«ایکسونامی» با یک سوژه حساس می‌آید



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فیلم مستندایکسونامی

 فردا 20 آبان، فیلم مستند «ایکسونامی» در سه مراسم همزمان در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان رونمایی می‌شود. این فیلم مستند به سوژه‌ای حساسیت‌برانگیز می‌پردازد. در خلاصه داستان آن آمده است: «یک پورن‌استار آمریکایی از خاطراتش برای ایرانیان می‌گوید». گفته شده است این خانم آمریکایی، تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را برای مردم ایران روایت می‌کند.


راوی: بازیگر سابق فیلم‌های مستهجن
در تیزری که دیروز از این مستند منتشر شد، این خانم آمریکایی که در گذشته، بازیگر فیلم‌های مستهجن بوده، پای برج ترامپ در شهر نیویورک ایستاده و «مردم ایران» به‌خصوص «جوانان» را خطاب قرار می‌دهد و این روایت را برای ما تعریف می‌کند. این اتفاق از این جهت چشمگیر است که گفت‌وگو با چنین شخصی در رسانه‌های ایران، سابقه نداشته و برای اولین بار انجام شده است. اگرچه هنوز این فیلم مستند رونمایی نشده است، اما در شبکه‌های اجتماعی، انتقادهایی در خصوص گفت‌وگو با این شخص به چشم می‌خورد.


سازندگان چه کسانی هستند؟
«ایکسونامی» در مؤسسه فرهنگی هنری آوش تهیه شده و «محسن آقایی» نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته است. نکته جالب توجه آن که مراسم رونمایی از این مستند، در سالن‌های متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود؛ نکته ای که می‌تواند نشانه حمایت این نهاد فرهنگی و انقلابی، از این فیلم مستند و سازندگان آن باشد. تولید مستند ۹۰ دقیقه‌ای «ایکسونامی»، دو سال و نیم زمان برده و به صورت مشترک در ایران و آمریکا انجام شده است. این نکته در پوستر این مستند نیز به شکل قابل تأملی نوشته شده است: «در دوران تحریم؛ تولید مشترکی از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران». آن‌طور که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ظاهراً بخش زیادی از این مستند، سیاسی است و به روابط ایران و آمریکا می‌پردازد.


در انتظار اکران سینمایی
«ایکسونامی» اولین فیلم مستند درباره مسائل جنسی نیست؛ در سال‌های اخیر چند فیلم مستند با موضوعات مرتبط ساخته شده و در فضای مجازی منتشر شده است. «پشت صحنه»، «پول و پورن» و سه قسمت مستند «انقلاب جنسی» از دیگر نمونه‌های متأخر این آثار هستند. محصولاتی که به نظر می‌رسد با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده و در فضای مجازی، وایرال شده‌اند. همه موارد قبلی در سرویس‌های VOD منتشر شده و در فضای مجازی برای فروش قرار گرفته بودند، ولی سازندگان «ایکسونامی»، وعده اکران فیلم را در سینماهای کشور داده‌اند. اگر این وعده محقق شود، «ایکسونامی» اولین فیلم مستند از این دست است که به پرده های سینما راه یافته است. باید دید آیا اهالی سینما نیز از این فیلم استقبال خواهند کرد یا خیر.

 

 روزنامه خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------