دود تحریم در چشم سینما



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,سینما

تولید، صادرات و واردات تجهیزات سینمایی از مباحثی است که با حرکت سینمای ایران به سمت «صنعتی شدن» اهمیت دوچندان پیدا کرده، اما در شرایط تحریم، تامین و واردات ابزار و امکانات لازم برای تولید محصول فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مدیوم مهمی مانند سینما دچار چالش جدی شده که از آن جمله می‌توان به تجهیزات سمعی و بصری فرآیند تولید یا امکانات اکران و حتی صندلی‌های سینمایی اشاره کرد. این روزها بسیاری از شرکت‌های داخلی در زمینه تولید ابزار مختلفی از جمله صندلی سینما و دیگر ابزارآلات مورد نیاز برای تجهیز سالن‌های سینمایی دست به کار شده‌اند که در سال «رونق تولید ملی»، این رویکرد در راستای تامین زیرساخت‌های «صنعت سینما» در کشور بسیار قابل تحسین است اما تحریم‌ها، روند پیشرفت سینمای ایران برای نزدیک به شدن به استانداردهای جهانی را کُند می کند.

 

ایجاد بازار مناسب در منطقه

به گزارش مهر، سید سعید رضوی، مدیرعامل کارخانه سیستم‌های رسانه‌ای «بعثت»، یکی از کارخانه‌های فعال در حوزه تامین تجهیزات سینمایی است. رضوی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۳ سال است شرکت «بعثت» به صورت تخصصی در حوزه تولید تجهیزات استودیوهای تلویزیونی و صنعت سینما فعالیت می‌کند، گفت: «در حال حاضر حدود ۱۶۵ محصول متنوع در کارخانه صنعتی «بعثت» تولید می‌شود که از آن جمله می‌توان به انواع کرین فیلمبرداری، پروژکتورهای استودیویی، سیستم‌های تراولینگ و سینماهای سیار اشاره کرد. تنوع این تولیدات بدون کمک دولت سبب شد تا این کارخانه بتواند در این سال‌ها روی پای خود بایستد و در خاورمیانه و آسیای غربی بازار مناسبی پیدا کند.»

 

او ادامه داد: «تا ۱۵ سال پیش تحت لیسانس کمپانی‌های معتبر جهانی، ابزار و تجهیزات سینمایی را تولید می‌کردیم اما بعد از آن و با افزایش تحریم‌ها، تصمیم به مهندسی معکوس در این زمینه گرفتیم که خوشبختانه در این زمینه بسیار موفق بودیم. البته در حوزه مهندسی معکوس به دنبال ارزان‌تر تمام شدن تولیدات خود نبودیم بلکه بیشتر به این مسئله توجه کردیم که شرکت‌های تولیدکننده خارجی با چه مواد اولیه و از چه المان‌هایی استفاده می‌کنند تا ما نیز همان را دنبال کنیم.»

 

رضوی در ادامه گفت: «تولیدات ما مصرف عام ندارد و به همین دلیل باید سفارش‌های لازم را دریافت کنیم تا ابزار موردنظر را تولید کنیم. ما هیچ علاقه‌ای نداریم در بازار جهانی کیفیت تولیدات‌مان مانند تولیدات چین باشد و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا در سطح تولیدکنندگان اروپایی کار کنیم. تجهیزات و تولیدات ما گران‌قیمت است اما نسبت به نوع اروپایی آن بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تفاوت قیمت دارد.»

 

تجهیزات سینمایی هم حمایت می‌خواهد

نصرت احمدی، مدیرعامل شرکت طرح و توسعه «دی سینمای ایرانیان» هم در این باره گفت: «شرکت ما در کلیه فعالیت‌های پخش تجهیز سالن‌های سینمایی فعالیت دارد، به این معنا که از طراحی ساخت تا تجهیز مجموعه‌های سینمایی فعالیت می‌کنیم که شامل تجهیزات صوتی و تصویری است، می‌توان گفت اولین تجهیزات سینمای دالبی توسط این شرکت در سینما فرهنگ اجرایی شد، آن زمان چندان سینمای دالبی مورد توجه نبود، اما در حال حاضر بسیاری از فیلم‌هایی که تولید می‌شود به صورت دالبی ساخته می‌شود. با توجه به اینکه تعدادی از سینماهای مدرن در کشور مجهز به سیستم ۳ بعدی هستند، از سال گذشته نیز تعدادی از سالن‌های سینمایی کشور را از جمله سالن شماره یک مگامال را به سیستم صوتی 3D تجهیز کرده‌ایم.»

 

او ادامه داد: «هدف ما این است که گوش مخاطب سینما با این نوع از صدا نیز آشنا شود تا کیفیت‌های جدید سینمایی را تجربه کنند. متاسفانه در این زمینه از جمله مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، این است که به دلیل مشکلاتی که تحریم به وجود آورده، فیلم‌های 3D وارد کشور نمی‌شود. که امیدوارم شرایط برای ورود لایسنس این فیلم‌ها فراهم شود، البته به دلیل محدودیتی که در حوزه نمایش فیلم‌های خارجی در کشور وجود دارد، استقبال از این سیستم بسیار کم است.»

 

احمدی درباره واردات سیستم‌های صوتی به کشور هم گفت: «خوشبختانه قبل از شدید شدن تحریم‌ها، بخشی از تجهیزات مورد نیاز سینماها را وارد کشور کردیم اما مسئله مهم این است که وزارت صنعت و معدن همراهی لازم در این زمینه را نمی‌کند، به عنوان مثال اگر لامپ پروژکتورهای نمایشی وجود نداشته باشد، سینماها نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. ما این تجهیزات را وارد کشور کردیم تا هرچه سریع‌تر به دست صاحبان سینماها برسانیم، اما متاسفانه اجازه ترخیص و یا ثبت سفارش نمی‌کنند و شرایط سختی را برای ما فراهم کرده‌اند.»

 

این فعال صنعت سینما ادامه داد: «نگرانی ما این است که در چنین شرایطی تجهیزات مورد نیاز به سالن‌های سینما نرسد، هربار هم که درباره اهمیت این تجهیزات صحبت کردیم به ما گفتند که شیرخشک مهم‌تر است یا تجهیزات سینمایی؟ البته من نمی‌دانم کار واردکنندگان شیرخشک را راه می‌اندازند یا خیر. اما معتقدم هم سینما و هم شیرخشک برای جامعه لازم است. در حال حاضر نزدیک به ۶ ماه است که کانتینرهای ما در گمرک خوابیده است و اجازه ترخیص نمی‌دهند و این مسئله به ما صدمه می‌زند.»

 

روزنامه همدلی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------