تفاوت بین درد طبیعی و درد ناشی از آسیب دیدگی در ورزش چیست؟



آسیب ورزشی, آسیب دیدگی در ورزش, درد ناشی از تمرینات ورزشی

گرم کردن اولین راه جلوگیری از درد و آسیب‌ ورزشی است

 

تفاوت میان درد خوب و درد بد در تمرینات ورزشی چیست؟
درد شیوه ی بدن برای اعلام این است که چیزی در حال رُخ دادن است و مطمئنا" تفاوتی میان درد و آزردگی طبیعی و دردی که می‌گوید: " آهای، خیلی خوب تمرین کردی! " و درد ناشی از آسیب که می‌گوید: "وایسا، یه اتفاق جدی داره میفته! " وجود دارد. اگر می‌خواهید تمرینات مؤثری داشته باشید و به خودتان لطمه نزنید، دانستن تفاوت این دردها مهم است. بنابراین بیایید به جزئیات رمز گشایی زبان بدن‌تان بپردازیم.

 

* درد خوب و طبیعی در ورزش
اگرچه سخت است وقتی که از خواب بیدار می شوید و از پله‌ها پایین می آید، بعضی از عضلات تان دردناک است، اما این درد طبیعی و خوب است. یعنی تا زمانی‌که این درد را در عضلات مورد هدف تمرینات روز قبل احساس می‌کنید، خوب است پس اگر صبح روز بعد از تمرینات سخت با احساس کمی گرفتگی و درد بیدار شدید نگران نباشید. (به احتمال زیاد DOMS را تجربه می‌کنید؛ آزردگی عضلانی با شروع تاخیری تمرینات).

 

جنبه معکوس این قضیه هم این است که اگر ۵۰ دراز و نشست انجام داده اید و حالا در قسمت پایین کمر درد دارید، نشان‌دهنده این است که نحوه اجرای‌تان نادرست است و اگر می‌خواهید بدون آسیب به کمرتان در قسمت شکم نتیجه بگیرید، باید اصلاحش کنید. به‌طور کلی درد ملایمی که کمتر از ۴۸ ساعت طول بکشد، یعنی همه چیز خوب است و می‌توانید ادامه دهید.

 

* درد بد ناشی از آسیب دیدگی در ورزش
همه ما این را شنیده‌ایم که "نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود"، اما این قانون همیشگی نیست. شما باید مراقب درد شدیدی که در قسمت یا نقطه‌ای خاص احساس می‌کنید باشید. این درد بد است و احتمالا" علامت هشداردهنده‌ای از یک آسیب جدی مانند پارگی است.

 

آسیب دیدگی در ورزش,آسیب ورزشی, درد ناشی از تمرینات ورزشی

هر نوعی از درد که با ادامه تمرینات، تدریجا" بد تر و شدید تر می‌شود، علامت خوبی نیست

 

* سه نمونه از دردهای بد ناشی از آسیب ورزشی
1- عضله ضرب دیده
اگر در حین تمرین احساس انقباض ناگهانی کردید، احتمالا" عضلات تان ضرب دیده و واکنشی که نشان می‌دهید به شدت این ضرب دیدگی بستگی دارد. بازهم این حالت می‌تواند علامتی از سوی بدن‌تان باشد که می‌گوید، یا بیش از اندازه انجامش داده اید یا اجرای نادرستی داشته اید. آن حرکت خاص را متوقف کنید تا عضله آسیب دیده بیش از این آسیب نبیند و کم کم ترمیم شود. اگر زمانی که به آرامی هم حرکت می‌کنید، درد و ناراحتی داشتید و یا دردتان بیشتر از دو هفته طول کشید، یعنی ضرب دیدگی عضله جدی تر و شدید تر است. در این مورد به پزشک مراجعه کنید.

 

2- مفاصل دردناک
اگر در حال انجام حرکت چرخش نیم دایره (kettle bell swing) هستید و ناگهان دردی شدید در کمرتان احساس می‌کنید، زمان توقف است! احساس درد و ناراحتی در مفاصل می‌تواند هشداری برای این خطر باشد که عضلات شما، نیرو را به درستی دریافت نمی‌کنند و بافت نرم دور مفاصل (مثلا"  تاندون‌ها، رباط و محل اتصال عضلات) بیش از حد فشار دریافت می‌کنند.

 

3- دردی که بیشتر می‌شود
هر نوعی از درد ( شدید، خفیف یا هر جور دیگر ) که با ادامه تمرینات، تدریجا" بد تر و شدید تر می‌شود، علامت خوبی نیست. اگر هر کدام از این ها را تجربه کردید، آن فعالیت را متوقف کنید تا به پزشک‌ مراجعه کرده و دلیلش را بررسی کنید. به طور کلی دردی که در اثر آسیب باشد، زمانی رخ می‌دهد که از عضله ای بیش از اندازه استفاده شده باشد چون به احتمال زیاد  کم تحرکی بخشی دیگر از بدن را جبران می‌کند. برای مثال  بیماران زیادی را مشاهده کرده ایم که آسیب دیدگی همسترینگ‌شان به دلیل حرکت نادرست در عضلات سرینی بوده است.

 

* پیشگیری از درد ناشی از آسیب ورزشی
اصلی ترین دلیل این‌که باید پیش از شروع تمرینات بدن‌تان را با تحرک گرم کنید، پیشگیری از درد و آسیب است. گرم کردن اولین راه جلوگیری از آسیب‌ ورزشی است. یک گرم کردن پویا شامل حرکاتی است که عضلات غیر فعال را به تحرک واداشته، آن ها را منعطف و کشیده کرده و بدن‌تان را برای تمرینات آماده نماید. همچنین گرم کردن پیش از تمرین باعث می‌شود، عضلات هدف دقیقا" به کار گرفته شوند. حرف آخر این‌که شما باید به بدن‌تان گوش دهید. با فهمیدن انواع متفاوت درد بدن‌تان را بهتر خواهید شناخت و بهتر می توانید به نیازهایش پاسخ دهید.
منبع: elmevarzesh.com

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------