زنان شکارچی؛ بازیگران زنی که بیش از یک سیمرغ گرفته‌اند



جشنواره فیلم تهران، نام جشنواره‌ای بود که قبل از انقلاب برگزار می‌شد و در آن فیلم‌های برگزیده سینمای ایران در کنار آثار سینمای بین‌الملل به رقابت می‌پرداختند، اما بعد از پیروزی انقلاب این جشنواره تعطیل شد و پس از چهار سال همزمان با دهه فجر (۱۲ تا ۲۲‌بهمن) جشنواره فیلم فجر جایگزین آن شد.

به گزارش روزنامه جام جم، جشنواره فیلم تهران، نام جشنواره‌ای بود که قبل از انقلاب برگزار می‌شد و در آن فیلم‌های برگزیده سینمای ایران در کنار آثار سینمای بین‌الملل به رقابت می‌پرداختند، اما بعد از پیروزی انقلاب این جشنواره تعطیل شد و پس از چهار سال همزمان با دهه فجر (۱۲ تا ۲۲‌بهمن) جشنواره فیلم فجر جایگزین آن شد. جشنواره فجر از سال ۶۱ تا سال ۷۴ تنها به نمایش آثار ایرانی می‌پرداخت، اما از سال ۷۴ جنبه بین‌المللی به خود گرفت و علاوه بر فیلم‌های ایرانی در بخش بین‌الملل هم به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پرداخت و طی آن شرکت‌کنندگان جشنواره برای کسب جایزه‌ای که «سیمرغ بلورین» نام داشت با هم به رقابت می‌پرداختند.

 

البته سیمرغ تنها جایزه این جشنواره نبود و دیپلم افتخار و لوح زرین هم از دیگر جوایز این رویداد محسوب می‌شدند. اهدای جایزه یا همان سیمرغ بلورین از جذاب‌ترین و البته پرحرف و حدیث‌ترین بخش‌های جشنواره فیلم فجر بوده و هست که البته در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن و مرد برای مخاطبان عام جذابیت بیشتری دارد. در طول ۳۶ دوره برگزاری فیلم فجر، تعداد زیادی از هنرمندان سینمای ایران توانسته‌اند این جایزه را از آن خود کنند.

 

البته در دوره‌های ابتدایی (دوره اول و دوم) جشنواره فیلم فجر برخی رشته‌ها از جمله بازیگری برنده‌ای نداشت، اما از دوره سوم جشنواره که سال ۶۳ برگزار شد این جایزه باب شد و پروانه معصومی برای بازی در فیلم «گل‌های داوودی» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. در گزارش پیش رو، رکوردداران سیمرغ بازیگری بازیگران زن را معرفی کرده ایم و شما می‌توانید با بازیگران زنی که توانستند جوایز فجر را از آن خود کنند، آشنا شوید.

 

لیلا حاتمی

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اولین تجربه حضور حاتمی جلوی دوربین سینما به زمانی برمی‌گردد که او فقط ۱۱سال داشت. موفقیت‌های حاتمی در سینما پرشمار و متداوم است که این تداوم را می‌توان ریشه در توان ذاتی و متنوع کار کردنش دانست. او دو بار برای فیلم‌های «بی‌پولی» و «رگ خواب» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده است.

 

هدیه تهرانی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

تهرانی با فیلم «سلطان» چهره شد و پس از آن در هر فیلمی که حضور داشت فروشش را تضمین می‌کرد. او نخستین سیمرغش را برای بازی در فیلم «قرمز» گرفت و با توجه به گزیده‌کاری و سختگیری‌اش سال‌ها بعد بازی به یادمانی و خیره‌کننده‌اش در «چهارشنبه‌سوری» هم توانست منجر به دریافت دومین سیمرغ او از جشنواره فجر شود.

 

رویا نونهالی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

نونهالی بازیگر‌ی است که بلافاصله بعد از ورودش به سینما در سال ۶۷ سیمرغ بلورین از هفتمین جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم «عروسی خوبان» از آن خود کرد و همچنین برای یک بازی کوتاه و نگاه پرمعنایش در فیلم «بوی کافور عطر یاس» دوباره سیمرغ بلورین را از آن خود کرد.

 

مهتاب نصیرپور

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

مهتاب نصیرپور را بیشتر با تئاتر می‌شناسیم. او در تئاتر‌های زیادی بازی کرده که البته بیشتر آن‌ها در قالب یک گروه و به کارگردانی محمد رحمانیان بوده است. او سال ۸۰، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را برای بازی در فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» دریافت کرد و همچنین به خاطر بازی در فیلم «به نام پدر»، برنده سیمرغ بلورین نقش دوم زن شد.

