آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

سال ۹۷ بخند، باید بخندی!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فیلم های اکران نوروز97


به گزارش بانی فیلم، با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال ۹۶ و تلقی عمومی از فصل زمستان به عنوان زمان مرده اکران، خیلی از فیلم هایی که چشم به گیشه پاییز داشتند و امیدهایی برای فروش و رکوردشکنی آنها شکل گرفته، آرام آرام نمایش عمومی خود را به تعویق می اندازند.

تعویقی که طبعاً تا اسفندماه و روزهای منتهی به بهار به طول می انجامد. در این شرایط اکران نوروز ۹۷ خود را مواجه با گزینه های متعددی می بیند که اغلب از ژانر کمدی برخاسته اند و بی تردید آرزو دارند تا رکورد «نهنگ عنبر۲» را با عبور از ۲۱ میلیارد بشکنند. فارغ از اینکه گزینه های مطرح چقدر شانس دارند تا به این خواسته خود جامه عمل بپوشانند، به نظر می‏رسد اقبال کمدی ها برای نیل به چنین مقصودی بیشتر از بقیه فیلم ها باشد. مسئله ای که گویا رفته رفته به تجمع در حال گسترش گزینه ها انجامیده و رقابت را در این عرصه تنگ‏تر می‏ کند.


اخیراً با به تعویق افتادن دو کمدی «لونه زنبور» (برزو نیک نژاد) و «آینه بغل» (منوچهر هادی) تا اکران نوروز این رقابت رقبای بیشتری را به خود می بیند. دو فیلمی که احتمالاً چراغ سبز شورای صنفی نمایش را برای کسب قطعی اکران نوروز گرفته اند و شاید با خیال راحت تری نسبت به دیگر فیلم ها، از دور نظاره گر نتیجه نهایی بنشینند. ناکامان هم باید با صبوری در انتظار اکران دوم عید باشند که البته تلاقی آن با ماه رمضان می تواند شرایط را برای آنان تا حدودی دشوار کند.

سال گذشته چه خبر بود
اواخر بهمن سال گذشته با شکل گیری گزینه های آشکار اکران نوروز ۹۶، اوضاع چندان پیچیده نبود. «گشت۲»، «ماجرای نیمروز»، «هاری»، «یک روز بخصوص»، «رگ خواب»، «سه بیگانه»، «زرد»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «فراری»، «آشوب»، «آباجان» و «کارگر ساده نیازمندیم» فهرست فیلم های متقاضی اکران نوروز ۹۶ را تشکیل داده بودند. در میان این ۱۲ اثر، حجم عمده ای حتی پتانسیل جذب تماشاگر بالا را نداشتند و برخی هم اصلاً با معیارهای نمایش نوروزی همخوان نبودند. ضمن اینکه با آغاز اکران رقیب قدری همچون «خوب بد جلف» از اواخر بهمن پارسال، چند فیلم دیگر نفس راحتی کشیدند. «گشت۲»، «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص»، «سه بیگانه» و «آباجان» ترکیبی را برای نوروز ۹۶ شکل دادند که بی تردید می شد از همان ابتدا برندگان نهایی اش را تشخیص داد و پیش بینی کرد.

سینمای خوش خنده ۹۷
گزینه های اکران نوروز ۹۷ اما اغلب کمدی های خوش استیلی هستند که در صف آرایی رو به روی یکدیگر از حیث توانمندی و ابزار رقابت، چیزی کم ندارند. برای کاستن از بار ترافیک گزینه های اکران نوروز هم احتمالاً یک یا دو فیلم از فرصت اکران اسفندماه بهره مند خواهند شد. به ویژه اینکه تجربه فروش فوق العاده فیلم هایی مثل «من سالوادور نیستم» و «خوب بد جلف» به ترتیب در دو سال اخیر، ذهنیت های منفی نسبت به کم رمقی گیشه زمستان را دست کم در ماه پایانی زدوده است.

