چرا جشنواره موسیقی فجر برند نشده است؟



اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره موسیقی فجر

شاهین فرهت در پاسخ به اینکه چرا جشنواره موسیقی فجر تبدیل به برند نشده است؟ مسئله پخش آثار در قالب سی دی را از عوامل مهم خواند. صارمی هم پاسخ داد: در حوزه فرهنگ باید برنامه ریزی درازمدت شود. هر وقت این کار را کردیم جشنواره ما نیز برند می‌شود.

به گزارش ایسنا، «شب موسیقی» در بیستمین نشست خود، شامگاه یکشنبه (پنجم اسفند ماه) با موضوع «بررسی جشنواره موسیقی فجر» روی آنتن شبکه چهار رفت.

 

رضا مهدوی در این برنامه میزبان شاهین فرهت، دبیر جشنواره موسیقی فجر و شهرام صارمی، مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر بود.

 

فرهت در مورد سیاست اجرایی جشنواره امسال گفت: تم اصلی، اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. ما تلاش کردیم از ژانرها و سبک‌های مختلف حضور داشته باشند.

 

تمام اتفاقات جشنواره طبق آئین نامه بود

صارمی در مورد سیاست ارتقای کیفی جشنواره توضیح داد: آئین نامه‌ای برای جشنواره تصویب شد که تقریباً تمام اتفاقاتی که در جشنواره افتاد از روی آن آئین نامه بود. اینکه ما تا چه حدی موفق بوده ایم بحث دیگری است. در مورد کیفیت جشنواره هم مخاطبان و اهل موسیقی باید نظر دهند. ارتباطات من با همه هنرمندان بسیار قوی و وسیع است و من از تمام این پتانسیل برای دعوت دوستان استفاده کردم. حدود ۹۰ اجرا در اجناس مختلف موسیقی، داشتیم. موضوع بعدی که بسیار برای من مهم بود، حضور مراکز آکادمیک موسیقی مثل دانشگاه تهران بود. چند گروه بعد از ۱۵ سال در جشنواره حضور پیدا کردند. از نوجوانان نیز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم.

 

حضور آثار شاهین فرهت در جشنواره به عنوان دبیر جشنواره، مورد انتقاد قرار گرفته است. وی در پاسخ به این انتقاد گفت: من نمی دانم که آیا در این مورد چیزی در آئین‌نامه هست یا خیر، اما من حدود ۱۵ سال بود که هیچ کاری را در ایران اجرا نکرده بودم و همه در این زمینه به من اعتراض می‌کردند. من کار کنسرتو ویولن را برای امین غفاری و به درخواست ایشان ساختم و کار دیگر را نصیر حیدریان پیغام داد که اگر شما کاری برای زهی دارید، من می‌خواهم اجر کنم. در مورد تیریو من اصلاً نگفته بودم و خود گروه آن را اجرا کردند. در آخر من فکر می‌کردم برای ایران پرستیژ است و کار خوبی را انجام می‌دهم.

 

امسال اولین سالی بود که فراخوان داشت

صارمی در پاسخ به اینکه اعضای هیأت انتخاب چگونه انتخاب شده اند؟ گفت: این انتخاب بر اساس آئین نامه بوده است. وی در ادامه قسمتی از آئین نامه را خواند.

 

صارمی افزود: امسال اولین سالی بود که فراخوان داشت. حدود ۲۵ گروه از بخش فراخوان انتخاب شدند. هیئت انتخاب بر اساس نمونه ارسالی نظر می‌دهد.

 

فرهت در مورد انتخاب آثار خارجی گفت: من آثار را به تنهایی انتخاب نکردم و نظر هیأت انتخاب بوده است. اما انواع موسیقی‌ها از پیچیده تا بسیار آسان در جشنواره بوده است.

 

صارمی درباره اینکه جشنواره نگاه گیشه‌ای داشت یا علمی؟ بیان کرد: موسیقی جشنواره باید در چهارچوب موسیقی‌ای باشد که در کشور هست. اما بیشتر اجراها به جز پاپ گیشه‌ای نبودند.

 

فرهت جنبه گوناگون بودن موسیقی در جشنواره امسال و اجرای کارهای ایرانی توسط گروه‌های خارجی و شناساندن هنر ایرانی به غیر ایرانی‌ها را از رخدادهای پررنگ جشنواره دانست.

 

صارمی در پاسخ به برخی انتقادات در مورد کم بودن اجراها در این دوره آمار دوره‌های قبل را که تعداد اجراهایشان کمتر بوده را خواند.

 

وی درباره حضور بانوان در جشنواره گفت: امسال ۳۵ درصد از هنرمندان در جشنواره خانم بوده‌اند که تعداد بیشتری نسبت به سال‌های گذشته است.

 

فرهت در مورد مسئله‌ی داوری آثار گفت: سال‌هایی که جشنواره رقابتی بود می‌گفتند مگر اینجا مسابقه است و سال‌هایی که نبود می‌گفتند چرا نیست. به دلایلی امسال تصمیم گرفتیم جشنواره رقابتی نباشد.

 

در ادامه برنامه، رضا مهدوی از وزارت ارشاد، دکتر حسینی، و به خصوص معاونت امور هنری که در مدت کوتاه حضورشان، دفتر موسیقی را ارتقا داده‌اند و سبب تصحیل کارها شده‌اند، تشکر کرد.

 

یک عده تنها در حاشیه دیده می‌شوند

صارمی در صحبت پایانی گفت: من به مسؤولان گفته‌ام که دیگر هیچ وقت در هیچ جایی که با این ترکیب بخواهد کار موسیقی انجام شود حضور پیدا نخواهم کرد. ظرفیت جامعه موسیقی بسیار پایین است. متأسفانه یک عده تنها در حاشیه دیده می‌شوند.

 

«شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------