10 سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان



10 سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان
ك دهه از شروع ساخت سريال هاي مناسبتي براي ماه مبارك رمضان مي گذرد،در اين سال ها مجموعه هاي تلويزيوني موفقي روي آنتن شبكه هاي سيما رفته است،در اين گزارش به 10 سريال به ياد ماندني سال هاي قبل ماه مبارك رمضان پرداخته ايم.

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

  شايد نخستين سريال ماه مبارك رمضان با عنوان "نيمه پنهان ماه" به كارگرداني مجيد جعفري  كه در سال  73 از شبكه دو سيما روي آنتن رفت را به خاطر نداشته باشيد،اين سريال باعث شد نظر خيلي از فيلمسازان به ساخت مجموعه هاي مناسبتي و جذب مخاطب در اين ايام جلب شود و پس از گذشت چندين سال با پيمودن آزمون و خطا در ساخت اين چنين سريال هايي با آغاز دهه ي 80 و توليد مجموعه موفق "گمگشته"،ماراتن ساخت سريال هاي مناسبتي در فضاي رقابتي از شبكه هاي مختلف سيما بين فيلمسازان آغاز شد.
 
 گمگشته
   سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

 ميگن فرشته روزش و با گريه افطار مي كنه / فرشته مي دونه كه نور ظلمت و بيدار مي كنه
 
اين ترانه شما رو ياد چه مي اندازد؟
 مجموعه  تلويزيوني گمگشته به كارگرداني رامبد جوان در سال80 از شكبه سه سيما روي آنتن رفت.هر بار كه اين ترانه را مي شنويد شايد علاوه بر شهرت خواننده اش "مجيد اخشابي" شما را ياد سريال "گمگشته" به كارگرداني رامبد جوان با هنرمندي آتيلا پسياني در دو نقش متفاوت كه در رمضان سال 80 پخش شد را به ياد بياوريد .
 
 اين سريال طبق نظر سنجي مركز تحقيقات صداو سيما جزو نوستالژي محبوب ترين سريالهاي مناسبتي قرار گرفته است.
 
داستان اين مجموعه در اين باره بود كه چند دزد به قصد اخاذي، يك فرد متمول و خير را مي‌ربايند، اما هنگام تماس با خانواده فرد ربوده شده متوجه مي‌شوند كسي را كه دزديده‌اند شخص مورد نظر نبوده است تا اين‌كه به اين فكر مي‌رسند فرد ربوده شده را با سيدجلال عوض كنند و از اين طريق به اهداف خود برسند. همين جابه‌جايي به تعليق اصلي قصه بدل مي‌شود و جابه‌جايي دو فرد شبيه به هم كه ادبيات و منش كاملا متفاوتي با هم دارند ابعاد كميك داستان را شكل مي‌دهند كه در تداوم آن داستان به نتيجه‌گيرهاي اخلاقي خود دست مي‌زند...
 
در گمگشته بازيگراني چون آتيلا پسياني، فرامرز صديقي، حديث فولادوند و پژمان بازغي... ايفاي نقش كردند.
 
  يادداشهاي كودكي

   سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان


يادداشتهاي كودكي سريالي در قالب طنز به كارگرداني پريسا بخت آور سال 80 روي آنتن سيما رفت.
 
در اين سريال دو هنرمند فرهيخته مرحوم حميده خيرآبادي و مرحوم احمد قدكچيان كه ياد و خاطراتشان هميشه در ذهن ما زنده است حضور داشتند.
 
در كنار اين دو بزرگوار هنرمنداني همچون سيروس گرجستاني ، مهرانه مهين ترابي و امير نوري و... ايفاي نقش كردند.
 
در يادداشت هاي كودكي سيروس گرجستاني همسر اختر (مهرانه مهين ترابي) مرد رندي كه از زير كار در مي رود و عاشق خلاف است اما چنان اختر را صدا مي زند كه انگار تصميم دارد دنيا را براي همسرش آذين ببندد...ياداشت هاي كودكي توانست با زباني طنز  داستان تلخي را بازگو كند. و الحق نيز  يادداشتهاي كودكي يادش بخير ....
 