 

جمیله شیخی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

جمیله شیخی دکترای افتخاری تئاتر داشت و شاید بتوان گفت به‌یادماندنی‌ترین نقش او در فیلم سینمایی «مسافران» به کارگردانی بهرام بیضایی است که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برایش به ارمغان آورد. شیخی پنج‌سال بعد نیز برای نقش‌آفرینی در فیلم «لیلا» سیمرغ بلورین دیگری از جشنواره فجر دریافت کرد.

 

ثریا قاسمی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

ثریا قاسمی با گویندگی در رادیو کار حرفه‌ای خود را شروع کرد. این بازیگر پیشکسوت پس از این‌که به‌خاطر بازی در فیلم «مارال» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و پس از آن نقش‌های متفاوت‌تری بازی کرد تا این‌که دو سال پیش به خاطر بازی در فیلم «ویلایی‌ها» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

 

هنگامه قاضیانی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

هنگامه قاضیانی هنرمندی چند وجهی در حوزه‌های سینما و تئاتر است که موسیقی را خوب می‌شناسد و با ادبیات و کتاب هم مانوس است. او تاکنون دو بار برای فیلم‌های «به همین سادگی» و «روز‌های زندگی» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگری زن از جشنواره فیلم فجر شده است.

 

باران کوثری

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

باران کوثری فرزند رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری در خانواده‌ای هنرمند رشد کرد و از کسانی بود که از سینما وارد تئاتر شد و خیلی زود توانست توانایی هایش را در حوزه‌های مختلف نشان دهد. او تاکنون دو بار برای فیلم‌های «خون بازی» و «کوچه بی‌نام» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگری زن از جشنواره فیلم فجر شده است.

 

سحر دولتشاهی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

سحر دولتشاهی برای بازی در فیلم «عصر یخبندان» در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر و برای بازی در فیلم‌های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به‌دست آورد. در واقع او تاکنون دو بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است.

 

شبنم مقدمی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

شبنم مقدمی اولین سیمرغ بلورین خود را برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم «امروز» دریافت کرد و دو سال بعد از آن هم توانست این موفقیت را با دریافت دومین سیمرغ بلورین خود از هیات داوران بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در همین عنوان، برای بازی در دو فیلم سینمایی «نفس» و «زاپاس» تکرار کند.

 

مریلا زارعی

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی

 

مریلا زارعی یکی از ستاره‌های سینمای ایران فارغ‌التحصیل صنایع غذایی از دانشگاه آزاد است که صریح و بی‌تعارف حرفش را می‌زند. او بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده که حرفش را می‌زند و با همین جسارت توانسته نقش‌آفرینی‌های متعددی در حوزه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون داشته باشد.

 

زارعی با بازی در تلویزیون به دنیای بازیگری روی آورد و تا به حال با کارگردانان شاخصی همچون عباس کیارستمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، اصغر فرهادی، تهمینه میلانی، پوران درخشنده و مسعود کیمیایی همکاری داشته است.

 

این بازیگر خوب سینمای ایران توانسته تاکنون دو بار سیمرغ بلورین نقش اول را برای فیلم‌های «شیار ۱۴۳» و «زیر سقف دودی» از آن خود کند. او همچنین برای بازی در فیلم «سربازان جمعه» نیز توانست سیمرغ نقش مکمل زن را به خانه ببرد.

 

فاطمه معتمدآریا

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,زنان شکارچی
 

فاطمه معتمدآریا در رشت به دنیا آمد و سال ۵۳ وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد. معتمدآریا از معدود بازیگرانی بوده و هست که موفقیت‌اش را مدیون فیزیک و چهره‌اش نبوده و با نقش‌آفرینی‌های کم‌نظیرش شخصیت‌های متنوعی را خلق کرده که ما را یاد مادر یا مادربزرگ یا یکی از عزیزانمان می‌اندازد.

 

او با این‌که این روز‌ها دوران میانسالی را می‌گذراند، اما کماکان می‌درخشد و بازیگری را برای خود بازیگری دوست دارد، نه شهرت و رنگ و لعاب ظاهر فریبش. معتمدآریا برای بازی در فیلم‌های «همسر» و «یک‌بار برای همیشه» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست بیاورد و همچنین برای فیلم‌های «مسافران» و «برهوت» موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند.

 

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------