ارتش روباتیک گوگل، جهان را تسخیر می‏‏‎کند



اخبار,اخبار علمی ,ارتش روباتیک گوگل

 

اخبار علمی - ارتش روباتیک گوگل، جهان را تسخیر می‏‏‎کند

آذرماه گذشته انتشار خبر خریداری 8 شرکت روباتیک توسط گوگل، کارشناسان را شگفت‎‏زده کرد. از قرار معلوم، گوگل می‏‏‎خواهد به زبان ساده، روباتیک دنیا را تسخیر کند.

با نگاهی به گذشته، ظهور گوگل به عنوان یک نیروگاه روباتیک، به نظر واضح، آشکار و اجتناب ناپذیر است. نخست خبر استخدام پراکنده متخصصین روباتیک و رها کردن خودروهای بدون راننده در ترافیک خیابان‌ها منتشر شد. سپس گزارش شد که این غول جستجو، دو روبات انسان مانند HUBO را از دانشگاه کیست کره جنوبی خریده است.

 

ولی در ماه دسامبر / آذر و با فاش شدن این که گوگل 8 شرکت روباتیک را خریداری کرده است (از جمله بوستون داینامیکز، سازنده روبات‌های BigDog، WildCat و مجموعه کاملی از روبات‌های دیگر مورد علاقه پنتاگون)، یک چیز مشخص شد: گوگل می‌خواهد روبات بسازد.

گوگل تا چند وقت پیش اشتهای سیری‎ناپذیری برای کار با داده‌ها داشت و تمام تلاش خود را به بخش نرم‎افزاری معطوف کرده بود، اما با خریدن موتورولا نشان داد که به بازار سخت‎افزار هم نیم‏‎نگاهی دارد؛ هرچند که این اقدام گوگل در ورود به بخش سخت‏‎افزار با استقبال کارشناسان روبرو نشد.

 

اما واکنش متخصصان روباتیک به خریداری 8 شرکت روباتیک توسط گوگل به شدت مثبت بوده است. مت منسون، رئیس موسسه روباتیک دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید: «البته این بخشی از شغل ما است که در هر فرصتی به همه بگوییم که به عقیده ما روباتیک چقدر خوب است. ولی این گونه‌ای از تعهد است که فراتر از هر نوع سخنوری و خطابه است».

برایان گرکی، مدیر عامل بنیاد اوپن سورس روباتیکز (OSRF)، خریدهای گوگل را از مرتبه صدها میلیون دلار تخمین می‌زند و معتقد است با این کار می‎شود سرمایه گذاران را به سوی دیگر شرکت‌های نوپای روباتیک جذب کرد. دنیس هونگ، که آزمایشگاه روباتیکس و فرایندها را در دانشگاه کالیفرنیا در لس‎آنجلس (یو‌.سی‌.ال‌.ای) اداره می‌کند، می‌گوید:‌ «در سال 2014، بالاخره اوضاع دارد عوض می‌شود. این حقیقت که گوگل این شرکت‌ها را خریداری کرد، نشان می‌دهد که بالاخره زمان شروع واقعی تجارت روباتیک فرا رسیده است».

ولی گرکی همانقدر که مجذوب ورود گوگل به بازی شده، جنبه منفی داشتن برخی از بزرگ‌ترین مغزهای روباتیک در یک جا را گوشزد می‌کند: «ناپدید شدن به شیوه کلاسیک در مجموعه گوگل. آنها یقینا در سکوت و پنهانکاری کار می‌کنند. احتمالا این راه درست تولید یک محصول است، ولی از دید حوزه روباتیک، ما برخی چیزها را از دست می‌دهیم».

چه گوگل درها را ببندد یا تصمیم گیرد که جامعه پژوهشی را هم بازی دهد، با توجه به نیروی انسانی و ماشین‌هایی که به تازگی خریداری کرده، می‌توان حدس زد که مواردی که در زیر فهرست شده‌اند، چیزهایی هستند که گوگل در آینده روی آنها کار خواهد کرد:

Industrial Perception Inc
روبات قابل توجه: روبات دسته بندی صنعتی
قدرت: دید ماشینی. در یک برنامه نمایشی، یکی از روبات‌های صنعتی توانست با سرعت بسیار بالایی از میان انبوه جعبه‌ها، جعبه‌های درست را انتخاب و جدا کند، آن هم تنها با تکیه بر دوربین‌های استریوی ساده برای انتخاب جعبه درست و جدا کردن آن.


آینده: به رغم این که یک روبات تولید صنعتی گوگل، کاربرد آشکاری برای این فناوری به نظر می‌رسد، دید ماشینی را می‌توان تقریبا در هر خانواده‌ای از روبات‌ها به کار برد، از پهپادهای هوایی گرفته تا نیروهای واکنش سریع دوپایی که پنتاگون به دنبال آنها است.

Autofuses
روبات قابل توجه: ندارد
قدرت: بازاریابی روبات بنیان. به عنوان خواهر خوانده شرکت بوت اند دالی، آتوفیوزز با روبات‌ها کار می‌کند تا تبلیغات به لحاظ فنی پیچیده و از نظر بصری چشم‌نواز تولید کند.


