آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

آقای سرافراز! استعفا کمترین جبران این توهین است



اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سرافراز

فرزاد حسنی که پس از حواشی بسیار به تازگی با برنامه‌ای به نام «اکسیر» به صدا و سیما بازگشته، این بار در رفتاری به شدت توهین آمیز و غیرانسانی، با استفاده از الفاظی که به هیچ وجه شایسته خطاب قرار دادن یک انسان نیست، سعی در به رخ کشیدن نبوغ (!) خود کرد.

 فرزاد حسنی که پس از حواشی بسیار به تازگی با برنامه‌ای به نام «اکسیر» به صدا و سیما بازگشته، این بار در رفتاری به شدت توهین آمیز و غیرانسانی، با استفاده از الفاظی که به هیچ وجه شایسته خطاب قرار دادن یک انسان نیست، سعی در به رخ کشیدن نبوغ (!) خود کرد.

حسنی پنج شنبه شب گذشته در این برنامه با رفتاری تحقیرآمیز با یکی از شرکت کنندگان این برنامه، وی را در مقابل حضار و دوربین‌های این برنامه، به شدت به سخره گرفت؛ رفتاری که موجب واکنش‌های بسیار در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور شد.

این رفتار حسنی موجب خشم بسیاری از شهروندان و مخاطبان رسانه به اصطلاح ملی شد، اما نباید فراموش کرد که در کنار این انتقادات، باید نقبی به مدیریت این رسانه و پیشینه فرزاد حسنی زد.

۱. فرزاد حسنی پس از تمام حواشی و مسائلی که درگیر آن‌ها بوده و همواره نام او با یک متمم منفی بر سر زبان‌ها افتاده، این بار پس از ممنوع التصویری، نقش کلیدی برنامه‌ای را در دست می‌گیرد که متاسفانه با توجه به قالب این برنامه، عرصه برای جولان‌های ضداخلاقی و توهین آمیز وی باز است.

۲. برنامه‌ای که حسنی در قالب آن یک شهروند را به سخره می‌گیرد و در ادامه روند رسانه به اصطلاح ملی، به شعور مخاطبان توهین می‌کند، برنامه زنده نیست؛ این بدان معنا است که این برنامه با درنظر گرفتن هر یک از معیارهای رایج، باید در بازبینی و ممیزی با مشکل روبرو می‌شد. با این تفاسیر، حال آنکه در فرآیند عبور این برنامه از مرحله دشوار بازبینی و گذر کردن آن از ممیزی برای پخش، چه عواملی دخیل بوده، تنها آقایان سرافراز و معاونانش در سازمان صدا و سیما باید پاسخگو باشند.

۳. بحث ممیزی در رسانه به اصطلاح ملی، بحث بسیار گسترده و البته عریض و طویلی است؛ این سازمان که حتی برای حضور شهروندان به عنوان حضار در برنامه «خندوانه»، شرایط سفت و سخت پوششی لحاظ کرده، چگونه می‌تواند به سخره گرفتن یک شهروند را نادیده بگیرد و حتی از توهین به شهروندان به عنوان ابزاری برای خنداندن و جذب مخاطب استفاده کند؟ سوال دیگر آن است که آیا ممیزی تنها شامل مصادیق نوع پوشش و رفتار خلاف عرف در سریال‌ها و فیلم‌های غیروطنی می‌شود؟ آیا معیاری برای سنجش رفتار توهین آمیز مجریان داخلی تعریف نشده یا اینکه بالعکس، این رفتار از سوی آنان موجب جلب رضایت مدیران سازمان می‌شود؟

۴. رسانه به اصطلاح  ملی به اعتراف خود این رسانه با کاهش مخاطب مواجه است و دنبال کاهش شدید مخاطب به دلایل مختلف، مدتی است که رو به مسابقات و برنامه‌هایی در قالب Talk Show در شبکه‌های غربی آورده که البته اغلب آن‌ها در بهترین حالت تنها یک کپی هستند؛ یک کپی ضعیف از برنامه‌هایی که به خودی خود رنگ و بوی زرد دارند. با این حال نکته‌ای که حتی به ذهن مدیران و برنامه سازان سازمان صدا و سیما خطور نکرده، آن است که نمونه‌های غربی این برنامه‌ها برای مخاطبینی با فرهنگ و پیشینه ذهنی غربی تولید و پخش می‌شوند. در این برهه زمانی که کار‌شناسان رسانه درباره تاثیرات منفی سریال‌های شبکه‌های فارسی زبان هشدار می‌دهند، رسانه میلی نیز چاقوی خودزنی در دست گرفته و به همراه شبکه‌های فارسی زبان کمر به تهاجم به فرهنگ اصیل بسته است.

۵. از مدت‌ها پیش و با تشدید عدم استقبال مخاطبان از برنامه‌های صدا و سیما، مدیران ارشد رسانه به اصطلاح ملی طی برنامه ریزی‌های بسیار در صدد برآمدند که به هر نحو ممکن در مقابل رقبای فرنگی خود زانو نزنند. به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید مدیران سازمان تنها به پخش چندباره سریال‌ها و فیلم‌های کهنه و نخ نما محدود نشده و نبوغ برنامه سازان رسانه میلی تا توهین به شعور مخاطب در قالب برنامه‌های Talk Show نیز پیش رفته، غافل از آنکه این روند دستاوردی جز از کف رفتن همین مخاطبان اندک ندارد.

با وجود تمام این مشکلات و موارد در رسانه به اصطلاح ملی، نباید از رفتار توهین آمیز فرزاد حسنی غافل ماند و نباید اجازه داد چنین رفتاری به دست فراموشی سپرده شود. بازتاب این رفتار در فضای مجازی، منجر به شکل گیری کمپین‌های بسیاری شده و انتقادات سرسخت شهروندان را به همراه داشته است؛ نکته‌ای که باید برای به نتیجه رسیدن آن، هدفمند دنبال شود.

نباید فراموش کرد که فارغ از سایر سوءمدیریت‌های رسانه به اصطلاح ملی، همین رفتار توهین آمیز حسنی، به تنهایی شاهد کافی و وافی برای استعفای سرافراز از راس مدیریت سازمان صدا و سیما است. با این وجود احتمال استعفای وی بسیار کم است، چه وی اگر قصد استعفا داشت، بسیار زود‌تر از این‌ها و به دنبال سایر اشتباهات باید از سمت خود استعفا می‌داد. اینک کمترین خواسته برای جبران این توهین‌ها، فشار جامعه برای استعفا و در غیر این صورت، برکناری آقایان سرافراز و فرزاد حسنی است.

 

اخبار فرهنگی و هنری - رویداد۲۴

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------