عادل، گلزار؛ یک دوقطبی جذاب



اخبار,اخبار فرهنگی

حاشیه و جنجال در اختتامیه هم با جشنواره جام جم همراه بود.

از قدیم گفته‌اند که «سنگ اول چون نهد معمار کج؛ تا ثریا می‌رود دیوار کج». این حکایت جشنواره تلویزیونی جام جم ‏است که از همان ابتدا با جنجال‌های رنگارنگ آغاز شد، ادامه یافت و درنهایت هم به شب پایان رسید.

 

درواقع جشنواره‌ای که در ‏روند برگزاری‌اش با حاشیه‌هایی چون دستکاری عامدانه آرا برای پایین کشیدن برنامه‌ای که مغضوب مدیر شبکه بود، پای دیگران ‏را هم به جنجال‌ها باز کرد؛ جشنواره‌ای که هنرمندان و مجریانی چند، همان اواسط کار ارزش و اهمیت و اعتبارش را عیارسنجی ‏کرده و انصراف دادند. جشنواره‌ای که حتی بهنوش بختیاری هم گاف‌هایش را فهمید و کنار کشید. شب پایانی نیز به ‏همان سیاق پیش رفت و جنجال بی‌ثمر ساخت و صدای خیلی‌ها را درآورد.‏ در حقیقت اگر سال‌ها بعد کسی بخواهد درباره جشنواره پنجم جام جم تحقیق کند، بیش از این‌که به نام و نشان برندگان برسد، ‏احتمالا به چنین نتیجه‌ای خواهد رسید: در این جشنواره داریوش فرضیایی به اعتراض در مراسم اختتامیه حاضر نشد، پژمان ‏بازغی در اعتراض از برنامه کودک شو خداحافظی کرد، عادل فردوسی‌پور با اشک و بغض، مدیران شبکه را کنایه‌باران کرد، ‏محمدرضا گلزار در دعوای همکارانش با مدیران جانب مدیران را گرفت و چند اتفاق حاشیه‌ای دیگر که هرکدام برای خراب‌‏کردن هرجشن و جشنواره‌ای کافی بود.

 

پژمان تو هم؟!‏

باور کنید که پژمان بازغی نیز به جشنواره جام جم معترض است و حتی در اعتراض به نحوه تقسیم جوایز در این جشنواره از ‏برنامه کودک شو خداحافظی کرده است.‏

 

بازغی در این‌مورد نوشت: «کودک شو و من جایزه اصلی را از مردم گرفتیم. مردم هر روز مرا به ادامه مسیری که انگار هرگز ‏از سوی مدیران دیده نمی‌شد، امیدوار کردند‎.‎‏ ممنونم که حس مردمی بودن را به من دادید. من به عوامل کودک شو افتخار می‌کنم؛ ‏به تمام مردمی که ستاره‌های برنامه بودند، افتخار می‌کنم و شرمنده‌ام که بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مردم بهترین مجری را ‏نداشت. دیگر دلیلی برای ماندن نمی‌بینم، اطمینان دارم کودک شو بدون من هم حیاتش را ادامه خواهد داد.»

 

اعتراض عموپورنگ

وقتی در جشنواره‌ای حتی داد کسی چون عمو پورنگ هم درآید که تاکنون مصداق مجسم خونسردی بوده، معلوم می‌شود با چه ‏جشنواره‌ای سروکار داریم. اما خبر درست است و داریوش فرضیایی هم به جشنواره جام جم اعتراض دارد.‏

 

فردای برگزاری مراسم اختتامیه رسانه‌ها نوشتند داریوش فرضیایی به نشانه اعتراض در اختتامیه جشنواره شرکت نکرده و ‏زیرتصویر کارت دعوت خود به مراسم اختتامیه نوشته: «شاید نخواهند دیده شویم، شاید نخواهند شنیده شویم، غافل از آن‌که ‏عزت را خداوند می‌دهد و مردم بهترین داورانند.»

 

گفته می‌شود اعتراض داریـــوش فرضیایـــی به داوری‌شدن برنامه‌های کودکانه در بخشی بود که سریال‌های دیگر و به‌مراتب ‏پرهزینه‌تر نیز در آن داوری می‌شدند و حتی در برنامه تب‌تاب نیز این اعتراض را با صراحت تمام رسانه‌ای کرده بود.

 

احسان علیخانی:  خداحافظ ماه‌عسل

احسان علیخانی یکی دیگر از حاشیه‌سازان مراسم اختتامیه بود. او البته با اعلام خبری شگفت‌انگیز یکی از حواشی جشنواره را ‏کلید زد‎.‎

 

وقتی علیخانی برای دریافت تندیس بهترین اجرای برنامه ترکیبی روی سن آمد، با سخنانش جنجالی رسانه‌ای به‌وجود آورد:   «ممنون ‏از کسانی که این‌جا حضور دارند. دم در ورودی عزیزی را دیدم که شاید ۱۸ سالگی با او آشنا شدم و روزهایی که گذراندم، یادم آمد. ‏من تجربه اجرای جشنواره در دور سوم را دارم و می‌توانم بگویم اوضاع سازمان صداوسیما خراب است، زیرا هنوز پول ما را از ‏آن زمان نداده‌اند. با مسئولان صحبت کردیم برای پایان ماه عسل و شروع عصر جدید که روی آنتن است. مصاحبه تکان‌دهنده‌ای ‏از رضا رویگری دیدم که لنگ اجاره خانه است و از مسئولان می‌خواهم دیداری با رویگری داشته باشند و من نیز هدیه خودم را ‏به او می‌دهم.‏»

 

چه‌کسانی برنده شدند؟

تندیس بهترین اجرا و نگاه مردم در بخش اجرا:   رضا رشیدپور برای برنامه حالا خورشید ‏

