الناز شاکردوست به فراستی تاخت!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,النازشاکردوست

انتقاد تند مسعود فراستی از فیلم «شبی که ماه کامل شد» در تازه‌ترین قسمت برنامه تلویزیونی «هفت» که آنرا یک فیلم ضد انسانی و ضد ملی و در دفاع از ریگی دانسته بود، واکنش الناز شاکردوست را در پی داشت.

 الناز شاکردوست با انتشار تصویری از خود در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار در اینستاگرام، نوشت: «بلوچ اصیله بلوچ مهربونه! ندیدی چطور از دار دنیا یه گوسفند داشتند، برای ما گذاشتن رو آتییش؟ (بخشی از دیالوگ فائزه در فیلم ماه!) بلوچ لعنتی نیست، صداوسیما و برنامه هفت باید جوابگوی این بی حرمتی به مردم سیستان و بلوچستان و طایفه محترم ریگی باشد.»

یادآور می شود فراستی در برنامه «هفت» گفته بود: تمام فیلم های نرگس آبیار بده این فیلم بدترین فیلمش هست. این بدی از ناتوانی می آید که گاهی تنه اش به تنه آی کیو دار بودن هم می خورد. فیلم ظاهرا علیه یک جنایتکار جدی که برای ملت ما آشناست ساخته شده کسانی که فیلمنامه را خوانده‌اند چه نیروهای امنیتی چه فرهنگی فکر می کردند فیلم علیه ریگی هست اما این فیلم در دفاع از ریگی هست. اینکه آبیار چقدر از این مسیر آگاه هست نمی دانم اما میزانسن می فهمم و از روی فیلم می شود اینها رافهمید.

فیلمساز علاقه شدیدی به خشونت دارد هرچه خشونت در فیلم می بینیم دوربین باهاشه. این خشونت تمایل درونی و ناخودآگاه فیلمساز است که دوربین آن را عیان می کند. اینکه چقدر از کارش آگاه هست نمی دانم اما سینما این را لو می دهد . ما ریگی اصلی را سمپاتیک می بینیم و قیافه ای که برایش انتخاب شده سمپاتیک هست. جمله ای که درباره اسلام می گوید جمله ریگی هست اما توی فیلمساز نگاهت چی هست؟ کسی در فیلم در مقابل این نگاه نمی ایستد. من پلان به پلان در صحنه قتل فایزه می توانم توضیح بدهم که دوربین با قاتله. یک نما نداریم که دوربین از زاویه دختر باشد و اما یک اینسرت درشت از اسلحه در حال شلیک داریم که تقدیس خشونت می شود در انتها قاتل می آید بیرون و ماه کامل می شود آیا ماه برای یک قاتل کامل شد؟

شخصیت مادر با بازی فرشته صدرعرفایی از صحنه ازدواج مرموز هست و نوع آمدنش در هر نما مرموز هست انگار یک توطئه‌گر هست.نمای آخر فیلم یک جمله تایپ شده می آید که نیروهای قدرتمند ما ریگی را دستگیر کردند.ما نیروی قدرتمندی در فیلم ندیدیم برعکس انفعال و بی دست و پایی دیدیم. کجا نیروهای امنیتی را می بینیم؟ که ریگی را نشانه می گیرد و نمی زند با این استدلال احمقانه که می خواهد خونش روی بچه ها نریزد! نیروهای امنیتی از این شوخی ها ندارند. بعد از جمله‌ی آخر فیلم لانگ شات و ماشین را داریم و مادر ریگی که دست دو بچه را گرفته و با چمدان به سمت ایران می آید و این سکانش ریشخند به جمله قبلی است. این دو بچه را زن مرموز توطئه گر و پشتیبان خاندان ریگی دارد بر می گرداند ایران که بزرگ شان کند . نرگس آبیار در این فیلم سر سفارش دهنده هایش را کلاه گذاشته!

وقتی فیلم در میزانسن و حسش از دشمن ملی من دفاع می کند یعنی علیه منافع ملی من هست . درسته گویا این فیلم هیچ حمایت دولتی نداشته اما حمایتی امنیتی و حمایت دستگاه امنیتی که دولتی نیست هست؟ فیلم «شبی که ماه کامل شد» مطلقا فیلم سفارشی است و مطلقا به این سفارش هم خیانت شده و دور زده شد‌ه. و فیلم فیلمی شده در دفاع از یک تروریست ضدملی. به نظرم فیلم «شبی که ماه کامل شد» غیر از اینکه فیلم ضد ملی است، ضد انسانی هم هست. سینمای ناچیزی دارد و طرفدار خشونت هست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------