سینما درجه‌دار شد



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,سینما

«آیین نامه جدید درجه بندی سنی فیلم های سینمایی توسط سازمان سینمایی ابلاغ شد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در این آیین نامه که بعد از امضای حسین انتظامی ابلاغ شده است، چگونگی اجرایی شدن درجه بندی سنی فیلم ها و نحوه برخورد با خاطیان مشخص شده که از امروز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه برای تمامی سینماها، تهیه کننده ها و پخش کننده ها لازم الاجرا است.» سازمان سینمایی سرانجام تصمیم گرفت درجه بندی سنی را در سینماهای ایران نیز اجرا کند؛ اتفاقی که باید سال ها زودتر رخ می داد ولی شوخی های عریان فیلم هایی مانند «رحمان 1400»، «هزارپا» و «قانون مورفی» و اعتراض گسترده خانواده ها و رسانه ها، متولی سینمای کشور را بر آن داشت مانند کشورهای پیشرفته دنیا، سرانجام ساز و کاری برای ورود افراد به سینماها تعریف کند.

 

پس‌لرزه‌های فجر

حسین انتظامی بعد از برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، در توئیتر نوشت: «برخی فیلم‌های جشنواره امسال به دلیل داشتن صحنه ‌های خشن یا نامناسب برای کودکان و نوجوانان، در اکران عمومی رده‌ بندی سنی [قرار] خواهند گرفت.» قبل‌ترش هم مدیر کل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی گفته بود: «فیلم هایی که برای اکران ‌شان محدودیت سنی مشخص می شود، در همه تبلیغات ‌شان ملزم به اعلام آن هستند.» حالا روابط عمومی سازمان سینمایی، متن کامل آیین‌نامه درجه‌بندی سنی فیلم‌ها را روی سایت رسمی قرار داد و تا همه در جریان مصوبات جدید مربوط به سینماروها قرار بگیرند.

 

بچه‌ها بیرون

پنجم اسفندماه 97 در گزارشی با تیتر «بچه‌ها بیرون» در همین روزنامه نوشتیم «سازمان سینمایی در حرکتی قابل تحسین قصد دارد محدودیت سنی برای اکران در سینماها را جدی بگیرد». حالا سازمان سینمایی دستورالعمل پنج صفحه‌ای نظام درجه‌بندی فیلم‌های سینمایی را به سینماداران، تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ابلاغ کرده است. به گزارش ایلنا، دستورالعمل جدید سازمان سینمایی، سه فصل و ۱۶ ماده دارد و در آن، فیلم‌های سینمایی به چهار گروه قابل نمایش برای سنین ۹ سال، ۱۲ سال، ۱۵ سال و ۱۸سال تقسیم‌بندی شده است. بر اساس این رده‌بندی، فیلم‌هایی که دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب هستند برای کودکان زیر ۹ سال ممنوع است، فیلم‌هایی که دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، دلهره‌آور، استعمال دخانیات و الفاظ نامناسب بوده برای زیر ۱۲ سال ممنوع شده، فیلم‌هایی که دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک، استعمال مواد مخدر، روابط خلاف عرف جامعه، زبان تند و نامناسب باشد برای زیر ۱۵ سال ممنوع خواهد بود و فیلم‌هایی که دارای صحنه‌های افراطی خشونت، صحنه‌های استعمال مواد مخدر، صحنه‌های تداعی‌کننده روابط زناشویی، الفاظ و حرکات نامناسب است برای زیر ۱۸ سال ممنوعیت دارد.

 

از تبعیض نژادی تا الکل و مخدر

سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش می‌توانند حذف فیلمی بنا بر گزینه‌های مندرج در هر یک از گروه‌های سنی را در پروانه نمایش فیلم درج کنند. همچنین سازمان سینمایی اعلام کرده فیلم‌های سینمایی باید از نمایش تبعیض‌های قومی، نژادی، جنسیتی، مذهبی، معلولیت‌های ذهنی، جسمی، جنسی، حرکات و الفاظ رکیک و نامناسب برای کودکان و نوجوانان پرهیز کرده و از تاثیرگذاری مثبت نمایش مصرف مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به گویش، آداب و زبان فرهنگ‌های مختلف پرهیز و جلوگیری کند.

بر اساس این آیین‌نامه دفاتر پخش فیلم، سالن‌های نمایش فیلم، سامانه‌های برخط نمایش فیلم، سامانه‌های پیش‌فروش و فروش اینترنتی بلیت سینما، سینماداران و مکان‌های نمایش فیلم باید مخاطبان را از درجه‌بندی سنی درج شده در پروانه نمایش هر فیلم مطلع کنند و همچنین در سالن سینما نیز این مسئله در قالب عکس، پوستر، پلاکارد، سردر، بیلبورد، استند و همچنین تلویزیون‌های شهری، فضاهای مجازی، جلد حامل‌های داده، بلیت چاپی و الکترونیکی، درجه‌بندی سنی درج شود.

 

در طول نمایش هر فیلم هم حداقل پنج نوبت متن هشدار و درجه بندی تعیین شده برای هر فیلم به صورت زیرنویس و هر بار قبل از نمایش بخش‌های نامناسب گروه سنی تعیین شده به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده شود.

 

تذکر، لغو اکران و تعلیق پروانه

سازمان سینمایی با اعلام اینکه بازرسان اداره کل سینمایی حرفه‌ای بر این مسئله نظارت خواهند داشت، تاکید کرد در صورتی که این موارد رعایت نشود، به متخلفان تذکر داده می‌شود و اگر به تذکرات توجه نکنند، با دستور مدیرکل سینمای حرفه ای از ادامه اکران یا پخش فیلم ممانعت به عمل می‌آید و پس از رفع تخلف، ادامه اکران ممکن است. همچنین درباره فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی به نمایش درمی‌آید، در صورت بروز تخلف با توجه به میزان تخلف رخ داده، امکان دارد تا یک سال از نمایش فیلم جلوگیری شود و دفاتر پخش فیلم نیز در صورت تخلف و تکرار آن ضمن درج در پرونده، از صدور پروانه نمایش فیلم بعدی تا 6 ماه جلوگیری و برای تخلفاتی که دومین بار صورت می‌گیرد پروانه فعالیت به مدت یک سال تعلیق و در صورت تکرار در مرتبه سوم به مدت پنج سال تعلیق می‌شود. سینماداران نیز در صورت سهل‌انگاری نسبت به عدم اطلا‌ع‌رسانی صحیح و کامل، کارت فعالیت مدیر سینما به مدت 6 ماه تعلیق و در صورت تکرار ضمن برکناری مدیر و ابطال کارت مدیریت درجه سینما به مدت سه ماه تنزل پیدا می‌کند و حواله‌های اکران فیلم جدید صادر نمی‌شود.

 

روزنامه همدلی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------