خالق «دیرین دیرین»: مقاومت زیر این همه فشار عاقلانه نبود



دیرین دیرین ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
انیمیشن «دیرین دیرین» حدود هشت سال در بستر فضای مجازی، با محتوای طنز و با صدای محمدرضا علیمردانی منتشر می‌شد. اما علی درخشی ـ نویسنده و کارگردان ـ روز سه شنبه ـ ۱۸ مرداد ماه ـ با این پروژه خداحافظی کرد. در پی این خداحافظی، محمدرضا علیمردانی که صداپیشگی این انیمیشن را بر عهده داشت نیز اعلام کرد که دیگر در «دیرین دیرین» حضور نخواهد داشت. 

کارگردان و نویسنده انیمیشن «دیرین دیرین»، اختلاف نظر میان عوامل و خسته شدن از شرایط موجود را مهمترین دلیل خداحافظی‌اش از این مجموعه می‌داند.

 

علی درخشی ـ نویسنده و کارگردان انیمیشن «دیرین دیرین» ـ که هفته گذشته با این پروژه خداحافظی کرد، علت این تصمیم را در گفت وگویی با ایسنا چنین شرح داد: خسته شدم و این مهمترین دلیلش بود. از تمام چالش‌هایش که یکی دو تا هم نبود خسته شدم. کار کردن در این شرایط دیگر مقاومت فراانسانی لازم داشت که در خودم ندیدم و به نظرم دیگر مقاومت زیر این همه فشار، عاقلانه نبود.

  

درخشی در پاسخ به این سوال که از چه چالش‌هایی نام می‌برد؟ گفت: یکی از مشکلات، تفاوت سلیقه و دیدگاه بنده با دوستان بود که خودش چالش‌ها را بیشتر می‌کرد. ما اختلاف دیدگاهی داشتیم که هیچ وقت درست نشد و بدتر هم شد. در نهایت دیدم شانسی برای ادامه کار نمی‌گذارد. وقتی مرحوم محمد ابوالحسنی (تهیه کننده انیمیشن «دیرین دیرین» که سال گذشته در پی ابتلاء به کرونا درگذشت) زنده بودند با وجود اختلاف‌های زیادی که داشتیم و در هر کاری هم طبیعی است، همیشه تعامل داشتیم و زبان یکدیگر را متوجه می‌شدیم، ولی الان متاسفانه اینگونه نبود. من بعد از فوت ایشان هم یک سال و پنج ماه صبوری کردم و به خاطر قولی که داده بودم، سعی کردم بمانم و مجموعه را حفظ کنم، اما متاسفانه از آن طرف همکاری نشد.

 

او افزود: من دیگاهم متفاوت بود و به نظرم پروژه باید به گونه‌ای دیگر اداره می‌شد و حتی تا بیزینس پلن باید تغییر می‌کرد، اما دوستان این دیدگاه را نداشتند و این‌ها منجر شد که من از پروژه جدا شوم.

 

انیمیشن «دیرین دیرین» در سال ۹۹ برای مدتی از پلتفرم فیلیمو منتشر شد، اما پس از مدتی دوباره به پخش در فضای مجازی بازگشت؛ درخشی در توضیح توقف پخش این مجموعه از این پلتفرم چنین گفت: این سوال را باید از فیلیمو بپرسید. این پروره از نظر کیفی جزو پنج پروژه برتر سال انتخاب شد. از نظر کیفی بسیار بالا بود، ولی رُک بگویم که دوستان جلوی پایشان را می‌بینند. انیمیشن خارجی را دوبله و پخش می‌کنند و طبیعتا برایشان نمی‌ارزد که برای انیمیشن ایرانی هزینه کنند.

 

این خیلی دردناک است. انیمیشن‌های خارجی مثل «باب اسفنجی» خوب هستند، بچه‌ها می‌بینند، من خودم هم می‌بینم ولی، در کنار این‌ها حیف است که برای کار ایرانی هزینه نکنند؛ چون قطعا تولیدات داخلی در میان مدت برایشان بازار دارد. ولی این کار را نمی‌کنند و بهتر است خودشان بگویند چرا. واقعا خیلی حیف شد که پخش «دیرین دیرین» را متوقف کردند.

 

دیرین دیرین ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

بی سوادی عجیب و غریبی فضای مجازی را پر کرده است 

این انیمیشن ساز در پاسخ به اینکه پس از کنار گذاشتن «دیرین دیرین»، تمایلی به ساخت مجموعه‌های انیمیشنی جدید در همین فضا را دارد یا خیر؟ تأکید کرد: فضای مجازی شرایطش فرق کرده است. الان نسبت به آن موقع که پخش «دیرین دیرین» را در این فضا شروع کردیم، جمعیت بیشتری در فضای مجازی هستند. دیگر نمی‌توان اثری با این جنس تولید کرد، زیرا بی سوادی عجیب و غریبی این فضا را پر کرده است. آن موقع فضا با ثبات‌تر بود و مردم به تماشای کار‌هایی عادت داشتند که کمی رسمی‌تر هستند و بیشتر استاندارد‌های رسانه‌ها را دارا هستند.

 

ولی الان به واسطه این وضعیت بی ثباتی که وجود دارد و ضعیف‌تر شدن طبقه متوسط، آن محتوایی که مردم را جذب می‌کند جنسش متفاوت شده و مردم خیلی دنبال کار باثبات و شخصیت‌های ثابت و قصه نیستند؛ فقط می‌خواهند یک چیزی ببینند، بخندد و بروند. از طرفی متاسفانه ما خطوط قرمزی داریم که برخی را مجبوریم رعایت کنیم و کار کردن در این فضا سخت است. ولی من قطعا کارم را ادامه خواهم داد و با توجه به فضای فعلی، کار تولید خواهم کرد.

 

درخشی در پایان در پاسخ به اینکه چرا انیمیشنی با حال و هوای «دیرین دیرین» را برای تلویزیون نمی‌سازد؟ گفت: تلویزیون خودِ «دیرین دیرین» را هم پخش نکرد! اگر تلویزیون بخواهد برایش کاری بسازیم بله می‌سازیم، اما تلویزیون معمولا از طریق صبا کار‌های انیمیشن را سفارش می‌دهد.

 

متاسفانه تا جایی که من دیدم صبا بسیار ناکارآمد است. آدم‌های زیادی آنجا هستند که کار نابلدند، اعصابش را ندارم در آن فضا کار کنم. برخی از این افراد خودشان گفته‌اند که مجبورند از آثار تولیدی ایراد‌های الکی بگیرند که حضورشان آنجا توجیه داشته باشد. در مجموعه‌ای که تا این حد ناکارآمد و غیرحرفه‌ای باشد نمی‌توان کار کرد. ترجیح می‌دهم بنشینم کاریکاتور بکشم تا اینکه بخواهم در این فضا کار کنم.

 

انیمیشن «دیرین دیرین» حدود هشت سال در بستر فضای مجازی، با محتوای طنز و با صدای محمدرضا علیمردانی منتشر می‌شد. اما علی درخشی ـ نویسنده و کارگردان ـ روز سه شنبه ـ ۱۸ مرداد ماه ـ با این پروژه خداحافظی کرد. در پی این خداحافظی، محمدرضا علیمردانی که صداپیشگی این انیمیشن را بر عهده داشت نیز اعلام کرد که دیگر در «دیرین دیرین» حضور نخواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------