آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

ماجراهای خانه خاورخانم



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,سریال خونه‌یكی

 

تصویربرداری سریال «خونه‌یكی» به تهیه‌كنندگی روشان امیری و سیاوش امین‌پور و با كارگردانی حامد تهرانی‌علوی تمام شده است و این روزها مراحل پایانی تولید را سپری می‌كند تا خود را به آنتن برساند. هر چند هنوز شبكه و زمان پخش این مجموعه دقیقا مشخص نشده‌است، اما گمانه‌زنی‌هایی در مورد آن وجود دارد. خونه یكی قصه چهار خانواده است كه در اتاق‌های خانه‌ای قدیمی واقع در جنوب تهران زندگی می‌كنند. كسانی كه به‌واسطه این قرابت در مشكلات و مسائل زندگی مثل یك خانواده فریادرس همدیگر هستند. جام‌جم در گفت‌وگو با كارگردان و بازیگران خونه‌یكی نگاهی به این مجموعه انداخته است.

 

اولین تجربه اما نه آخرین

سریال خونه یكی نخستین تجربه حامد تهرانی‌علوی در زمینه سریال‌سازی است. او پیش از این در زمینه‌های دیگری فعالیت داشته است. «تا قبل از این پروژه در زمینه‌های دیگری مثل ساخت موسیقی فیلم و... كار كرده بودم و برنامه‌سازی‌های شبكه پرسپولیس را برعهده داشتم و دارم. ساخت سریال خونه‌یكی را خانم امیری پیشنهاد كردند كه در ابتدا قرار بود به صورت آیتمی باشد، اما ما طرحی را به ایشان و آقای امین‌پور دادیم كه استقبال كردند و به این شكل كار آغاز شد. دوست دارم و سعی می‌كنم از این به بعد در زمینه كارگردانی بیشتر فعال باشم.»

 

موقعیت‌های كمدی

قصه این مجموعه در خانه‌ای قدیمی واقع در میدان اعدام می‌گذرد. خونه‌یكی روایت قصه چند خانواده است كه در یك خانه با هم زندگی می‌كنند و صاحبخانه‌شان شخصی به نام خاور است كه این افراد را بیشتر به خاطر تنهایی‌اش در خانه خود نگه داشته تا برای دریافت اجاره بهای منزل. در هر قسمت هر خانواده با اتفاقی مواجه می‌شود كه قصه را پیش می‌برد. علاوه بر این رابطه احساسی میان دختر و پسر دو خانواده ساكن در این خانه شكل می‌گیرد كه آنها را با چالش‌هایی مواجه می‌كند.

 

ظاهرا خط اصلی قصه، همین ازدواج دختر و پسر جوان ساكن خانه است اما در این میان هر قسمت ماجراهایی برای خونه‌یكی‌ها اتفاق می‌افتد و متناسب آن بازیگران مهمان نیز در كار حضور دارند. كارگردان این سریال می‌گوید: در این سریال موقعیت‌های كمدی وجود دارد اما نمی‌توان گفت مخاطب كاملا با یك اثر كمدی مواجه خواهد بود چون ما لحظه‌های درام هم داریم. سعی كردیم در دل قصه معضلات اجتماعی روز مثل مسائل فضای مجازی را نشان دهیم. مثلا یكی از شخصیت‌های جوان این سریال كه نقش پدرش را رامین ناصرنصیر ایفا می‌كند خیلی دغدغه شبكه‌های اجتماعی مجازی و بالا رفتن آمار دنبال‌کنندگانش را دارد؛ او سعی می‌كند آمار دنبال‌کنندگانش را بالا ببرد تا بتواند با درآمد حاصل از آن پراید بخرد اما قیمت پراید هم مدام افزایش می‌یابد و... . 

 

وضعیت خونه یكی‌ها

این مجموعه به قلم محمد تنابنده در ده قسمت 25 دقیقه‌ای تولید شده و حال با پایان یافتن تصویربرداری و تدوین آن در مرحله اصلاح رنگ، ساخت موسیقی و صداگذاری قرار دارد. هنوز زمان قطعی پخش سریال مشخص نیست ولی آنچنان كه شنیده می‌شود، خونه یكی از گزینه‌های سیما برای پخش در نوروز است. این سریال ابتدا قرار بود روی آنتن شبكه سه برود كه با منتفی شدن این موضوع، هنوز شبكه پخش آن مشخص نشده است. هر چند در برخی خبرها نام شبكه نسیم به این عنوان منتشر شده است ولی حامد علوی تهرانی‌،‌ كارگردان این مجموعه در این مورد ابراز بی‌اطلاعی می‌كند.

