آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن شد، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا،‌…

نشست خبری فیلم «ماهان» در جشنواره فجر/ علی شاه‌حاتمی: کجا این فیلم سفارشی است؟



جشنواره فیلم فجر،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
پس از نشست خبری جنجالی فیلم «لایه‌های دروغ» می‌توان از نشست خبری فیلم «ماهان» به عنوان انتقادی‌ترین جلسه پرسش و پاسخ در این دوره از جشنواره فیلم فجر یاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده فیلم «ماهان» در پاسخ به سوالی درباره سفارشی بودن فیلمش گفت: «خیلی سوال خنده دار و مضحکی است، واقعا متاسفم برای خبرنگاری که چنین سوالی می‌پرسد. کجای این فیلم سفارشی است؟ به جز اینکه درباره امید و تعامل بین ادیان و آدم‌های مختلف صحبت می‌کند. اگر بخواهم خیلی رک بگویم، این فیلم از طرف خدا به من سفارش شده است.»

 

در این نشست خبری که با حضور حمید شاه‌حاتمی (کارگردان)، علی شاه‌حاتمی (تهیه‌کننده)، مهدی ایل‌بیگی (فیلمبردار)، هامون قاپچی (نویسنده)، وحید رحیمیان و امیررضا نظری (بازیگران) برگزار شد، حمید شاه‌حاتمی گفت: «من الزاما فکر نمی‌کنم که فیلم من بهتر از دیگر آثاری است که بیرون مانده‌اند. تنها سلیقه هیات انتخاب به کار من نزدیک‌ شده بود.»

 

او در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب با فیلمش ارتباط برقرار می‌کند یا خیر، توضیح داد: «جدا از شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت‌وآمد و بودجه‌ روند ساخت و تولید این اثر بسیار سخت بود. اگر فیلم من با مخاطب ارتباط برقرار نکرده یعنی کارم را درست انجام داده‌ام و اگر نه که نیاز به توضیح اضافه‌ای نمی‌بینم.»

 

در ادامه پاسخ به انتقادها حمید شاه‌حاتمی در مورد ایرادات فیلم گفت: «من هم به ایرادات فیلم خودم واقف هستم. ما تصمیم گرفتیم فیلم را به جشنواره ارائه دهیم و توقع پذیرفته شدن را نداشتم. با دستمزد یک بازیگر فیلم جاده‌ای ساختن کار راحتی نیست. باید بگویم من دخالتی در حضور فیلمم در جشنواره نداشتم و می‌دانم که هیات انتخاب با اتفاق آرا به حضور «ماهان» در جشنواره رای دادند.»

 

علی‌شاه‌حاتمی در ادامه این صحبت ها تصریح کرد: «شاید باید بعد از جشنواره جلسه محاکمه‌ای برای هیات انتخاب برگزار کرد و پرسید برای چه این فیلم در جشنواره حضور دارد. هر سال از این قبیل چالش‌ها در جشنواره به چشم می‌خورد اما باید بدانیم که ما قاضی نیستیم و نباید خود را جای هیات انتخاب یا هیات داوری گذاشت.»

 

در بخشی از نشست وحید رحیمیان که با استندآپ کمدی‌های «خندوانه» مشهور شد، درباره بازی در نقش جدی گفت: «حضور در کار جدی یا کمدی برای بازیگر تفاوتی ندارد چراکه ذات بازیگری همان است و تغییر نمی‌کند. البته من در ابتدا فکر می‌کردم که نقشی کمدی دارم و بعدها فهمیدم که نقشم جدی است.»

 

او نیز در پایان گریزی به انتقادات زد و گفت: «من در همه آثار نکته‌ای برای دوست داشتن فیلم پیدا می‌کردم. من نه دوست دارم انتقاد کنم و نه مورد انتقاد قرار بگیرم. برای آثار زحمت کشیده می‌شود و همه فیلم‌ها نکات مثبتی دارند که باید آن‌ها را کشف کرد.»

 

***

 

وقتی هوتن شکیبا یک همسایه قدیمی را در زندان دید / نشست خبری فیلم «ملاقات خصوصی»

نشست خبری فیلم «ملاقات خصوصی» در برج میلاد با حضور هوتن شکیبا، پریناز ایزدیار، نادر فلاح، رویا تیموریان بازیگران، امید شمس کارگردان، امیر بنان تهیه‌کننده و دیگر عوامل فیلم برگزار شد. 

 

هوتن شکیبا در این نشست درباره رسیدن به نقشی که بازی می‌کند، توضیح داد: «کاراکتر از خودم خیلی دور بود. تجربه زیست در زندان را نداشتم، اما برای رسیدن به این نقش به زندان رفتم البته نه بخاطر جرم (با خنده). مستندهای زیادی هم دیدم و خب عجیب بود که نقش یک معلم اینگونه را بازی کنم.»

 

او در ادامه درباره اتفاقی دور از انتظار که در فضای زندان برایش افتاده صحبت کرد: «البته آنجا آشنا هم دیدیم. داشتیم در زندان راه می‌رفتیم یک نفر داد زد هوتن، هوتن. البته بگویم دوست نبود، یک همسایه قدیمی بود. به هرحال دیدن آن شرایط و زیست آن افراد باعث ناراحتی می‌شود.»

 

نادر فلاح هم در بخشی از نشست با این خاطره هوتن شکیبا شوخی کرد و گفت: «آن آشنایی که هوتن در زندان دید من بودم!»

 

امید شمس در این نشست درباره ایده ساخت فیلم توضیح داد: «چند سال پیش با علی سرآهنگ مستندی را کار می‌کردیم که در زندان‌ها می‌گذشت . آنجا به سوژه‌ای برخورد کردیم و با علی نسخه اولیه را نوشتیم و کامل کردیم . ابتدا قرار بود علی فیلم را بسازد. بعدا در بازنویسی بهمن ارک و نادره سادات سرکی به ما اضافه شدند و در یکی دو سال کاملش کردیم.»

 

او در پاسخ به پرسشی درباره ساخت فیلم کوتاه و تاثیر آن بر روند ورود به سینمای حرفه‌ای گفت: «اگر بتوان فیلم‌های کوتاهی ساخت که دیده شوند، به واسطه آن می‌توان شناخته شد و راحت‌تر تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار پیدا کرد.»

 

رویا تیموریان نیز با ابراز رضایت از همکاری با فیلمسازان جوان و کار اولی گفت: «معتقدم نسل جوان آینده سینمای ما هستند. با تجربه‌ای که دارم هنگام خواندن سناریو می‌توانم تشخیص دهیم که این جوان شایسته همکاری است یا نه. من همیشه طرفدار همکاری با نسل جوان بودم.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------