«تومان» فیلمی بر لبه تیغ
- مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری
- تاریخ انتشار : دوشنبه, 14 بهمن 1398 14:53
به گزارش ایرنا، اما آنچه که نمی توان ساده از کنار آن گذشت ریتم به شدت پرسرعت فیلم است که در طول اثر توقفی در آن شکل نمی گیرد و همین سبب شده است تا مخاطب خود را در نهایت خسته کند.
فیلم فاقد سکوت و ایجاد تنفس برای مخاطب است و اگرچه شاید ایده و محتوای اثر چنین ضرباهنگی را بطلبد اما ادامه آن در کل اثر خود تبدیل به یک کسالت، خستگی و مونوتونی می شود.
پرداختن به مقوله شرط بندی و قمار، ایده ای کمتر پرداخته شده در سینمای ایران است و ورود به این حوزه خود نشان از جسارت کارگردان دارد .
روایت غیر قصه گوی فیلم نیز نشان میدهد که فرشباف در مقام کارگردانِ اثر ،مسیر سخت و دشواری را انتخاب کرده است تا فیلمی متفاوت را روانه پرده نقره ای کند.
فرشباف در تومان نشان داده است که فیلمساز خلاقی است و از به هم ریختن ساختار و قواعد کلاسیک واهمه ای ندارد، اما در کنار این جسارت در لحظاتی زیاده گو نیز هست و شیرازه کار را از دست داده است.
حرکت دوربین و میزانسن اگرچه بی پروا است اما به همان اندازه هم در سکانس هایی کنترل نشده است و فیلمساز مرعوب نشان دادن و به رخ کشیدن شده است و این دقیقا همان چیزی است که فیلم را بر لبه تیغ قرار داده است.
آنچه مسلم است و نباید فراموش کرد این است که " تومان " متریال خوبی جهت تبدیل شدن به یک فیلم خوب را دارد و شاید فیلمساز بتواند با یک بازنگری مجدد در ریتم و تدوین بتواند اثر خود را از قرار گرفتن در لبه پرتگاه نجات دهد.
نکته قابل تامل دیگر در فیلم تومان بازی هایی است که با توجه به ساختار غیر متعارف فیلم ، اما چندان اگزجره نیست و اگرچه از ضرباهنگی تند برخوردار است اما بر خلاف دوربین از قاب تصویر بیرون نمیزند و این شاید جایی است که فرشباف توانسته است کنترل بیشتری بر آن داشته باشد.