آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

گفت‌وگو با محسن عبدالوهاب، كارگردان «به دنیا آمدن»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری, محسن عبدالوهاب

ساکن طبقه متوسط

«به دنیا آمدن» فیلمی به كارگردانی محسن عبدالوهاب این روزها بر پرده سینماهاست. عبدالوهاب كه فعالیت‌های سینمایی‌اش را با تدوین فیلم‌های مستند و داستانی آغاز كرد رفته رفته به سمت كارگردانی جذب شد. او چند سال پیش با ساخت فیلم «لطفا مزاحم نشوید» نشان داد دغدغه‌های اجتماعی گسترده‌ای دارد و امروز با «به دنیا آمدن» این دغدغه را تثبیت كرد. «به دنیا آمدن» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سه سیمرغ بلورین در بخش‌های موسیقی، تدوین و بازیگر زن شد و پس از آن در جشنواره‌های بین‌المللی بسیاری حضور داشت و جوایزی هم كسب كرد. این فیلم در جشنواره فجر با بازخوردهای متفاوتی روبه‌رو شد و از جمله فیلم‌های متفاوتی بود كه تلخی و طنز را در كنار هم داشت. به بهانه اكران عمومی این فیلم با محسن عبدالوهاب گفت‌وگو كرده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.

 

 از اینجا شروع كنیم كه چرا فیلمی زن محور ساختید؟ فیلمی كه دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های زنان را خیلی پررنگ نشان می‌دهد.

من با این نیت به دنیا آمدن را نساختم. به نظر خودم این فیلم بیشتر خانواده محور است تا زن محور. آن زمان كه به دنیا آمدن را ساختیم مدنظرم خانواده‌های طبقه متوسط بودند كه در شرایط كنونی دچار بحران هستند. در طبقه متوسط مساله فرزند داشتن یا نداشتن از جمله مهم‌ترین دغدغه‌هاست. برایم مهم بود تفاوت عقاید و افكار یك زن و شوهر را در مواجهه با مهم‌ترین مساله زندگی‌شان ترسیم كنم.

 

 سوژه فیلم از كجا به ذهن تان رسید و تصمیم به ساخت آن گرفتید؟

نمی توانم دقیق بگویم كه از كی و از كجا، اما سال‌ها بود كه به چنین مسائلی در اطرافم

بر می‌خوردم و در نهایت تصمیم گرفتم كه آن را به تصویر بكشم.

 

 زوج جوان (با بازی الهام كردا و هدایت هاشمی) سر موضوع بچه‌دار شدن دیالوگ‌هایی با هم برقرار می‌كنند كه نمایانگر تفاوت فكری آنهاست. آیا شما خواستید تقابل بین سنت و مدرنیته را در بین آنها به تصویر بكشید؟

به یك معنا بیشتر تقابل دیدگاه‌هاست كه ریشه در سیر جامعه به سوی مدرنیسم دارد. در جامعه كنونی ما تعریف روابط زناشویی با گذشته تغییر كرده. امروز یك زن و شوهر به‌سادگی گذشته كنار هم قرار نمی‌گیرند و می‌بینیم كه آمار طلاق افزایش پیدا كرده است. به گمانم این اتفاق در طبقه متوسطی كه به خصوص گرایش‌های فرهنگی دارند بیشتر شده است.

 

 دقیقا همین‌طور است، فیلم شما به باور خیلی‌ها نگاه شریفی به طبقه متوسط اجتماعی دارد!

خوشحالم كه راجع به فیلم من چنین برداشتی می‌شود.

 

 درخصوص انتخاب بازیگران چطور شد به این گروه رسیدید؟

به نظرم فیلم‌های اجتماعی از آن نوعی كه اوج و فرود چندانی ندارند باید بازی‌های باورپذیر داشته باشند. برایم مهم بود كه بازیگرانی در این فیلم حضور داشته باشند كه برای درآوردن نقش هایشان وقت بگذارند. دوستانم الهام كردا و هدایت هاشمی و باقی بازیگران آمدند، وقت گذاشتند و همگی سعی كردیم فیلمی باورپذیر را به سرانجام برسانیم.

 

 فیلم شما چهار سال پیش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت سه سیمرغ بلورین در بخش‌های موسیقی، تدوین و بازیگر زن هم شد. چرا اكران عمومی‌اش آن‌قدر به تعویق افتاد؟

تهیه‌كننده فیلم بیشتر در جریان این امور هستند. به هر حال غالبا فیلم‌های اجتماعی در ورود به چرخه اكران مشكل دارند.

 

 به نظرتان حضور یك فیلم در جشنواره فیلم فجر چقدر در دیده شدنش تاثیرگذار است؟

معمولا در جشنواره‌ها  تعداد زیاد فیلم‌ها و كنجكاوی علاقه‌مندان برای دیدن همه آنها نوعی شتابزدگی و كم حوصلگی برای بیننده به همراه می‌آورد. طی این مدت كوتاه معمولا كسی حوصله ندارد به تك‌تك فیلم‌ها نگاهی دقیق داشته باشد و در این بین خیلی از فیلم‌ها قربانی می‌شوند. در جشنواره‌ها معمولا اهل سینما حضور دارند، اما همین سینماروهای حرفه‌ای طی تماشای فیلم مدام مشغول تلفن همراهشان هستند. خب این چه فیلم دیدنی است؟ جشنواره فجر برای بعضی از فیلم‌ها كه مورد توجه قرار می‌گیرند كاركردی مثبت دارد ولی برای برخی فیلم‌ها كه به سینمای بدنه معروف شده است، نقش چندانی ندارد. به همین دلیل می‌بینیم در طول سال بسیاری از این نوع فیلم‌های پرفروش اصلا در جشنواره فجر حضور نداشتند.

 

 یكی از اتفاقاتی كه در سینمای ما به‌خصوص در سال‌های اخیر افتاده حجم بالای فیلم‌های اجتماعی است، به نظر شما این فیلم‌ها تا چه اندازه بازتاب واقعیت‌های اجتماعی است؟

دقیقا نمی‌دانم چه تعداد فیلم اجتماعی در سال ساخته می‌شود و البته تمام آنها را نمی‌بینم. بنابراین نمی‌توانم قضاوت دقیقی در این‌باره داشته باشم، اما به‌طور كلی مگر یك فیلم چقدر در جامعه تاثیرگذار است؟ حتی دیده‌ام فیلم‌های سیاسی را كه سال‌ها اكران نشدند، اما بعد كه به اكران درآمدند هیچ اتفاق خاصی در جامعه نیفتاد.

 

 نظر شما راجع به باند بازی در اكران چیست، مساله‌ای كه سال‌هاست خسارات بسیاری به برخی فیلمسازان وارد كرده است؟

من خیلی در جریان مناسبات اكران و پخش نیستم. برخی مسائل هست كه به گوش من هم می‌رسد. بنابراین نمی‌توانم راجع به این موضوع اظهارنظر دقیقی داشته باشم.

 

 روزنامه جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------