باغ مجسمه‌ها؛ ذخیره فرهنگی یک شهر



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, باغ مجسمه‌ها

یک مجسمه‌ساز گفت: در کشور به ساخت باغ مجسمه‌ها کم‌توجهی شده و اگر قرار بوده اقدامی هم در این راستا شکل بگیرد، یک سری فرآیندهای ناهنجار و بی‌نظم از مجسمه‌های هنرمندان مختلف صورت گرفته که نه تنها کیفیت مطلوب هنری را ندارند بلکه به‌دلیل کارشناسانه نبودن این اقدام‌ها باعث ایجاد آلودگی بصری همراه با اشغال فضا نیز شده‌اند.

 رضا قره باغی، هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا درباره موضوع آلودگی بصری شهری گفت: مجسمه‌ها بیشتر از اینکه جنبه زیبایی بصری داشته باشد جنبه فرهنگی دارند، یعنی اینکه ما برای بالا بردن سطح کیفیت فرهنگی جامعه خود، دست به اقداماتی می‌زنیم که یکی از آنها نصب آثار هنری است.


او ادامه داد: البته باید کار شدن آثار هنری در سطح شهر را با یک برنامه‌ریزی دقیق از مسئولان انتظار داشت نه از مردم. زیرا در هیچ جای دنیا انتظار نمی‌رود که مردم مسئولیت سازه‌های معماری یا هنری را در سطح شهر بر عهده بگیرند و هر کس هر کاری دلش خواست انجام دهد. بلکه این فعالیت‌ها باید بر اساس یک نظام و چهارچوب شهری شکل بگیرد و بتواند روز به روز پویاتر و غنی‌تر شود.


این هنرمند تصریح کرد که این مشکل از سال‌های قبل بوده و هر روز در حال رشد است. ولی با این حال یک سری اقدامات بهبود سازی در بدنه خیابان‌هایی مثل انقلاب صورت گرفته و می‌توان گفت این اقدامات به نوعی نشان دهنده این است که مسئولان تا حدودی به فکر افتاده‌اند.

وی همچنین قانون‌مداری نوع معماری و ساخت‌وساز شهری ونیز را مثال زد و گفت که در این شهر حتی سنگ‌فرش‌ها نیز شماره دارند و ثبت شده‌اند.

قره باغی در همین راستا اضافه کرد: در همه جای دنیا تعرفه و چارچوب‌های خاصی برای ساخت‌وسازهای شهر وجود دارد که برای آن از کارشناس این امور استفاده می‌کنند در صورتی که ما در ایران به این قبیل موارد خیلی بی‌تفاوت هستیم.

او بیان کرد که شهرهای ما باید برای معماری خود تعاریف مشخصی داشته باشند. مثلا در یک محل می‌بینیم که ساختمان‌ها با سنگ‌هایی ساخته می‌شوند که هیچ رابطه‌ای با معماری ما ندارد.

این مجسمه‌ساز افزود: باید در نحوه ساخت‌وساز شهری یک بازنگری صورت بگیرد و یک هویت بصری درخور شهرها ایجاد شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره باغ مجسمه بیان کرد که باید در همه شهرهای کشور این رویداد شکل بگیرد به گونه‌ای که باغ‌ها به نقاط مهمی از هر شهر با یک ذخیره مهم فرهنگی تبدیل شوند.

قره باغی ادامه داد: در کشور به ساخت باغ مجسمه‌ها کم‌توجهی شده و اگر قرار بوده اقدامی هم در این راستا شکل بگیرد، یک سری فرآیندهای ناهنجار و بی‌نظم از مجسمه‌های هنرمندان مختلف صورت گرفته که نه تنها کیفیت مطلوب هنری را ندارند بلکه به‌دلیل کارشناسانه نبودن این اقدامات باعث ایجاد آلودگی بصری همراه با اشغال فضا نیز شده‌اند.

این هنرمند با بیان اینکه کارشناسان باید توجه کنند که چه مجسمه‌ای دارای کیفیت هنری مطلوب برای حضور در یک باغ مجسمه است، گفت: متأسفانه مسئولان این رویدادها را بیشتر به چشم یک قرارداد پیمانکاری می‌بینند. به گونه‌ای که کار دانشجویان و یا هنرمندانی که برای مدتی فعالیت نداشته‌اند را باقیمت‌های ارزان خریداری می‌کنند و در این باغ‌ها به‌نمایش می‌گذارند. ولی باید قبل از نصب هر اثر در باغ مجسمه‌های اصلی شهر هنرمندان خوب را شناسایی کرد و اثرهای قابل آنها را در باغ مجسمه‌ها به‌نمایش گذاشت. البته انواع باغ مجسمه وجود دارد و می‌توان آثار معمولی‌تر را در باغ‌ها و پارک‌های حاشیه شهر نصب کرد.

دانشجویان هنر تلاش خاصی نمی‌کنند
از این استاد دانشگاه رشته مجسمه سازی در دانشگاه نیشابور درباره مشکلات آموزشی رشته‌های هنری نیز سوال کردیم. او در پاسخ گفت: بخش عمده مشکلات دانشجویان ما به کم‌کاری خود آنها باز می‌گردد. درواقع عمده دانشجویان رشته‌های هنر تلاش خاصی نمی‌کنند و حتی مطالعه کافی ندارند. آن‌ها تنها از سیستم آموزشی شکایت می‌کنند گرچه استادهایی را داریم که تمام تلاش خود را برای به‌روز بودن با هنر دنیا می‌کنند و اطلاعات خود را به خوبی منتقل می‌کنند.

 


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------