اقدامات اورژانسی پس از زمین خوردن در برف



  اخبار  پزشکی ,خبرهای  پزشکی , اورژانس

 

نخستین برف سنگین در پایتخت اگرچه با شادی شهروندان همراه بود، اما اختلال در خدمات‌رسانی و فعالیت‌های روزمره را به دنبال داشت. برف، باز هم مدیران شهری را غافلگیر کرد. بارش برف در تهران از شنبه شب آغاز شده است. بعد از چند سال این نخستین باری است که تهران شاهد بارش سنگین برف زمستانی است.

 

اداره کل هواشناسی تهران از روزهای قبل بارش برف سنگین را پیش‌بینی کرده و از روز پنجشنبه نیز با صدور اخطاریه هشدارهای لازم را داده است. با این حال آمادگی لازم برای مواجهه با یک روز برفی وجود نداشته که این مساله اعتراض شهروندان را در پی داشته است. مناطق شمالی تهران بیشترین بارش برف را شاهد بوده است. از دو شب گذشته تردد در این بخش از شهر با اختلال رو به رو بوده طوری که ترافیک سنگین و لغزندگی خیابان‌ها موجب شده است برخی شهروندان شب را تا صبح در خودروهای شخصی به صبح برسانند.

 

مدیران شهری و درس مدیریت

روز گذشته یک استاد دانشگاه نیز با انتقاد از نحوه خدمات‌رسانی شهرداری گفته است: گویا مسئولان شهرداری هیچ‌انتظار نداشتند چنین برفی بیاید، هیچ‌تمهیدی برای مدیریت بارش برف شب تا صبح وجود نداشت، بارش برف در منطقه‌های مختلف شهری یکسان نبود؛ حتی اهالی برخی منطقه‌ها نرمی برف را زیر پای خود احساس نکردند؛ اما بی‌گمان، در محله‌های نزدیک کوه، انتظار این بود که شهرداری مراقب راه‌‌ها و مسیرها باشد، اما زهی خیال باطل. الهام باقری اظهار کرد: سانحه‌های رانندگی، از شب آغاز شد، خودرو‌ها بر اثر سرخوردگی و لغزندگی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر، انگار در گردنه کویین جاده قزوین - رشت دهه‌ 70 گیر افتاده‌اند، در کوی فراز، بسیاری شهروندان شب را در درون ماشین به صبح رساندند که نه شهرداری پاسخ‌گو بود، نه پلیس. او تصریح کرد: هیچ‌کمیته بحرانی نتوانست شادی مردم را با خرمی و آرامش به صبح برساند، معلوم نیست مسئولان شهری از شب شنبه تا صبح یکشنبه چه کردند. در خواب ناز بودند؟ یا آنان نیز در برف خیابان‌ها نه راه پس داشتند، نه راه پیش؟ در وضعیتی که هر لحظه امکان داشت و دارد بنزین ماشینشان تمام شود و در سرما بمانند و بماند گرسنگی و نیازهای دیگر طبیعی‌شان. به گزارش ایرنا، باقری عنوان کرد: این اتفاقات ‌همه در شهر تهران، پایتخت ایران رخ داده نه در یک روستای دوردست مرزی و تنها یک پرسش باقی می‌ماند: مدیران شهری آیا درس مدیریت خوانده‌اند؟

 

پیشگیری و درمان اورژانسی شکستگی در روز‌های برفی

روز گذشته یک جراح استخوان و مفاصل در مورد اقدامات اولیه در هنگام شکستگی ناشی از لیز خوردن در برف توضیحاتی داد. حمید پدرام با اشاره به افزایش احتمال آسیب دیدگی بر اثر لغزندگی ناشی از بارش برف بیان کرد: لغزندگی معابر ناشی از بارش برف می‌تواند صدماتی را به دنبال داشته باشد، افراد جوان به دلیل استحکام و توان بدنی بیشتر در صورتی که دچار لیز خوردگی شوند کمتر آسیب می‌بینند، اما در سنین بالاتر امکان شکستگی‌های خطرناک مانند شکستگی لگن و مچ دست و پا وجود دارد.

 

 کفش مناسب بپوشید تا آسیب نبینید

این فوق تخصص جراحی زانو پیشگیری را مهم‌ترین راه اقدام برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بر اثر سرخوردگی ناشی از برف دانست و بیان کرد: در صورتی که افراد قصد دارند، پای پیاده در معابر سطح شهر تردد کنند، به منظور پیشگیری از لیز خوردگی و مصدومیت‌هایی مانند شکستگی و دررفتگی استخوان حتما از کفش مناسب استفاده کنند، افزون بر این برخی اقدامات چون برف‌روبی و نمک‌پاشی از سوی نهادهای مسئول مانند شهرداری در پیشگیری از بروز حوادث کمک‌کننده خواهد بود. او خاطرنشان کرد: هنگام آسیب‌دیدگی‌هایی چون دررفتگی یا شکستگی استخوان بر اثر سرخوردگی در برف، نخستین اقدام حفظ خونسردی است، در اغلب این قبیل آسیب‌دیدگی 99‌درصد افراد هوشیار هستند و می‌توانند اقدامات اولیه مانند آتل‌بندی را تا زمان رسیدن به مراکز درمانی انجام دهند.

