اجتماعي جامعه و احترام به مقام بزرگترها و استادان و همچنين حذف واژه هاي نامناسب دور از شان و خلاف عرف باشد.

در طنز احترام به قوميت ها و ارزش‌ها رعايت شود
وي در پايان با توصيه به برنامه سازان گفت: همچنين برنامه سازان بايد توهين نكردن به قوميت ها و ارزش ها را مد نظر قرار دهند و در عين حال احترام به ارزش ها را در برنامه هاي خود رعايت كنند كه اگر اين گونه شود شعار با هم مي خنديم محقق شده و رضايت جلب مي شود و زماني كه وجدان ما حكم كند كه برنامه اي خوب است مخاطب هم با آن هم‌ذات پنداري مي كند.

در ادامه اين مراسم محمود گلزاري معاون ساماندهي امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان روي سن آمد و با اشاره به افزايش آسيب هاي اجتماعي و پيشگيري از اين آسيب ها با كمك ورزش و ساخت برنامه هاي طنز سخن گفت.

گلزاري با اشاره به ظرفيت حوزه هاي هنري و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي عنوان كرد: جامعه ما به دليل غمزدگي تاريخي در ميان همه هنرها بيشتر از همه به طنز نياز دارد. طنز به معناي سخره و استهزاء نيست، برنامه هايي مثل «خندوانه»، «قند پهلو» و «عينك آفتابي» باعث خنداندن مردم مي شود و هر چه مردم بخندند و شاداب باشند سيستم ايمني و رواني آنها بهتر مي‌شود.

وي برنامه‌هاي هنري طنز را در نشاط جامعه موثر دانست و يادآور شد:  ما بايد از هنر استفاده كنيم. هنرمندان بايد آسيب هاي اجتماعي را از طريق عالمان بشناسند و سپس از طريق زبان طنز از بروز اين آسيب ها پيشگيري كنند.

در اين مراسم نفرات برگزيده بخش هاي مختلف جشنواره طنز شبكه راديويي جوان روي صحنه رفتند و جوايز خود رادريافت كردند كه اسامي آنها به شرح زير اعلام شد:

نفر اول بخش نويسندگي طنز: انسيه عطايي روشن
نفر دوم بخش نويسندگي طنز: رضا سليميان
نفر سوم بخش نويسندگي طنز: محدثه محبوبي
نفر اول بخش اجراي طنز: رسول رحماني
نفر دوم بخش اجراي طنز: ميلاد مصطفوي
نفر سوم بخش اجراي طنز: حميرا خسروبيگي

در اين مراسم چند كليپ از پشت صحنه اجراهاي راديو جوان و همچنين ترانه‌اي با اجراي گويندگان خود اين شبكه راديويي براي مخاطبان پخش شد.

در پايان مراسم به همه مهمانان حاضر يك سايه‌بان ماشين با آرم راديو جوان اهدا شد كه باعث تعجب بعضي از مخاطبان شد.

اخبارفرهنگی - سینماخبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------