جایزه «بوکر» به یک رمان‌اولی رسید



اخبار,اخبار هنری,جایزه بوکر
«داگلاس استوارت» برای خلق نخستین رمان خود به عنوان برنده جایزه «بوکر» معرفی شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، «داگلاس استوارت» نویسنده آمریکایی – اسکاتلندی برای خلق نخستین رمان خود با عنوان «شاگی بِین» به عنوان برنده جایزه «بوکر» ۲۰۲۰ انتخاب شد.

 

این رمان که داستان زندگی فقیرانه پسری به همراه مادر درگیر اعتیادش را در دهه ۸۰ میلادی روایت می‌کند در حقیقت بر اساس زندگی واقعی «استوارت» نوشته شده است. «استوارت» این کتاب را به مادرش که او را در دوران نوجوانی بر اثر اعتیاد به الکل از دست داده، تقدیم کرده است.

 

به این ترتیب «استوارت» ۴۴ ساله به دومین نویسنده اسکاتلندی تبدیل می‌شود که تاکنون موفق به کسب این جایزه ادبی ۵۰هزار پوندی شده است. در سال ۱۹۹۴ «جیمز کلمان» برای خلق رمان «چقدر دیر بود» به عنوان نخستین نویسنده اسکاتلندی جایزه «بوکر» معرفی شد.

 

«استوارت» از کتاب «چقدر دیر بود» به عنوان اثری که زندگی‌اش را دگرگون کرده است یاد می‌کند چرا که معتقد است نخستین‌بار با مطالعه این کتاب مردم خود و گویش خود را در یک کتاب دیده است.

 

رمان «شاگی بِین» پیش از آن‌که توسط انتشارات «گروو آتلانیک» در ایالات متحده و «پیکادور» در بریتانیا منتشر شود توسط ۳۰ ناشر مختلف رد شده بود.

 

«داگلاس استوارت» که در شهر «گلاسگو» متولد شده است در سن ۲۴سالگی پس از فارغ‌التحصیل شدن از کالج سلطنتی هنر لندن برای ورود به حرفه طراحی لباس به نیویورک نقل مکان کرد.

 

«استوارت» یکی از چهار نویسنده رمان‌اولی بود که در فهرست شش‌نفره نامزدهای نهایی این جایزه ادبی قرار گرفته بودند.

 

«دایان کوک» برای «سرزمین متروکه جدید»، «اونی دوشی» برای «شکر سوخته»، «برندن تیلور» برای «زندگی واقعی»، «تسیتسی دانگارمبگا» برای رمان «این جسد سزاوار سوگواری» و «مازا منجیست» برای «پادشاه سایه» از دیگر شانس‌های امسال برای کسب جایزه «بوکر» بودند.

 

سال گذشته «برناردین اواریستو» و «مارگارت اتوود» برای نگارش رمان‌های «دختر، زن، دیگر» و «وصیت‌ها» مشترکا به عنوان برندگان بوکر معرفی شدند.

 

برنده جایزه «بوکر» که در سال‌ها گذشته در جریان یک مراسم رسمی در لندن معرفی می‌شد، امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا طی یک مراسم مجازی و با شرکت نامزدهای نهایی مشخص شد.

 

مراسم اعلام برنده امسال جایزه «بوکر» به دلیل جلوگیری از همزمان شدن با انتشار کتاب خاطرات «باراک اوباما» با دو روز تاخیر برگزار شد. پیش‌تر اعلام شده بود «اوباما» نیز در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

 

قوانین جایزه «بوکر» در سال ۲۰۱۴ تغییر کرد و به موجب آن تمامی نویسندگانی که به زبان انگلیسی نوشته‌اند و آثارشان در بریتانیا منتشر شده است می‌توانند در این جایزه ادبی شرکت کنند.

 

این قانون جدید مورد انتقاد صنعت نشر بریتانیا قرار گرفت و این هشدار را که این قانون می‌تواند موجب سلطه نویسندگان آمریکایی شود به دنبال داشت.

 

به استثنای «دانگارمبگا»، تمامی نویسندگان فهرست نهایی «بوکر» ۲۰۲۰ اهل ایالات‌متحده هستند و یا شهروند این کشور محسوب می‌شوند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------