اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تاثیر نور مصنوعی در ابتلا به سرطان پستان



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی ,نور مصنوعی

یک مطالعه طولانی مدت نشان می‌دهد زنانی که اغلب در معرض نور مصنوعی قرار دارند، خطر بالایی را برای ابتلا به سرطان پستان تجربه می‌کنند. ارتباط میان نوردهی مصنوعی و خطر سرطان پستان در بعضی از زنان بیش از دیگران مشهود بود، به ویژه در میان زنان یائسه که سابقه سیگار کشیدن دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، یک مطالعه طولانی مدت توسط گروهی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد زنانی که در طول شب بیشتر در معرض نور مصنوعی هستند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می‌یابد. روشنایی مصنوعی شامل چراغ‌های خیابانی، علائم تجاری و دیگر روشنایی‌های شبانه در اطراف خانه‌های ما است.

 

در واقع آنها دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان تحت چنین شرایطی بیش از 14 درصد است. به خصوص زنانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای سطح بالایی از روشنایی فضای باز در شب است، مستعدتر هستند.

 

سرطان پستان یا سرطان سینه(Breast Cancer) به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود.

 

زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است. اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند اما احتمال آن در زنان ببیش از صد برابر است.

 

سایر علائم سرطان پستان می‌تواند یک توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودی پوست، ترشح مایع از نوک سینه یا پوسته شدن قسمتی از سینه باشد.

 

در افرادی که بیماری در اندام‌های دیگر آنها گسترش پیدا کرده باشد، این علائم می‌توانند درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس، یا یرقان باشند.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان عبارتند از: مرض چاقی، عدم تمرین فیزیکی، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی، پرتوهای یونی، اولین قاعدگی در سنین پایین و دیر بچه‌دار شدن یا بچه‌دار نشدن.

 

اگرچه قبلا مطالعات مشابهی انجام شده است، اما شاید این پژوهش یکی از جامع‌ترین آنهاست که ارتباط بین نور مصنوعی و خطر سرطان پستان را بررسی می‌کند.

 

تحقیقات ارتباط میان قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی و سرطان پستان را بررسی می‌کند.

 

در واقع، محققان داده‌های مربوط به نزدیک به 110 هزار زن را بین سالهای 1989 تا 2013 مطالعه کردند. آنها همچنین تصاویر ماهواره‌ای شبانه از زمین را به ویژه در مناطق مسکونی هر یک از شرکت کنندگان مورد مطالعه قرار دادند.

 

همچنین وضعیت اجتماعی، اقتصادی و بهداشت و سلامتی هر شرکت کننده و نیز کار شبانه، در مطالعه مورد توجه قرار گرفت.

 

همانطور که در بالا ذکر شد، خطر ابتلا به سرطان پستان برای زنان با قرارگیری در معرض نور مصنوعی در فضای باز 14 درصد نسبت به زنانی که کمتر در معرض این نورها قرار دارند، بیشتر است.

 

در میان شرکت کنندگان، 3549 مورد ابتلا به سرطان پستان ثبت شد.

 

جالب توجه است که این پیوند در میان زنان پیش از یائسگی دیده شد که سیگاری‌های گذشته یا حال بودند.

 

یک ارتباط قوی نیز میان ابتلا به سرطان پستان و زنانی که شیفت شب کار می‌کردند، نشان می‌دهد که شاید ترکیب نور مصنوعی با کار شبانه باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود.

 

این اولین مطالعه‌ای نیست که رابطه بین قرارگیری در معرض نور مصنوعی و سرطان پستان را بررسی می‌کند. همانند مطالعات قبلی، محققان معتقدند که نوردهی حتی در ساعات شبانه، اختلال هورمون را ایجاد کند.

 

"پیتر جیمز" استاد دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: تحقیقات روزافزون در مورد نور در شب و سرطان پستان بر اساس داده‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول ساعات شب ترشح شبانه ملاتونین را مختل می‌کند و موجب اختلال در الگوهای شبانه روزی می‌گردد.

 

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط یک غده کوچک در مغز ترشح می‌شود، همچنین می‌تواند در مواد غذایی و مکمل‌های مختلف یافت شود. این یک هورمون است که به طور خاص مسئول به خواب رفتن و بیدار شدن است که به نوبه خود بر چرخه و روند سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد.

 

مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی در بازار وجود دارد، هرچند ارزش تغذیه‌ای شناخته‌شده‌ای ندارد.

 

محققان معتقدند که توضیح احتمالی اثرات ملاتونین بر خطر ابتلا به سرطان، این است که اختلال در الگوهای معمول روزانه، منجر به تقسیم غیرطبیعی سلول می‌شود.

 

جالب توجه است که اثرات مضر نور مصنوعی نه تنها بر انسان تاثیر می‌گذارد، بلکه در آزمایش‌های قبلی، در موش‌هایی که تحت چرخه‌های نور معکوس قرار گرفته بودند، تومورهای پستان بیشتری مشاهده شد.

 

علاوه بر این، مطالعه اخیر نیز نشان داد که بهره‌وری زنبورها در مناطق تحت تاثیر نور مصنوعی به طور قابل توجهی تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد.

 

به دلیل این نتایج، محققان بر این باورند که مطالعات بیشتر برای کشف اثرات نورپردازی مصنوعی ضروری است. همچنین ممکن است اثرات منفی آن فقط به زنان منحصر نباشد. به خصوص از آنجایی که مطالعات قبلی ارتباط با انواع دیگر سرطان مانند سرطان پروستات را نشان داده‌اند.

 

این پژوهش در مجله "Environmental Health Perspectives" منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------