آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

«تومان» فیلمی بر لبه تیغ



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم تومان
قبل از هر چیز باید گفت، «تومان» فیلمی است که کاملا بر لبه تیغ حرکت کرده است، یعنی هم در لحظاتی مخاطب را به وجد می آورد و هم در لحظاتی ارتباط را از دست می‌دهد، هم لحظات ناب سینما در آن به چشم می خورد و هم زیاده گویی های فیلمساز از این رو به سختی می توان تکلیف خود را با فیلم مشخص کرد که البته این نه به معنای ضعف اساسی در فیلم است و شاید نیازمند لختی تامل بیشتر در اثر باشد.

به گزارش ایرنا، اما آنچه که نمی توان ساده از کنار آن گذشت ریتم به شدت پرسرعت فیلم است که در طول اثر توقفی در آن شکل نمی گیرد و همین سبب شده است تا مخاطب خود را در نهایت خسته کند.

 

فیلم فاقد سکوت و ایجاد تنفس برای مخاطب است و اگرچه شاید ایده و محتوای اثر چنین ضرباهنگی را بطلبد اما ادامه آن در کل اثر خود تبدیل به یک کسالت، خستگی و مونوتونی می شود.

 

پرداختن به مقوله شرط بندی و قمار، ایده ای کمتر پرداخته شده در سینمای ایران است و ورود به این حوزه خود نشان از جسارت کارگردان دارد .

 

روایت غیر قصه گوی فیلم نیز نشان میدهد که فرشباف در مقام کارگردانِ اثر ،مسیر سخت و دشواری را انتخاب کرده است تا فیلمی متفاوت را روانه پرده نقره ای کند.

 

فرشباف در تومان نشان داده است که فیلمساز خلاقی است و از به هم ریختن ساختار و قواعد کلاسیک واهمه ای ندارد، اما در کنار این جسارت در لحظاتی زیاده گو نیز هست و شیرازه کار را از دست داده است.

 

حرکت دوربین و میزانسن اگرچه بی پروا است اما به همان اندازه هم در سکانس هایی کنترل نشده است و فیلمساز مرعوب نشان دادن و به رخ کشیدن شده است و این دقیقا همان چیزی است که فیلم را بر لبه تیغ قرار داده است.

 

آنچه مسلم است و نباید فراموش کرد این است که " تومان " متریال خوبی جهت تبدیل شدن به یک فیلم خوب را دارد و شاید فیلمساز بتواند با یک بازنگری مجدد در ریتم و تدوین بتواند اثر خود را از قرار گرفتن در لبه پرتگاه نجات دهد.

 

نکته قابل تامل دیگر در فیلم تومان بازی هایی است که با توجه به ساختار غیر متعارف فیلم ، اما چندان اگزجره نیست و اگرچه از ضرباهنگی تند برخوردار است اما بر خلاف دوربین از قاب تصویر بیرون نمیزند و این شاید جایی است که فرشباف توانسته است کنترل بیشتری بر آن داشته باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------