آینده: هیچ یک از متخصصان روباتیکی که با آنها مصاحبه شده، نمی‌خواستند نقش یک شرکت تولید کننده محصولات ویدیویی را در آزمایشگاه جدید روباتیک گوگل ارزیابی کنند. این شرکت در سال 2011 با گوگل کار کرد و یک فیلم تبلیغاتی ساخت که در آن روبات‌های صنعتی در حال کار با یک موبایل هوشمند نکسوس بودند. هر وقت که اولین روبات‌های گوگل آماده شوند، احتمالا آتوفیوزز سازنده فیلم‌های معارفه آنها خواهد بود.

Bot & Dolly
روبات قابل توجه: IRIS
قدرت: کنترل حرکت. پلتفورم روباتیک آیریس در تهیه فیلم جاذبه به کار گرفته شد، و به دقت چهار دوربین مجزا را برای خلق توهم بی‌وزنی حرکت می‌داد.


آینده: تجربه شرکت در فیلم‌های سینمایی و تبلیغاتی احتمالا برای رد گم کردن است. دارایی واقعی بات اند دالی، توانایی آن در آوردن سطوح تازه‌ای از کنترل الگوریتمی به روبات‌های صنعتی موجود است.

Meka Robotics
روبات قابل توجه: M1 Mobile Manipulator
قدرت: سری اکچویتورهای انعطاف پذیر. روبات‌های مکا نقطه قوت خاصی ندارند، ولی اکچویتورهای آنها (که حاوی یک فنر بین موتور و مفصل هستند) می‌توانند نیرو را بهتر کنترل کنند.


آینده: به رغم تولید طیف گسترده‌ای از سیستم‌های روباتیک، منجمله یک سر بیان کننده احساسات برای روبات‌های انسان نما، تخصص مکا در بازوها و دست‌های ماشینی است. گرکی می‌گوید: «آنها می‌دانند چگونه چیزی بسازند که مفید باشد، ولی در عین حال بتواند در حضور انسان‌ها هم بطور ایمن و بدون ایجاد خطر کار کند»

Boston Dynamics
روبات قابل توجه: اتلس، LS3
قدرت: موتورهای هیدرولیک. تقریبا تمام روبات‌های بوستون داینامیکز دو چیز مشترک دارند: پا دارند و نیروگاه هستند. حرکت بسیار پایدار روبات‌ها و قدرت آنها (مانند پرتاب بارهای سنگین) نشان از پیشرفت شرکت در تحریک هیدرولیک دارد.


آینده: شاه ماهی مایملک روباتیک گوگل، بزرگ‌ترین سرنخ از شکل روبات‌های آینده گوگل است. ملونی وایز، مدیر عامل آنبوندد روباتیکز، می‌گوید: «حدس می‌زنم که روبات خودکار راه رونده باشد». به نظر می رسد که دیگر کارشناسان هم چنین نظری داشته باشند؛ نمی‌شود شرکتی را بخرید که مهم‌ترین تخصص آن حرکت با پا باشد، ولی نخواهید روباتی بسازید که از این قابلیت استفاده کند.

Holomni
روبات قابل توجه: ندارد
قدرت: چرخ‌های همه جهته. به رغم این که به نظر نمی‌رسد هولومنی هیچ محصولی را عرضه کرده باشد، تعریف شرکت از خودش این است: «خالقان چرخ‌های با فناوری پیشرفته برای حرکت در همه جهات».


آینده: به نظر می‌رسد که گوگل می‌خواهد پایه‌هایش را پوشش دهد. حال این که این اقدام به معنای این باشد که می‌خواهد چیزی شبیه به UBR-1 آنبوندد روباتیکز بسازد یا این که صرفا قرار است به مدل‌های پا دارش، یک حالت دیگر حرکت هم اضافه کند، چیزی است که هنوز کسی نمی‌داند.

Schaft Inc
روبات قابل توجه: S-One
قدرت: اکچویتورهای برقی خنک شونده با مایعات. اکچویتورهای خازنی شفت معادل الکتریکی موتورهای توربوشارژر هستند، که نیروی عظیمی را به محض درخواست تامین می‌کنند. آنها اولین بار در سال گذشته، نیروی پیشرانه روبات انسان نمای S-One را در مسابقات چالش روباتیک دارپا تامین کردند.


آینده: به نظر می‌رسد که اکچویتورهای هیولاوش شفت با هیدرولیک‌های فربه بوستون داینامیکز همپوشانی داشته باشند، که احتمالا دلیل اصلی خرید شرکت هم همین است. هونگ می‌گوید: «به نظر می‌رسد که آنها می‌خواهند دستی بر هر نوع از فناوری ممکن داشته باشند». از اکچویتورهای الاستیک گرفته تا هیولاهای باطری‌خور یا بنزینی، گوگل اکنون طیف کاملی از انتخاب‌های ممکن برای به حرکت در آوردن روبات‌هایش را دارد.

RedWood Robotics
روبات قابل توجه: ندارد
قدرت: بازوهای روباتیک ساده کم هزینه. ردوود روباتیکز که در سال 2012 شکل گرفت،هدف خود را تامبن بازوهای روباتیک اعلام کرد، ولی هیچ مدل خاصی را تا کنون به نمایش نگذاشته است.


آینده: آغاز کار ردوود به صورت یک سرمایه گذاری مشترک بین مکا روباتیکز، اس‌آر‌آی اینترنشنال و ویلو گریج بود، در نتیجه به نظر می‌رسد که مکا و ردوود منابع را به سوی تولید سیستم‌های تحریک روباتی روانه کنند که توان کمی داشته باشد، ولی از ایمنی بالایی برخوردار باشد.

اخبار علمی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------