فیلم‌های مشکوک از «فجر» کنار می‌روند!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره فجر

به گزارش روزنامه همدلی،  دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از مسئولان قوه قضاییه خواست به موضوع پول‌های مشکوک در سینما ورود کرده و از حضور آثار تولیدشده با چنین سرمایه‌هایی در جشنواره جلوگیری کند. نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته با حضور ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست «همراه اول» به‌عنوان حامی مالی اصلی جشنواره سی‌وهفتم معرفی و مدیرکل ارتباطات این اپراتور، نکاتی را درباره همکاری مشترک مطرح کرد. در ادامه داروغه‌زاده گفت: امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم، بخش نگاه نو (کارگردانان فیلم‌اولی) ۱۰ فیلم، ۳ فیلم انیمیشن حضور دارند و سیمرغ مستقل برای فیلم مستند و کوتاه در نظر گرفته‌ایم. بهترین فیلم از نگاه مردم هم مانند سال قبل به صورت اینترنتی و با رای مردم انتخاب می‌شود.


امکان نمایش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در «فجر» نیست
داروغه‌زاده در بخش پرسش و پاسخ‌ها درباره‌ امکان نمایش محدود «آشغال‌های دوست داشتنی» برای اهالی رسانه در جشنواره گفت: این فیلم، پروانه نمایش دارد ولی طبق قوانین جشنواره امکان حضور آن در جشنواره نبوده است. امیدواریم به زودی مشکل آن حل و شرایط اکران آن فراهم شود.


او درباره اینکه قرار بود سه فیلم از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کند اما دو فیلم به این بخش راه یافت، گفت: در فرم فراخوان، تعدادی برای این موضوع مشخص نکردیم. تعداد فیلم‌های اول در بخش سودای سیمرغ، بستگی به تشخیص هیات انتخاب داشت که امسال تشخیص دادند دو فیلم در این بخش باشد..


رزروی‌ها برای «نمایش خارج از مسابقه‌» درخواست بدهند
داروغه‌زاده درباره بخش خارج از مسابقه هم گفت: تعدادی از فیلم‌ها را به عنوان رزرو معرفی کرده‌ایم. آن‌ها برای حضور در بخش خارج از مسابقه باید درخواست بدهند ولی عموم فیلمسازان دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند.


به هیات داوران جشنواره احترام بگذاریم
داروغه‌زاده در ادامه صحبت‌هایش گفت: خوب است رسانه‌ها این فرهنگ را گسترش بدهند که مهمترین رکن هر جشنواره‌ای، هیات داوران است و وظیفه ماست به این رکن احترام بگذاریم. اگر هرکسی بخواهد با نظر خود، هیات داوران و انتخاب را زیر سوال ببرد، شرایط سخت می‌شود. به شما اطمینان می‌دهم انتخاب‌ها با دقت کامل انجام گرفته و سعی شده بهترین‌ها انتخاب شوند اینکه گفته می شود برخی آثار جشنواره، تلویزیونی است و خوب نیست، توهین به سینماگران است.


درخواست از قوه‌قضاییه برای شناسایی پول‌های مشکوک
داروغه‌زاده همچنین گفت: از طرف سازمان سینمایی از قوه قضاییه می‌خواهم اگر پرونده‌ای درباره افرادی در اختیار دارد که نسبت به سرمایه‌گذاری مالی مشکوک در سینما اقدام کرده‌اند ، پرونده‌شان را به دبیرخانه ارائه دهد تا ما نیز با این موضوع برخورد کرده و فیلم هایی که در حوزه مالی مشکوک هستند از جشنواره خارج شوند.


دبیر این رویداد هنری درباره اینکه یکی از آثار بخش سودای سیمرغ به خاطر فشار ارگان‌های خارجی به جشنواره نرسیده، گفت: دفتر جشنواره هیچ اطلاعاتی از این موضوع ندارد. ما اسامی فیلم‌ها را اعلام کرده‌ایم، بنابراین اگر مشکلی باشد باید به صورت کتبی به ما بگویند.


