پیش‌بینی اتفاق‌های تجاری سال 95 / تجارت ایران چه شکلی می‌شود؟



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,اقتصادی

رئیس سازمان توسعه تجارت پیش‌بینی خود از وضعیت تجارت و تغییرات تجاری در سال آینده را بیان کرد.

ولی‌الله افخمی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره تغییرات تجاری که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود بیان کرد: استنباط من این است که در حوزه تجارت خارجی، مهم‌ترین اتفاقی که خواهد افتاد، و در شرف انجام است، بحث به اصطلاح برجام و لغو تحریم‌های بانکی است. البته، این لغو تحریم‌ها، اعلام شده اما به تدریج اجرای آن در حال انجام شدن است.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف، باید مراتب را به بانک‌های عامل ابلاغ کنند و بلامانع بودن دادوستد با ایران و نقل ‌و انتقال پول و صدور ضمانتنامه و فعالیت‌های دیگر بانکی، به روال متعارف خودش مشابه قبل از تحریم عملیاتی شود. این اقدام در بخش خارجی باعث خواهد شد که هم اطمینان از دریافت‌ها و پرداخت‌ها به مراتب افزایش پیدا کند و هم هزینه نقل ‌و انتقال پول کاهش پیدا کند و انجام ضمانتنامه‌های بانکی برای فعالیت‌های مختلفی که در حوزه تجارت و خدمات صورت می‌گیرد، کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد:در نتیجه بازار رقابتی‌تری برای ایرانی‌ها فراهم می‌شود. من تصور می‌کنم این مسائل مهم‌ترین اتفاقی خواهد بود که در سال آینده خواهد افتاد.

افخمی ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی هم تسهیل فضای کسب و کار و برداشته شدن موانع که در یک فرآیند مستمر از جانب دستگاه‌های اجرایی صورت می‌پذیرد، نقش موثری را ایفا خواهد کرد که هم کاهش هزینه‌ها را در نقل و انتقالات داشته باشیم و هم کاهش قیمت تولید اتفاق بیفتد و تامین مالی را برای فعالان عرصه تولید داشته باشیم. حالا ممکن است که بر اساس اتخاذ سیاست‌های انبساطی‌تر بانکی و عملی شدن موضوع خروج از رکود این فعالیت‌ها صورت بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نهایت مطرح کرد: من مجموعاً خیلی خوش‌بین هستم به اینکه در سال 95 شرایط برای تجارت خارجی کشور به مراتب بهتر از سال 94 است.

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------