   پشت كنكوري ها

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

 به كارگرداني پريسا بخت آور دومين كار وي بعد از ساخت يادداشت هاي كودكي جزو مجموعه‌هاي پرمخاطب سال 81 از شبكه 5 سيما پخش شد.
 
 در اين مجموعه رضا داوودنژاد، برزو ارجمند، رامين ناصر نصير، علي عباس صادقي، محمدرضا رضايي، سيما گرجستاني، محمدرضا نوروز، محسن قاضي مرادي، رضا بنفشه‌خواه و مريم اميرجلالي به ايفاي نقش پرداختند.
 
داستان اين مجموعه درباره پنج جوان پشت كنكوري‌ است كه در خانه‌اي متروك مشغول به درس خواندن هستند.
 
 او يك فرشته بود

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

  سريال مناسبتي "او يك فرشته بود" در سال 84 در ژانر ماورايي- مذهبي با پرداختن به مغوله شيطان به كارگرداني عليرضا افخمي بعد از سريال "كمكم كن" كه اولين سريال ماورايي در سال 83 بود نظر بسياري از مخاطبان تلويزيوني را به خود جلب كرد.   
 
موضوع داستان بدین ترتیب است که بهزاد (حسن جوهر چي) طی ماجرایی با زنی تصادف می‌کند و او را به خانه می‌آورد. به تدریج حرکات عجیبی از این زن که فرشته (بهاره افشاري)  نام دارد، سر می‌زند و از سوی دیگری در قالب مردی به نام سرابی سعی در سردرگم نمودن بهزاد دارد، نهایتاً فرشته موجب می‌شود که بهزاد و همسرش رعنا تا پای طلاق بروند و حتی به بهزاد پیشنهاد ازدواج می‌دهد، اما پس از مدتی بهزاد با توجه به رهنمودهای روحانی محل و سخنان فرزندانش متوجه می‌شود که فرشته، شیطان(ابلیس) است و پسرش را در حالی که فرشته قصد کشتن او را دارد، نجات می‌دهد و سپس به درگاه خدا توبه کرده و از گناهانش اظهار پشیمانی می‌کند.
 
در اين سريال بازيگراني همچون حسن جوهرچي، بهاره افشاري، مريم كاوياني ، ثريا قاسمي و ... به ايفاي نقش پرداختند.
 
 خانه به دوش

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

 مجموعه طنز  خانه به دوش به كارگرداني رضا عطاران با حضور هنرمنداني همچون حميد لولايي، مريم امير جلالي، علي صادقي ، آناهيتا همتي، بهنوش بختياري، غلامحسين لطفي و ... از شبكه سه سيما در رمضان 83 از شبكه سه سيما روي آنتن رفت .
 
در داستان  اين مجموعه طنز و اجتماعي ماشاء‌الله (حمید لولایی) فردی کم پول و ندار می باشد و با مشکلات مالی مواجه است ، او برای اینکه مشکل مالی خود را حل کند با آقای بیات (خشایار راد) که با او به طور اتفاقی آشنا شد همکاری می کند و پولی را برای سفر به مالزی به او می دهد اما ...

 متهم گريخت

 سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

 مجموعه طنز به ياد ماندني و پر مخاطب  "متهم گريخت" به كارگرداني رضا عطاران و نويسندگي سعيد آقا خاني از شبكه سه سينما در رمضان 84 پخش شد.
 
 آقا هاشم (سیروس گرجستانی) و خانواده اش در شهرستانی نه چندان دور زندگی ساده ای دارند. او تا پیش از شدت بیماری در مغازه ای اجاره ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده ولی به علت بیماری پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کرده اند . از طرفی دختر دانشجویش (لیدا فتح الهی) در تهران برای او شغلی پیدا وخانه ای را اجاره می کند . هاشم آقا به ناچار کارش را تعطیل وبه تهران مهاجرت می کند . مهاجرت هاشم آقا به همراه مادر (شهربانو موسوی) و همسرش (مریم امیرجلالی) و پسرش (علی جعفری) و دیگر دخترش (ملیکا زارعی) به همراه دامادش (علی صادقی) داستانها و ماجراهای زیبایی را بوجود می آورد …..
 