​​​​​​​

خانه‌ قدیمی،‌ آدم‌های به‌روز

گروه سازنده سریال مدتی گرفتار یك محدودیت زمانی شدند كه باعث شد كار خیلی زود جمع شود، اما با این حال كارگردان خونه یكی، فكر می‌كند نتیجه بسیار شیرین شده باشد. او می‌گوید: حس می‌كنم جای چنین كاری در تلویزیون خالی است چون سال‌هاست چنین سریالی نداشتیم. می‌توان گفت این مجموعه یك جورهایی شبیه زیر آسمان شهر است، البته زیر آسمان شهر آپارتمانی بود ولی فضای سریال ما مثل خانه قمرخانم است. خانه ما قدیمی است اما شوخی‌های آن به‌روز است. معضلات روز را نشان می‌دهیم، نقد فرهنگی و اجتماعی می‌كنیم تا بیننده با كار ارتباط برقرار كند. 

 

 اهالی خونه یكی‌ 

نیما شاهرخ‌شاهی، فریبا نادری، شهرزاد عبدالمجید، رامین ناصرنصیر، شهین تسلیمی، یزدان فتوحی، ایمان صفا، فاطمه شكری، مهران ضیغمی، كیمیا گیلانی، اردشیر كاظمی، سارا والیانی، پیمان كلانتری، مانی محمدپور، كسری حاجی‌قربانی، عسل شاهپوری، سعیده سادات‌حسینی، سیاوش جعفری، آیدین خطایی و ملیكا عبداللهی در این سریال بازی می‌كنند.

 

سایر عوامل خونه یكی هم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: هوشنگ غفوری، مدیرتولید: حسین الماسی، دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز: علی مهرآسا، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، طراح گریم: بابك شعاعی و جلوه های ویژه میدانی: رسول كهنسال.

 

 بازیگر خنده بازار، كارگردان خونه یكی 

احتمالا چهره تهرانی علوی را به خاطر بازی در مجموعه «خنده‌بازار» می‌شناسید. او كه تحصیلكرده رشته موسیقی است، فعالیت هنری‌اش را سال 72 و با ایفای نقش در سریال نیم نگاه آغاز كرد. بعد از آن به دلیل علاقه به موسیقی تحصیلات خود را در این رشته هنری ادامه داد و كارش را بازی در فیلم، سریال و تله‌ فیلم‌های دیگر پی‌گرفت. تهرانی علوی همچنین كارگردانی برنامه‌های شبكه اینترنتی پرسپولیس را به عهده داشته و به‌تازگی سریال خونه یكی را كارگردانی كرده‌ است.

​​​​​​​

 فریبا نادری این‌بار در نقش كمدی

فریبا نادری در این مجموعه نقش سحر و شخصیت مقابل نیما شاهرخ شاهی را ایفا می‌كند. این بازیگر را بیشتر در آثار درام دیده‌ایم. او دلیل انتخاب این نقش را كه رنگ‌و‌لعاب كمدی دارد، همین دور شدن از فضای تلخ دیگر آثارش می‌داند و می‌گوید: یكی دو سال گذشته بیشتر در آثار درام بازی كردم و در سریال پرستاران و بعد از آن گمشدگان نقش‌هایی جدی داشتم؛ با انتخاب این نقش سعی كردم از این فضا فاصله بگیریم.

 

 همسایه‌هایی از جنس خانواده

ارتباط همسایگی می‌تواند دستمایه خوبی برای طرح قصه‌های مختلف باشد به‌ویژه آن‌كه همسایه در فرهنگ ما جایگاهی ویژه‌ دارد و در مورد آن بسیار سفارش شده است. از این رو تا به حال سریال‌های مختلفی با چنین محوریتی ساخته شده كه همسایه‌ها، خانه اجاره‌ای، شبی از شب‌ها‌، دیوار به دیوار 1 و 2، دردسرهای عظیم 1 و 2،‌ آپارتمان، تهران پلاك 1 و ‌سه سری مجموعه زیر آسمان شهر از جمله آنها هستند. 

 

 

 جام جم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------