اسم فیلم‌های انتخاب نشده را اعلام نمی‌کنیم
داروغه زاده درباره اینکه چرا فهرست کاملی از متقاضیان حضور در جشنواره منتشر نشده، گفت: همه فیلم‌ها، می‌توانند اعلام کنند شرکت کرده‌اند و انتخاب نشده اند. از نظر ما شفاف‌سازی این است که هر صاحب فیلمی خودش این موضوع را اعلام کند. ترجیح می‌دهیم خودمان اعلام نکنیم چرا که ممکن است به لحاظ تبلیغات و اکران آسیب ببینند. هیچ جای دنیا اصلا هیات انتخاب وجود ندارد و این جزو حقوق جشنواره‌ها نیست که به این شکل عمل کنند. خیلی از جشنواره‌های دنیا، نماینده می‌فرستند و بر سر باکس تدوین، فیلم‌ها را می‌بینند. ما برای تشویق سینماگران و بهتر دیده شدن آثار جشنواره برگزار می‌کنیم و هر مساله‌ای، این موضوع را به هم بزند، آسیب زننده است.


از بالاشهرنشینی دور می‌شویم
داروغه‌زاده درباره انتخاب محل برگزاری آیین افتتاحیه هم گفت: چرا مراسم افتتاحیه در پردیس تئاتر تهران برگزار نشود؟ این پردیس بسیار خوب و با امکانات است و چه ایرادی دارد که این جشن در جنوب شهر برگزار شود؟ انقلاب هم از محله‌های پایین شکل گرفته است. در چهلمین سال انقلاب از این مکان استفاده کردیم تا از بالاشهرنشینی کمی دور شویم.


جلوی فیلمسازان مستقل را نگرفته‌ایم
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره فراگیری فیلم‌های مبتذل در سینمای ایران گفت: به عنوان یک مسئول نمی‌توانم سینمای ایران را این‌طور مورد هجمه قرار بدهم و بگویم سراسر ابتذال است. امسال شما 30 فیلم سینمایی می‌بینید که جزو بهترین ها هستند و در تعریف آثار مبتذل نمی‌گنجد. سینما برگرفته از حال جامعه است و سینماگر هم در این جامعه زندگی می‌کند. شاید شرایط روحی جامعه به این صورت است که آثار کمدی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد ولی فیلم‌های اجتماعی و سیاسی خوبی ساخته می‌شود و شاهد آن همین 30 فیلم جشنواره است.


صدا و سیما سهمی نخواسته است
داروغه‌زاده ادامه داد: جلوی فیلمسازان مستقل را نگرفته‌ایم. در این یک سال و اندی که مسئولیت داشته‌ام، مشکل برخی از فیلم های توقیفی حل شده است. در این ۱۸ ماه، فیلمی به خاطر مسائل اجتماعی و سیاسی دچار مشکل نشده و فیلم‌ها پروانه نمایش گرفته‌اند. می دانم یک سر سوزن ابتذال، قابل قبول نیست ولی رسانه‌ها هم باید کمک کنند تا با ابتذال برخورد شود. به سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش فشار بیاورید تا این گونه فیلم‌ها امکان نمایش پیدا کنند. از نظر ما همه فیلم‌ها، شریف هستند و بهتر است در این گونه نشست‌ها اسمی از فیلم‌ها برده نشود.


تیتر رسانه‌ها، تاثیری بر داوری‌ها ندارد
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پایان گفت: تیترهایی که رسانه‌ها در مورد فیلم‌ها منتشر می‌کنند، تاثیری در نگاه داوران ندارد. آن‌ها شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند که رای خود را دارند. هیات داوران ترکیبی از سینماگران است که کارگردانان در آن پررنگ‌تر هستند و هیچ نهادی مانند صداوسیما سهمی از ما در بخش داوری نخواسته و داوری به صورت شرکت سهامی انتخاب نمی‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------