 صاحب دلان

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

 اين مجموعه به ياد ماندني به كارگرداني محمد حسين لطيفي در رمضان 85 از شبكه يك سيما پخش شد.
 
صاحب دلان روايتگر زندگی پیرمردی صحافی به نام سیدخلیل صحاف‌زاده(حسين محجوب) است که با ورود قرآنی برای صحافی به خانه‌اش خودش و نوه‌اش، دینا وارد ماجراهایی می‌شوند که از داستان پیامبران در قرآن الهام گرفته شده است.
 
اين سريال با ديالوگهاي قوي از كوچه بازار گرفته تا قرآني كه در آن سيد خليل صحاف زاده به دست ميگرفت و مي خواند چنان در عمق جان و دل ما نشست كه هميشه به عنوان سريالي بياد ماندني در ايام ماه مبارك رمضان در ذهن ما خطور ميكند.

   ميوه ممنوعه

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

  سريال ميوه ممنوعه نيز در رمضان 85 جزو سريالهاي محبوب و پرمخاطبي شناخته شد كه نظر خيلي از مخاطبان تلويزيوني را به خود جلب كرد.
 
در اين سريال علي نصيريان در نقش حاج يونس فتوحي نقش بسيارمتفاوتي را در كنار گوهر خير انديش ، هانيه توسلي، امير جعفري ، عمار تفتي و ... از خود ارائه داد.
 
"میوه ممنوع" داستان فردی متدین است به نام حاج یونس (علی نصیریان)، بازرگانی که به اصول دینی اعتقاد دارد و اهل حرام و حلال است اما اتفاقاتی در زندگی‌اش پیش می‌آید که او را درگیر ماجراهایی می‌کند. این مجموعه را شاید بتوان بنا به توصیف کارگردانش حسن فتحی راوی آدم‌های خاکستری دانست.
 
  اغماء

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

  سريال "اغما" به كارگرداني سيروس مقدم در رمضان 85جزو آن دسته از سريالهاي ماورايي بود كه به مغوله ي شيطان و روح پرداخت.
 
در اين سريال هنرمنداني همچون امين تارخ، شيرين بينا، حامد كميلي و... به ايفاي نقش پرداختند.
 
سيد علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب نيز اين سريال را تاثير گذار و موفق اعلام كردند و به توليد چنين سريالهايي با محتوايي بهتر و قويتر تاكيد كردند.
 
  داستان دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می‌کند که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحیهای موفقیت آمیزش بروی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است...
   
 زير زمين

  سريال به ياد ماندني ماه مبارك رمضان

  "زيرزمين"،  به كارگرداني عليرضا افخمي در رمضان سال 85 مانند اکثر مجموعه هاي مخصوص اين ماه داراي مضموني اجتماعي و واقعي که به نوعي به مسايل اعتقادي نيز توجه ويژه داشت روي آنتن رفت.
 
زيرزمين  داستان زندگي سه شريک را بيان مي کند که براساس نقشه اي قبلي و به وسيله جعل سند يک قطعه زمين اقدام به کلاهبرداري 6 ميليارد توماني از يک خلافکار مي کنند. پس از به دست آوردن پول، ميان آنها اختلاف بوجود مي آيد و دو شريک سعي در اغفال يکي از شرکاي خود دارند. مردي که از او کلاهبرداري شده نيز به دنبال تلافي است. ..
 
 فتحعلي اويسي، بهاره رهنما، ابوالفضل پورعرب، سروش صحت، مهتاج نجومي، مرجانه گلچين، رضا توکلي، مهران رجبي، صدرالدين حجازي و بهمن دان تعدادي از بازيگران حرفه اي و مطرح اين سريال هستند.
 
گزارش از طاهره صادقي
منبع:cinemakhabar.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------