 

 اقدامات اورژانسی در شکستگی ناشی از برف

پدرام به اقدامات اولیه در صورت آسیب‌دیدگی استخوان و مفاصل بر اثر لیز خوردگی ناشی از برف اشاره و عنوان کرد: در صورتی که هنگام تردد، فردی دچار لیزخوردگی و آسیب در استخوان یا مفاصل شود، نخستین اقدام این است که قسمت آسیب دیده را بی حرکت کرد و آتل‌بندی را انجام داد که برای این کار می‌توان حتی از یک تکه چوب استفاده کرد. این جراح ارتوپدی تصریح کرد: افراد تا زمان مراجعه به مراکز درمانی اغلب در منزل یا محیط بسته قرار می‌گیرند، اگرچه هوا سرد است، اما توصیه می‌کنیم در صورت آسیب‌دیدگی استخوان مانند شکستگی و دررفتگی روی محل آسیب‌دیده کیسه یخ قرار داده شود تا ورم و صدمات عروقی کمتر باشد و کبودی‌ها کاهش پیدا کند.

 

 دستکاری شکستگی ممنوع!

 پدرام با تاکید بر اینکه از دست کاری محل آسیب‌دیدگی باید جلوگیری شود، ادامه داد: برخی افراد در مواردی چون دررفتگی، دست به اقداماتی می‌زنند که این اقدامات خطرآفرین است و این امکان وجود دارد که آسیب جدی به عضو صدمه‌دیده وارد شود. این جراح ارتوپدی خاطرنشان کرد: هرچه شدت مصدومیت بیشتر باشد، انجام اقدامات اولیه و اورژانسی بیشتر حائز اهمیت است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پدرام یادآور شد: آتل‌بندی و استفاده از مسکن برای کاهش درد در آسیب‌های چون شکستگی ناشی از لیز خوردن در برف و تا زمان رسیدن به مراکز درمانی و انجام اقدامات لازم از سوی پزشک کمک‌کننده خواهد بود.

 

چگونگی جلوگیری از شکستگی پا و لیزخوردن

چطور در فصل یخ و برف از شکستگی پا و لیز خوردن جلوگیری کنید؟ سرما و خشکی هوا در زمستان سبب می‌شود استخوان‌ها بیشتر در معرض آسیب‌های احتمالی قرار گیرند. شکستگی و سرمازدگی استخوان از شایع‌ترین عارضه‌های ناشی از سرمای هواست. بیماران مبتلا به رماتیسم، پوکی استخوان و سایر عارضه‌های مفصلی و استخوانی بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از سرما قرار دارند. پیچ خوردگی مچ پا و شکستن استخوان‌های لگن، زانو، پاشنه و انگشتان پا از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که به ویژه سالمندان با آن روبه‌رو می‌شوند.

 

متخصصان ارتوپد توصیه می‌کنند که در زمستان از کفش‌های پاشنه بلند یا ته صاف استفاده نشود و بهترین گزینه چکمه‌های پاشنه کوتاه با کفی مناسب و طبی است. استفاده از کفش عایق در مقابل آب و کفشی که پا را در مقابل سرما و عوامل خارجی محافظت کند، نقش موثری در جلوگیری از آسیب‌های عصبی، به ویژه در بیماران دیابتی مبتلا به نوروپاتی دارد. حدود ۷۰‌درصد از مبتلایان به دیابت، از نوروپاتی دیابتی رنج می‌برند. این عارضه سبب تخریب سلول‌های عصبی به ویژه در دست و پا می‌شود.

 

نوروپاتی، احساس درد را در بیمار تغییر می‌دهد و باعث می‌شود بیمار متوجه ضربه و آسیب به ناحیه پا نشود. همین امر به مرور سبب کبودی و زخم شدن پا و در نهایت قطع عضو می‌شود. سرمازدگی نیز منجر به درد، سوزش، خارش و ایجاد تکه‌های قرمز رنگ روی پا می‌شود. گرم نگه داشتن پا راهکار مناسبی برای جلوگیری از سرمازدگی است. ماساژ پا در آب ولرم نیز برای درمان سرمازدگی توصیه شده است. همچنین پوشیدن جوراب‌های نخی و مرغوب از عرق کردن پا و ایجاد قارچ جلوگیری می‌کند. به گزارش تک پارس، در صورت بروز هرگونه مشکل از قبیل پیچ خوردن پا، شکستگی استخوان یا رگ به رگ شدن پا مراجعه به پزشک ضروری است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------