بی.ام.و i3، سبزترین خودروی جهان



خودروی الکتریکی, سازگار با محیط زیست, فناوری سبز


سازگاری با محیط‌زیست از خط تولید i3 آغاز می‌شود. انرژی مصرفی برای تولید آن باد است، تا 70درصد مصرف آب کمتر شده و 10درصد کربن مصرفی در بدنه بازیافتی است.

بی.ام.و i3 که اولین‌بار سال 2011/1390 و در کنار کوپه i8 رونمایی شد، نتوانست به اندازه رقیب خود توجه رسانه‌ها و پس از آن هالیوود را به خود جلب کند؛ اما مهندسان آلمانی طی دو سال گذشته تلاش کرده‌اند از این کانسپت اولین خودروی تمام‌الکتریکی بی.ام.و را تولید کنند که الکتریکی بودن تنها بخش کوچکی از سازگاری آن با محیط‌زیست است.

 

خودروی الکتریکی, سازگار با محیط زیست, فناوری سبز

 

بی.ام.و i3 یک خودروی تمام‌الکتریکی درون‌شهری برای چهار سرنشین است. این خودرو که از فناوری eDrive بی.ام.و بهره می‌برد، می‌تواند با هر بار شارژ کامل بین 130 تا 160 کیلومتر حرکت کند و هر دو یا سه روز یک‌بار نیاز به شارژ مجدد خواهد داشت. پیشرانه الکتریکی این خودرو توانی معادل 125 کیلووات (170 اسب‌بخار) تولید می‌کند و گشتاور نیرو 250 نیوتن‌متر خواهد بود. شتاب‌گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو به 8 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن 150 کیلومتربرساعت اعلام شده است.


مطابق اعلام بی.ام.و رانندگان می‌توانند با استفاده از حالت EcoPro مسافت طی شده با هر شارژ را بیش از 200 کیلومتر افزایش دهند. شارژ کامل باتری i3 توسط شارژر معمولی به 6 ساعت و شارژ 80درصدی آن توسط شارژرهای سریع به 30 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.


باتری‌ها
می‌دانیم که باتری‌ها در دمای اتاق بهترین کارایی را دارند؛ اما از آنجا که کمتر خودرویی وجود دارد که در فضای داخلی خانه استفاده شود، بی.ام.و سیستمی را طراحی کرده که می‌تواند دمای باتری را در شرایط تعادل نگه دارد و عمر مفید و بهره‌وری آن را به‌مراتب افزایش دهد. این سیستم هوشمند در صورت لزوم با تهویه هوا دمای اطراف باتری را کاهش خواهد داد و در فصل سرد با پیش‌گرمایش باتری، در زمان شارژ آن شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد. متخصصان بی.ام.و می‌گویند این سیستم باعث می‌شود عمر باتری یون‌لیتیوم استفاده شده با عمر مفید خودرو برابر شود.

 

خودروی الکتریکی, سازگار با محیط زیست, فناوری سبز

 

باتری‌ها ضعیف‌ترین بخش زنجیره پایداری را تشکیل می‌دهند و بازیافت آنها کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل بی.ام.و پیش‌بینی کرده از باتری‌های i3 پس از 1000 بار شارژ و سرویس مجدد به عنوان ذخیره موقت انرژی خورشیدی استفاده کند و به این شکل آنها را به چرخه کاربری برگرداند. در مقیاس تجاری می‌توان تعدادی از این باتری‌ها را به یکدیگر متصل کرد؛ اما برای مصارف خانگی استفاده از یک عدد باتری کافی است.

 

زمانی که از خودروهای الکتریکی حرف می‌زنیم، مسافت طی شده با هر بار شارژ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی آنهاست. بی.ام.و به همین دلیل تلاش کرده با جایگزینی پمپ حرارتی کم‌مصرف به جای هیترهای معمول، مصرف انرژی توسط این بخش را در ترافیک تا 30درصد کاهش دهد. علاوه بر این در داخل خودرو نیز از چراغ‌های ال.ای.دی استفاده شده که به‌مراتب کم‌مصرف‌تر از چراغ‌های معمولی هستند و نور بیشتری تولید می‌کنند.

 

کاهش وزن خودرو و مصرف انرژی
نکته حائز اهمیت دیگر در کاهش مصرف خودرو، کم‌کردن وزن آن است. به همین دلیل بی.ام.و میلیون‌ها دلار و ساعت‌ها وقت صرف کرده تا پلیمر تقویت شده توسط فیبرکربن یا به اختصار CFRP را که تاکنون در اختصار ابرخودروهایی مانند لامبورگینی سستو المنتو بوده وارد چرخه تولید خودروهای الکتریکی کند. بی.ام.و i3 می‌تواند عنوان اولین خودروی الکتریکی با قطعات قابل‌بازیافت را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این چیزی حدود 10درصد از کربن به کار گرفته شده در بدنه این خودرو از مواد بازیافتی تأمین شده است.

 

از سوی دیگر پیش از اینکه چرخ‌های i3 حرکت روی زمین را آغاز کند، همگامی با طبیعت را آغاز کرده است. انرژی مورد نیاز کارخانه تولید این خودرو در لایپزیک، آلمان توسط 4 سیستم برق بادی تأمین می‌شود. تولید مازاد این سیستم‌ها در بخش‌های دیگر تولید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مطابق اعلام این خودروساز، کارخانه لایپزیک حدود 50درصد کمتر از کارخانه‌های دیگر انرژی مصرف می‌کند و موفق به صرفه‌جویی 70درصدی در مصرف آب شده است.

 

خودروی الکتریکی, سازگار با محیط زیست, فناوری سبز

 

زمان ورود این خودرو به بازار اواخر سال 2013 میلادی/ پاییز 1392 پیش‌بینی شده و قیمت پایه آن برای ورود به بازار اروپا 51هزار دلار خواهد بود.

منبع:khabaronline.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------