با ورزش پیلاتس بیشتر آشنا شوید



پیلاتس, ورزش پیلاتس, رشته ورزشی پیلاتس

 پیلاتس با ژیمناستیک تفاوت دارد و نمی توان آنها را یکسان دانست

 

با ورزش پیلاتس بیشتر آشنا شوید
احتمالا این روزها بیشتر در مورد ورزش پیلاتس می شنوید. گفته می شود که این ورزش باعث لاغری می شود، بدن را خوش ترکیب و انعطاف پذیر می سازد و غیره. اما سیستم ورزشی پیلاتس، اسرار خود را دارد. اگر می خواهید بدانید این ورزش کجا و توسط چه کسی ابداع شده است و چه تاثیری روی تناسب اندام و سلامتی تان دارد، مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

 

ابداع کننده ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس نام خود را از ابداع کننده اش، یعنی ژوزف پیلاتس گرفته است. آقای پیلاتس در سال 1880 در آلمان به دنیا آمد و از همان سنین جوانی مشکلاتی در سلامتی اش داشت. به همین دلیل تمرکز خود را روی افزایش قدرت و تعادل بدن خود گذاشت.
ژوزف پیلاتس در طول جنگ جهانی اول، تمام یافته های خود را با مجروحین جنگی در میان می گذاشت. در سال 1926 به آمریکا نقل مکان کرد و اولین مرکز پیلاتس را در نیویورک افتتاح نمود.

 

در سال های اول، کلاس های پیلاتس مملو از هنرپیشه ها و افراد خاص بود. اما به ترتیب و از سال 1980، این سیستم ورزشی شهرت بیشتری پیدا کرد و در بین مردم شناخته شد. امروزه این ورزش در سراسر جهان آموزش داده می شود. این ورزش در ایران نیز طرفداران خود را پیدا کرده است و تقریبا در اکثر باشگاه های ورزشی ارائه می شود.

 

پیلاتس چگونه ورزشی است؟
پیلاتس ورزشی است که بدن را روی فرم می آورد. این ورزش علاوه بر تاثیر مثبت روی ظاهر بدن، باعث ایجاد نشاط روحی نیز می شود. پیلاتس باعث لاغری، انعطاف پذیری و افزایش استقامت و قدرت بدنی می شود.

ژوزف پیلاتس درباره این ورزش می گوید:« شما بعد از ده جلسه پیلاتس، تفاوت را در ظاهرتان احساس خواهید کرد. بعد از بیست جلسه، تفاوت را به چشم خواهید دید و بعد از سی جلسه، ظاهر و بدنی کاملا جدید خواهید داشت.»

 

فواید ورزش پیلاتس
ورزش پیلاتس فواید بی شماری دارد. این روش برای سفت کردن شکم، ران ها و باسن بسیار مفید است و وضعیت، انعطاف پذیری، تنفس، تعادل، هماهنگی اعضا و حرکات را بهبود داده و باعث افزایش انرژی، بهبود جریان خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و افزایش نشاط روحی می شود. علاوه بر این پیلاتس باعث عضلانی شدن شانه و بازوها شده و استخوان ها را تقویت می کند. این ورزش مفید با آرتروز، پوکی استخوان و اضافه وزن مقابله می کند.

 

8 اصل اساسی ورزش پیلاتس
پیلاتس بر 8 اصل پایه گذاری شده است که به فرد کمک می کند تا بدن خود را به خوبی بشناسد، آن را راحت تر تکان دهد و در صورت لزوم آن را احیا کند.

- آرامش
هر جلسه پیلاتس، با ریلکسیشن آغاز می شود تا ورزشکار را از استرس های روزمره خلاص کند.

- تنفس
این ورزش به شما یاد می دهد که درست نفس بکشید. باید بدانید که تنفس صحیح تاثیر زیادی در سلامت روحی و جسمی بدن دارد. در این ورزش، روی ریتم تنفس صحیح تاکید زیادی می شود.

 

-تمرکز
ورزش پیلاتس نه تنها بدن را از لحاظ ظاهری روی فرم می آورد، بلکه از لحاظ روحی نیز مفید است. در این ورزش لازم است که روی حرکات انجام شده تمرکز کنید. در واقع تمرکز یکی از اصول اساسی این ورزش محسوب می شود.

- هماهنگی
باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید. ورزش پیلاتس به طور همزمان روی چندین گروه از عضلات کار می کند.

 

ورزش پیلاتس,پیلاتس رشته, ورزشی پیلاتس

پیلاتس ورزشی است که بدن را روی فرم می آورد

 

 - هم ترازی و جهت گیری مناسب بدن
هم ترازی بدن در هر حالتی، چه نشسته یا در حالت خوابیده، باعث بهبود تعادل عضلات و اندام می شود.

 

- مرکز سازی
بدن باید یک مرکز ثقل قوی در میانه داشته باشد. هر حرکتی که انجام می شود، باید از این میانه انجام بگیرد، به طوری که قبل از انجام هر حرکتی، ناف به سمت داخل کشیده شود.

 - انجام آرام حرکات
تمام حرکات پیلاتس باید با آرامش و حوصله انجام شود.

- مقاومت
آخرین قسمت هر جلسه پیلاتس، مقاومت و استقامت بدن در انجام تمرینات است.

 

آیا پیلاتس با ژیمناستیک یکی است؟
ورزش پیلاتس با ژیمناستیک تفاوت دارد و نمی توان آنها را یکسان دانست.
در پیلاتس تمام حرکات به آرامی و نرمی و بدون درد انجام می شود. این کار باعث کنترل بهتر بدن می شود. در این صورت تمام اعضای بدن به طور همزمان به کار گرفته می شوند. هدف از این ورزش تقویت عضلات عمقی برای متناسب کردن بدن است.

 

پیلاتس, ورزش پیلاتس, رشته ورزشی پیلاتس

هر جلسه پیلاتس، با ریلکسیشن آغاز می شود


اما انجام ورزش ژیمناستیک معمولا با درد، سرعت و خستگی همراه است. در این ورزش روی یک عضله و سپس عضله ای دیگر کار می شود، یعنی مانند پیلاتس به طور همزمان تمام عضلات به کار گرفته نمی شوند. در ژیمناستیک ابتدا روی عضلات قابل رویت کار می شود. در این ورزش امکان بروز کمردرد وجود دارد. بر خلاف پیلاتس، نمی توان ژیمناستیک را به طور روزانه و در هر مکانی انجام داد.

 

پیلاتس برای چه افرادی توصیه نمی شود؟
- اگر این ورزش به آرامی و با تمرکز انجام شود، برای همه مفید خواهد بود، حتی افراد سالمند نیز می توانند این ورزش را انجام دهند.
- خانم های باردار نیز می توانند به آرامی این ورزش را دنبال کنند. البته لازم است بعضی از تمرین هایی که برای یک خانم باردار دشوار است را انجام ندهند.


ورزش پیلاتس در هر مکان و زمان
شما می توانید این ورزش را در منزل یا در باشگاه ورزشی و زیر نظر مربی های آموزش دیده انجام دهید. خوشبختانه هر روز به تعداد کلاس ها و مربی های این ورزش افزوده می شود.
این ورزش روی زمین و با وسایل ساده ای مانند توپ های کوچک، توپ های بزرگ، چوب و غیره انجام می شود.

منبع : tebyan.net

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------