اما به غیر از «لونه زنبور» و «آینه بغل» که به دلایلی- که یکی از آنها می تواند تلاش برای فروکش کردن موج انتقادها از اتهام فیلمسوزی باشد- اکران آنها به نوروز و آخر سال موکول شده، چند فیلم دیگر هم جایگاه خود را در لیست گزینه ها تثبیت کرده اند. «هزار پا» ساخته ابوالحسن داودی هر چند گفته می شد نیمه دوم امسال به اکران می رسد، اما با طولانی شدن فیلمبرداری و مراحل فنی، عملاً باید تا نوروز و زورآزمایی برای تصاحب اکران صبر کند. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست عوامل این فیلم آن را به جشنواره فجر ارائه خواهند کرد یا خیر. حضور رضا عطاران و جواد عزتی در این فیلم که به سبک کمدی موفق «نهنگ عنبر» زمان وقوع رویدادهایش را در دهه ۶۰ قرار داده، راه فروش بالای آن را هموار خواهد کرد.

«تگزاس» ساخته مسعود اطیابی که بنابر شواهد، الگوهای موفقیت تجاری «خوب بد جلف» و «من سالوادور نیستم» را تلفیق و دستمایه کمدی جدیدی کرده، دیگر فیلمی است که سازندگانش از اکران نوروزی آن صحبت می کنند. فیلم در مراحل پایانی فنی است و ظاهراً امیدی به آن در فجر نمی رود که حرفی از اقدام برای این مهم مطرح نشده. فیلم در سائوپوئولوی برزیل فیلمبرداری شده و حمید فرخ نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی گروه بازیگران اصلی آن را تشکیل داده اند.

«مصادره» اولین تجربه فیلمسازی مهران احمدی، با پایان فیلمبرداری اش از هفتم آذرماه جاری، وارد مراحل فنی شده و سازندگانش علاقه دارند آن را به فجر ۳۶ ارائه دهند. این کمدی بازیگران پرطرفداری مثل رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان و خود مهران احمدی را به خدمت گرفت که هر یک برای سینماروها جذابیت هایی دارند.

«خرگیوش» کمدی از قافله اکران بازمانده بعد از یک سال و نیم هنوز نتوانسته روی پرده رود. این فیلم به تازگی پروانه نمایش گرفته و باید دید تا نوروز صبر می کند یا بزودی روی پرده خواهد رفت. بابک حمیدیان، سیامک انصاری و جواد عزتی سه بازیگر اصلی فیلم هستند، ولی از جزئیات قصه اطلاعاتی منتشر نشده است.

کمدی های دیگر مثل «ما خیلی باحالیم» (بهمن گودرزی)، «گرگ بازی» (عباس نظام دوست)، «دم سرخ ها» (آرش معیریان)، «همه چی عادیه» (محسن دامادی)، «من دیوانه نیستم» (علیرضا امینی) و… هم هستند که سازندگان آنها بدشان نمی آید شانس خود را برای اکران نوروز بیازمایند. از میان درام های جدی هم فیلم های «پرواز به شام» (ابراهیم حاتمی کیا)، «دل دیوانه» (بهمن فرمان آرا)، «بمب» (پیمان معادی)، «آنسوی ابرها» (مجید مجیدی)، «خوک» (مانی حقیقی) و… نیز از جمله مهمترین فیلم هایی هستند که می توانند برای اکران نوروز ۹۷ نام خود را با اقتدار مطرح کنند.

از سویی نباید فراموش کرد نتایج جشنواره فیلم فجر ۳۶ هم تأثیر زیادی روی نحوه چینش اکران نوروز ۹۷ دارد تا جایزه بگیرها در هر ژانری، در مقابل کمدی های محبوب صف آرایی کنند. گرچه طبق آنچه اکران این چند سال اخیر ثابت کرده، باید گیشه اغلب کمدی ها را در قیاس با بقیه، تضمین شده و مطمئن ارزیابی کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------