 

مجری منتخب زن:   فاطمه امینی.‏

 

تندیس ویژه جریان‌سازی:   دورهمی

 

تیتراژ منتخب:   مهران مدیری برای برنامه دورهمی

 

اجرای امیدآفرین و تأثیرگذار:   رامبد جوان و سیدعلی احمدی برای برنامه خندوانه

 

بهترین اجرا:   محمدرضا گلزار ‏

 

بهترین مسابقه:   کودک شو ‏

 

تهیه کنندگی:   ایرج محمدی برای سریال دلدادگان

 

کارگردانی:   احمد معظمی برای سریال سارق روح

 

فیلمنامه:   احسان جوانمرد برای بانوی عمارت

 

بازیگر برتر زن:   گلچهره سجادیه برای سریال آنام

 

بازیگر منتخب زن از نگاه مردم:   مریم مؤمن برای سریال بانوی عمارت

 

بهترین بازیگر مرد:   حسین محجوب برای سریال محکومین

 

بازیگر منتخب مرد از نگاه مردم:   حسام منظور برای سریال بانوی عمارت

 

تندیس ویژه جشنواره:   مجموعه پدر ‏

 

گلزار در متن جنجال‌ها

وقتی حواشی مربوط به دستکاری در آرای مردمی، با هدف پایین کشیدن برنامه مغضوب مدیران و بالا بردن برنامه برنده‌باش ‏به‌جای آن، به بحران ختم شد و پای یک وزارتخانه، رسانه ملی و پلیس فتا را به این جنجال کشاند، روزنامه شهروند در ‏همین صفحه بارها و بارها به این نکته اشاره کرد که اشتباه، تقلب یا هر چیزی اگر اتفاق افتاده، نباید برای زیر سوال بردن این ‏اتفاق جبهه‌ای علیه محمدرضا گلزار ایجاد شود که روشن است که او نه دستی در این ماجراها داشته و نه اصلا توان اجرای چنین ‏برنامه‌ای را دارد. اما آن‌چه در ادامه رخ داد، نشان داد گلزار انگار خودش هم بدش نمی‌آید خود را در این ماجرا وارد کند.

 

وقتی بالاخره بعد از چند هفته کشمکش و جنجال و حرف‌‌وحدیث درنهایت برنامه ۹۰ عادل فردوسی‌پور پربیننده‌ترین و ‏محبوب‌ترین برنامه سیما شد، عادل روی صحنه آمد و در سخنانی بغض‌آلود تمام سنگینی یک‌سال فشار و دشواری و ‏کارشکنی‌های آشکار و نهان را کنایه کرد و نثار مدیر تازه آمده‌ای کرد که انگار باور نمی‌کند روزگار عوض شده و مدیریت با ‏سبک‌وسیاق دهه شصت ممکن نیست. صحبت‌هایی که وقتی کارگردان تلویزیونی مراسم با زیرکی و رندی خاصی، در لابه‌لای ‏آنها چندین و چند بار روی علی فروغی، مدیر شبکه ٣ سوییچ کرد، قطعه تصویری کوتاهی شد که هزاران حرف ناگفته در خود ‏داشت. بغض عادل فردوسی‌پور، لبخند فروغی، برآشفتگی دارابی که در کنار هم کلیپی دو دقیقه‌ای  شد و در اندک زمانی در ‏فضای مجازی ترند شد.

 

به‌هرحال عادل نتیجه تلاش‌هایش را گرفت، اما چیزی را که مردم عادی فهمیدند و کلیپ عادل را ترند کردند، ستاره‌ای چون ‏محمدرضا گلزار متوجه نشد.‏

 

گلزار که برای دریافت جایزه بهترین مجری روی صحنه آمده بود، بی‌توجه به فشارهایی که به عادل وارد آمده بود، با تشکر از ‏مدیر شبکه سه گفت «به افتخار اين مدير با درايت دست بزنيد» که معنای تلویحی‌اش تأیید رفتار این مدیر با عادل فردوسی‌پور ‏بود. گلزار با این بی‌سیاستی محض نه‌تنها در دعوای پیش‌آمده میان مجری مردمی و مدیر تلویزیونی جانب مدیر را گرفت، بلکه با ‏بی‌سیاستی بزرگتری خودش را عامل بازگشت مردم به آغوش تلویزیون نامیده و با این ادعا با واکنش‌های تندی مواجه شد. این ‏گاف دیگر گلزار بود که علاوه بر هواداران فردوسی‌پور، عملا تمام مجری‌های تلویزیون را نیز مقابل خود قرار داد. ‏

 

محمدرضا گلزار پس از دریافت جایزه گفت: «خیلی خوشحالم که باعث شدم خیلی از کسانی که تلویزیون نمی‌دیدند، برگردند و به ‏تماشای تلویزیون بنشینند.» ادعایی که با واکنش‌های متعددی همراه شد. ازجمله امیر جوشقانی که گفت: «تلویزیون بیننده خود را ‏دارد و مردم همواره برنامه‌های آن را دنبال می‌کنند و با حق انتخاب‌هایی که کنترل‌های تلویزیون به یک بیننده می‌دهند، به راحتی ‏این فرصت و امکان را در اختیار او می‌دهند که از برنامه‌ای که دوست ندارند به راحتی عبور کرده و به تماشای برنامه مورد ‏نظرش بنشینند»، یا المیرا شریفی‌مقدم که در واکنشی کنایه‌آمیز در توییتر نوشت: «جایزه بهترین اجرای تلویزیونی رو یک بازیگر ‏گرفت و بعد منت گذاشت سر تلویزیون! اصلا ما همه علاف اومدنت بودیم!»

 

روزنامه شهروند/ پولاد امین

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------