کشف یک طرح مخفی پشت «مونالیزا» و فرضیات جدید



اخبار,اخبار فرهنگی,تابلو مونالیزا
یک دانشمند به کمک دوربین‌های پیشرفته یک طراحی مخفی در لایه‌های زیرین نقاشی «مونالیزا» کشف کرده است.

به گزارش ایسنا، «پاسکال کوت» دانشمندی است که ۱۴ سال از عمر خود را صرف بررسی عکس‌هایی از تابلو نقاشی «مونالیزا» یکی از مشهورترین آثار هنری جهان کرده است.

 

نتایج تحقیقات این دانشمند بر روی تابلو نقاشی «مونالیزا» که با کمک تکنولوژی صورت گرفته است، نشان می‌دهد «لئوناردو داوینچی» نقاش نامدار رنسانس این اثر را با کمک یک طراحی اولیه خلق کرده است.

 

«کوت» به کمک فناوری لومیر که قادر به تشخیص بازتاب نور در ۱۳ طول موج است لایه‌های زیرین این نقاشی مشهور را مورد بررسی قرار داد و پس از ثبت بیش از ۱۶۵۰ عکس، جزئیات این نقاشی را طی سالیان طولانی بررسی کرد.

 

در نتیجه این بررسی‌ها آثاری از خطوط ایجاد شده ذغالی در امتداد خط رویش مو و دست مونالیزا کشف شده که این نشانگر استفاده از روش «اسپولورو»(spolvero) در این تابلو نقاشی است.

 

«اسپولورو» (spolvero) سبکی است که در آن با ایجاد حفره‌های کوچک در امتداد خطوط طراحی و با استفاده از ذغال پودرشده، یک طرح از سطحی به سطح دیگر منتقل می‌شود.

 

به این ترتیب می‌توان دریافت این احتمال وجود دارد که «داوینچی» یک طرح اولیه را به بوم نقاشی اصلی انتقال داده است.

 

وجود طراحی ذغالی همچنین این احتمال را مطرح می‌کند که ممکن است از آن برای خلق نسخه‌های دیگری از این تابلو استفاده شده باشد.

 

نکته دیگری که در جریان این تحقیقات کشف شد طرحی از یک سنجاق مو در سمت راست سر مونالیزا است. استفاده از چنین لوازمی در آن زمان در فلورانس مرسوم نبوده است؛ بنابراین «کوت» در گفت و گو با «اکسپرس» این نظریه را مطرح که این امکان وجود دارد که این نقاشی یک پرتره نباشد و اثر تمثیلی یا تصویری از یک زن غیرواقعی همچون یک الهه باشد.

 

تابلو نقاشی «‌مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» در حال حاضر در موزه «لوور»‌ فرانسه نگهداری می‌شود.

 

موزه لوور با گنجایش ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار بازدیدکننده در طول روز، هر ساله میزبان حدود ۱۰ میلیون بازدیدکننده است. نزدیک به ۸۰ درصد این افراد برای تماشای «‌مونالیزا» به این موزه می‌آیند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------