آزیتا ترکاشوند:تلویزیون باید ممیزی‌هایش را کاهش دهد



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,آزیتاترکاشوند
آزیتاترکاشوند: ممیزی‌های تلویزیون دست بازیگران را برای ایفای نقش باز نمی‌گذارد، به همین خاطر نقش من در هیولا بیشتر از نقش‌هایی که در «گاندو» و «بوی باران» بازی کردم دیده می‌شود، تلویزیون باید ممیزی‌هایش را کاهش دهد تا عوامل دچار خودسانسوری نشوند.

آزیتا ترکاشوند بازیگر سریال نمایش خانگی هیولا که این روزها یکی از پرمخاطب ترین سریال های شبکه نمایش خانگی شده است در گفت وگو با ایرنا با انتقاد به ممیزی هایی که در عرصه سریال سازی تلویزیونی وجود دارد اظهار داشت: باید قبول کنیم که این روزها مخاطبان ایرانی می توانند به راحتی سریال ها و فیلم های روز دنیا را دانلود کرده و ببینند. آنها کار خوب را از بد تشخیص می‌دهد.

ممیزی‌های تلویزیون سریال‌های ترکیه ای را پر مخاطب می‌کند
وی در ادامه افزود: همین موضوع باعث شده است که عده ای از مخاطبان که خواهان سریال خوب هستند بیننده برخی سریال های تلویزیونی نباشند. به نظر من حجم بالای ممیزی در سریال سازی تلویزیون یکی از دلایل پر مخاطب شدن سریال های ماهواره ای، ترکیه ای و کره ای است. من بارها به چشم دیده ام که ممیزی ها سبب خود سانسوری عوامل تولید شده و این مورد باعث شده است سریال خوبی از آب در نیاید. باید گفت این به ضرر تلویزیون ما است. بهتر است فکری به حال این موضوع بکنیم. اگر سریال هایی درحد و سلیقه مردم ساخته شود حتما پر بیننده خواهد شد. هر جا تلویزیون سریال خوب ساخته است نتیجه اش را دیده است. مسئولان باید قبول کنند رفتن مخاطب به سمت سریال‌های ماهواره‌ای سبب ریختن قبح در جامعه می‌شود و تمام تلاششان را برای ساخت سریال خوب به کار بگیرند و برای این کار زمان و برنامه ریزی داشته باشند.

«هیولا» و «گاندو» پر مخاطب شدند چون حرف دل مردم را زدند
وی با اشاره به اینکه سریال هایی که به موضوعات آرمانی و اجتماعی امروزی می پردازد بیشتر نظر مخاطب را جلب می کند گفت: مخاطب شناسی یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در سریال سازی به آن توجه کرد. در حال حاضر مردم دلشان می‌خواهد بدانند در شرایط فعلی جامعه چه پیش خواهد آمد و به نوعی حرف دلشان زده شود. کارهایی همچون هیولا و گاندو پر مخاطب شدند چون مردم حرف و سئوال های خود را در این سریال ها شنیدند.

بازیگر سریال «بوی باران» با اشاره به اینکه  ایجاد کانال‌های خصوصی می‌تواند کیفیت سریال ها را بهتر کند عنوان کرد: نمی خواهم بگویم دولتی بودن تلویزیون باعث عدم ساخت سریال هایی در خور مردم شده است اما به شخصه از ایجاد کانال های خصوصی استقبال می کنم چون می تواند باعث رقابت شود. چرا این اتفاق نمی‌افتد را، به شخصه نمی‌دانم.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,آزیتاترکاشوند


کار در تلویزیون را دوست دارم
وی در خصوص کار در تلویزیون گفت: با همه محدودیت‌هایی که برای کار در تلویزیون وجود دارد، به شخصه بیشتر دوست دارم در تلویزیون کار کنم. از تلویزیون شروع کردم و در تلویزیون خواهم ماند. اگر انتقادی می کنم به این خاطر است که دوست دارم کارهای حرفه ای تر و در حد و سلیقه همه مخاطبان ساخته شود. یک سریال تلویزیونی را هم دکتر جامعه می بیند و هم یک دختر روستایی، این رسانه بزرگ باید برای سریال سازی وقت و انرژی کافی بگذارد.

شبکه خانگی درگیر ممیزی‌های کمتری است
ترکاشوند همچنین درباره دلیل تفاوت چشم گیر بازی وی در «هیولا» با سریال هایی چون «بوی باران» گفت: من همزمان با پخش سریال هیولا در نمایش خانگی دو سریال «بوی باران» و «گاندو» را در روی آنتن سیما داشتم. منتقدان زیادی از من پرسیدند که چرا ترکاشوند در هیولا آنقدر ایفای نقش کرد اما در دو سریال تلویزیونی زیاد دیده نشد.

وی در ادامه افزود: این تفاوت از روی کم کاری من نبوده است بلکه باید در ابتدا توجه داشت که برای کار در تلویزیون باید ممیزی‌ها و شرایطی را رعایت کرد اما در سینما و شبکه نمایش خانگی نیازی به رعایت این چارچوب ها نیست. مثالی در این زمینه می زنم که راحت تر مفهومم را بیان کنم. در بازیگری نکته هایی خیلی جزئی وجود دارد و گاهی اوقات حتی این موارد زیاد به چشم هم نمی آید اما همین نکته ها می تواند یک نقش را کامل کند و یا به دیده شدن آن کاراکتر کمک کند. چگونه بیان کردن یک دیالوگ جزو همین موارد و نکته ها است. من در هیولا می توانم کلمه «چرا» را به گونه ای بگویم که به دیده شدن نقش و کامل شدن آن کاراکتر کمک کند اما در سریال «بوی باران» و یا «گاندو» دست من برای همین موارد جزیی باز نیست.

تفاوت بازی در تلویزیون با نمایش خانگی
بازیگر سریال «بوی باران» با اشاره به اینکه «مهران مدیری» سعی دارد همه کاراکترهای موجود در سریالش به خوبی دیده شده و تاثیرگذار باشند گفت: من در هیولا نقش «خانم زحمت‌کش» را ایفا می کردم. زنی که اغواگر و مدیر بود. این شخصیت برای صحبت کردن لحن و آوای خاصی داشت. اعضای چهره اش با گفتن دیالوگ های مختلف کاملا تغییر می کرد. این موضوع شاخصه این نقش بود و فقط برای همین نقش طراحی شده بود.

بازیگر سریال «گاندو» گفت: هیولا در شبکه نمایش خانگی پخش شد و مردم خانم زحمت کش را باور کردند و مشکلی به وجود نیامد. اما من نمی توانم همین بازی را در سریال تلویزیونی انجام دهم چون مطمئنم لحن و بیان این شخصیت دچار سانسور و ممیزی می شود و باید گفت در اصل شخصیت را ناقص می کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------